ایران ادعای طرح‌ریزی برای ترور ترامپ را رد کرد
 
پشت پرده پروپاگاندای رسانه‌ای جمهوریخواهان
 

 

  [شهروند] فرافکنی رسانه آمریکایی و تلاش برای انحراف توجهات به سمت ایران در موضوع تیراندازی به ترامپ، نه تنها اذهان عمومی را در ایالات متحده متقاعد نکرده که سوالات بیشتری را مطرح کرده است.
شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان سه‌شنبه، به نقل از چندین فرد مطلع گزارش داد که مقام‌های آمریکایی طی هفته‌های اخیر اطلاعاتی مبنی بر تلاش ایران برای ترور دونالد ترامپ را از فردی مطلع دریافت کرده بودند و به همین دلیل بود که سطح حفاظت از رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده
 افزایش می‌یابد.
 روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به شکل جداگانه به این موضوع پرداختند. با وجود این، سی‌ان‌ان به نقل از منابع امنیتی تاکید کرده که هیچ ارتباطی میان توماس متیو کروکس، جوان ۲۰ساله ضارب، و تلاش‌ ایران برای ترور آقای ترامپ پیدا نشده است.

اتهام نقش ایران در ترور ترامپ بی‌اساس و مغرضانه است
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای به این ادعا واکنش نشان داد و چنین ادعایی را «بی‌اساس و مغرضانه»‌ توصیف کرد. در این بیانیه آمده است: «از نگاه جمهوری اسلامی ایران، ترامپ یک مجرم جنایتکار است که به خاطر صدور دستور ترور سردار سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود؛ ایران مسیر حقوقی را برای پاسخگو کردن او انتخاب کرده است.»
فرید زکریا، خبرنگار سی‌ان‌ان، در مصاحبه‌ای از علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران، در مورد طرح ادعایی ایران برای ترور ترامپ پرسید که آیا این توطئه در تلافی فرمان ترور سلیمانی در زمان دولت ترامپ بوده است یا خیر.
باقری در این مصاحبه که قرار است روز یکشنبه در برنامه جی‌پی‌اس‌ پخش شود، به فرید زکریا می‌گوید: «به صراحت به شما گفتم که ما به رویه‌ها و چارچوب‌های قانونی و قضایی در سطح داخلی و بین‌المللی متوسل خواهیم شد تا عاملان و مشاوران نظامی ترور سردار سلیمانی را به دست عدالت بسپاریم.»
به گزارش سی‌ان‌ان،  فرید زکریا مجددا سوال می‌کند که آیا این به معنی عدم استفاده از اقدامات خشونت‌آمیز علیه ترامپ است یا نه، و آقای باقری در پاسخ می‌گوید: «ما فقط به رویه‌های حقوقی و قضایی ایرانی و بین‌المللی متوسل می‌شویم. ما تا حالا این کار را هم انجام داده‌ایم و این حق ماست و البته که [به پیگیری‌ها] ادامه خواهیم داد. آمریکایی‌ها آشکارا گفتند که فرمانده ارشد نظامی ایران را ترور کردند. پس این حق طبیعی ماست که این موضوع را پیگیری کنیم و کسانی که در این پرونده متهم هستند باید در دادگاهی عادلانه
محاکمه شوند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دیروز ضمن رد گزارش ادعایی یکی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر نقش ایران در حمله به ترامپ، انتشار چنین ادعاهایی را دارای اهداف و انگیزه‌های مغرضانه سیاسی دانست.
سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در پیگرد قضایی ترامپ به‌دلیل نقش مستقیم او در جنایت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مصمم است، اما هرگونه مداخله در حمله مسلحانه اخیر علیه ترامپ و یا ادعاها در مورد قصد ایران برای چنین اقدامی را قویاً رد می‌کند و چنین ادعاهایی را دارای اهداف و انگیزه‌های مغرضانه سیاسی می‌داند.

اتهام‌زنی به ایران درباره ترور ترامپ شیطنت رسانه‌ای است
در این زمینه علی بیگدلی، کارشناس ارشد سیاست خارجی و تحلیلگر روابط بین‌الملل، گفت: «زمانی که سردار سلیمانی ترور شدند و به شهادت رسیدند، ایران یک پیام روشن به ایالات متحده داد و اعلام کرد انتقام این ترور را از ترامپ خواهد گرفت. این موضوع از سوی مقام‌های سپاه پاسداران نیز اعلام شد. بنابراین رسانه‌های ایالات متحده از همان زمان روی این انتقام مانور دادند و به هر بهانه‌ای به دنبال سوژه‌سازی بر اساس این مسئله بوده‌اند. اکنون که ترامپ مورد سوءقصد نافرجام قرار گرفته، طبیعتا برخی رسانه‌ها باز هم به بهانه آن سوژه به دنبال حاشیه‌سازی برای ایران هستند، اما حقیقت این است که هیچ سند و مدرکی وجود ندارند که ثابت کند ایران کوچک‌ترین نقشی در این موضوع داشته و یا ایران بوده که این جوان ۲۰ ساله را تحریک به چنین اقدامی کرده باشد.»
 وی افزود: «فضای بین ایران و جمهوریخواهان در شرایطی است که آن‌ها اکنون به دنبال کوچک‌ترین بهانه‌ای برای اتهام‌زنی به ما هستند و این موضوع هم بهانه‌ای شده برای برخی از رسانه‌ها. این که پروپاگاندای رسانه‌ای را جدی بگیریم درست نیست. مگر این که رسانه‌ها شیطنت خود را افزایش دهند یا بخواهند از این موضوع سوءاستفاده بیش از حد کنند.»

۳۶ نفر تحت پیگردند
به گزارش شهروند ،علی القاصی مهر، دادستان تهران، در جلسه ۹ تیر ۱۳۹۹  مسئولان قضایی خبر داده بود که  ۳۶ نفر از افرادی که در ترور حاج قاسم مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند، اعم از مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‎ها شناسایی شده‌اند.  در راس این فهرست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قرار دارد و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسئولیتش نیز پیگیری خواهد شد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/249072/پشت-پرده-پروپاگاندای-رسانه‌ای-جمهوریخواهان