گزارش «شهروند» از 18 ساعت عملیات نفسگیر در کیلومتر 20 جاده اهواز- مسجدسلیمان
 
قهرمانان خوزستان
 
مدیر روابط‌عمومی نیروگاه برق رامین اهواز : از بخش‌های مسکونی و صنعتی تقاضا داریم صرفه‌جویی کنند تا فشار کمتری به نیروگاه‌ها وارد شود
 

  [لیلامهداد] رضا خسروی، محمدمهدی امیری، رضا علی‌نژادیان، صادق‌زاده، ویس‌پور و...  مهندسان و اپراتور‌های عملیات نفسگیر نیروگاه رامین اهواز  با سرتیمی روح‌الله شادی هستند که با همت‌شان بخش اعظم خوزستان را از خاموشی در گرم‌ترین روز‌های سال که در برخی نقاط جنوب کشور دما به بالای 50درجه می‌رسد، نجات دادند. مردان بی‌ادعایی که با گزارش نشتی در کندانسور توربین نیروگاه رامین اهواز، وارد عمل شدند تا نیروگاه از مدار خارج نشود.

نیروگاه بدون ثانیه‌ای توقف به تأمین برق پرداخت
به گفته داوود سلیمانی، مدیر روابط‌عمومی نیروگاه برق رامین اهواز به «شهروند» ساعت 9 صبح یکشنبه، کندانسور توربین نیروگاه رامین اهواز نشتی پیدا کرد. مطابق پروتکل، باید ابتدا فعالیت نیروگاه 2روز متوقف و سپس کار تعمیر آغاز می‌شد اما متخصصان، تصمیم گرفتند در حالت آماده به کار نیروگاه، عملیات تعمیرات را انجام دهند. دمای محیط توربین نزدیک به 70درجه و رطوبت 95درصد است. به عبارت دیگر، نیروها باید در یک دریای آب جوش عملیات می‌کردند.  کار در 18ساعت عملیات پیچیده مهندسی بدون وقفه ادامه یافت و نیروگاه بدون ثانیه‌ای توقف به تأمین برق پرداخت.

اجازه ندادیم، واحد خاموش شود
بنابر گفته‌های سلیمانی یک تیم 6-7نفره در این عملیات شرکت داشتند. به گفته او وجه تمایز این عملیات با سایر عملیات‌هایی که در این نیروگاه انجام می‌شود این است که عملیات در حال کار کردن، شروع و به اتمام رسید. مدیر روابط‌عمومی نیروگاه برق رامین اهواز ادامه می‌دهد: «اجازه ندادیم واحد خاموش شود و با وجود سختی‌ها و فشار زیادی که مهندسان و کارشناسان متحمل شدند این عملیات به اتمام رسید.»  سلیمانی با اشاره به اینکه در حالت استاندارد باید توربین‌ها خاموش شوند تا بعد از خُنک شدن عملیات نَشت‌گیری صورت بگیرد، می‌گوید: «در دمایی که مردم خوزستان زندگی می‌کنند، نمی‌توانستیم به حالت استاندارد عملیات را انجام دهیم چون در این گرما مردم خوزستان به برق نیاز دارند و نمی‌شد این مهم را به تعویق انداخت.»

نیروگاه‌های حرارتی 93درصد برق موردنیاز کشور را تامین می‌کنند
مدیر روابط‌عمومی نیروگاه برق رامین اهواز در توصیف عملیات اخیر نیروگاه رامین می‌گوید: «این عملیات مانند این بود که ماشین در حال حرکت را پنچرگیری کنید.» او با اشاره به اینکه قبلا هم عملیات‌های مشابه داشتیم، ادامه می‌دهد:«در موارد اضطراری این کار را انجام می‌دهیم. اگر این مساله در زمستان رخ دهد ما فرصت داریم توربین‌ها را خاموش کنیم تا خنک شوند چون تقاضا به میزان تابستان بالا نیست.»
سلیمانی با اشاره به اینکه بعد از تهران، خوزستان پرمصرف‌ترین شهر است، می‌گوید: «نیروگاه‌های حرارتی 93درصد برق موردنیاز کشور را تامین می‌کنند، برای همین اهمیت بالایی دارند.» او ادامه می‌دهد: «این نیروگاه‌ها سختی خودشان را دارند، بنابراین، از بخش‌های مسکونی و صنعتی تقاضا داریم صرفه‌جویی کنند تا فشار کمتری به نیروگاه‌ها وارد شود.»

گاهی اوقات دمای  تجهیرات به بالای 70-80 درجه می‌رسد
سلیمانی با اشاره به اینکه در فصل گرما و با بالا رفتن دمای هوا نیاز به برق کشور افزایش می‌یابد، همکارانمان مجبورند در سخت‌ترین شرایط پای کار بایستند، می‌گوید: «در چنین عملیات‌هایی سعی می‌شود شرایط ایزوله مهیا شود، تیم ایمنی، درمانگاه و... حضور دارند اما با همه اینها کار در دمای 60-70 درجه فشار مضاعفی به جسم و روح همکارانمان وارد می‌کند.»
او ادامه می‌دهد: «با بالا رفتن ارتفاع دما به 70درجه هم می‌رسد. درواقع سختی کار بستگی به این دارد که در کدام نقطه دچار نشتی شده باشیم. تجهیزاتی که همکارانمان از آن استفاده می‌کنند هم داغ هستند و گاهی اوقات دمایشان به بالای 70-80 درجه می‌رسد. بخاری که از توربین‌ها خارج می‌شود هم به 540درجه سانتیگراد می‌رسد که خطرآفرین است.»  

کار 3روزه را در یک روز انجام دادیم
با گزارش نشتی در کندانسور توربین نیروگاه رامین اهواز، ده‌ها متخصص وارد میدان شدند و رنج این جهاد را به تن خریدند. البته از میان این گردان متشکل از بزرگ‌مردان، نام رضا خسروی و محمد امیری از مهندسان مکانیک و کارشناسان توربین در فضای مجازی دست‌به‌دست شد.  
محمدمهدی امیری، مهندس مکانیک نیروگاه اهواز است؛ مردی 40ساله که یکی، دوماه دیگر تولد فرزند دیگرش خانه‌اش را پرفروغ‌تر می‌کند. او به «شهروند»  می‌گوید: «طبق آنالیزها، سختی کندانسور بالا رفته بود و شرایط واحد پایدار نبود.» امیری و همکارانش با علم به اینکه از مدار خارج کردن واحد، خاموشی را به همراه دارد، تصمیم گرفتند گرما و رطوبت بالا را به جان بخرند و  زمانی که واحد در مدار است، نشتی کندانسور را تعمیر کنند. متخصصانی که کاری را که 2 تا3 روز زمان می‌برد  در کمتر از یک روز انجام دادند.

همه نسبت به هم مسئول هستیم
امیری که فارغ‌التحصیل دانشگاه مهندسی آب و برق خوزستان در رشته مهندسی بهره‌برداری از نیروگاه‌هاست، یکی از باتجربه‌ها و قدیمی‎‌های نیروگاه‌ هم به حساب می‌آید. به گفته یکی از همکارانش امیری در عملیات‌ها همیشه پیش‌قراول بوده است. او می‌گوید:«همه ما در یک شهر و یک کشور زندگی می‌کنیم، بنابراین همه نسبت به هم مسئول هستیم.»
این مهندس نیروگاه ادامه می‌دهد: «اینکه بدون خارج کردن واحد توانستیم برق تولید کنیم حس رضایت‌بخشی را در من ایجاد کرد چرا که توانسته بودم در راستای کمک به هموطنانم قدمی مثبت بردارم.»

در راه رضای خدا انجام داده‌ام
رضا خسروی یکی دیگر مهندسان نیروگاه رامین اهواز است که در عملیات جهنمی مشارکت داشته است. مردی 33ساله که جزو کارکنان رسمی نیروگاه به حساب می‌آید و در عملیات‌ها اغلب از تجربه او بهره می‌برند. به گفته یکی از همکارانش خسروی هنوز مجرد است و البته فارغ‌التحصیل مهندسی بهره‌برداری از نیروگاه‌هاست و تسلط کامل به زبان انگلیسی دارد.
خسروی به «شهروند» می‌گوید: «خدمت به خلق خداوند خود نوعی عبادت و از راه‌های رسیدن به خداوند است، بنده انجام تعمیرات در شرایط سخت را برای خدمت به مردم سرزمینم و در راه رضای خدا انجام داده‌ام.»
او ادامه می‌دهد: «باید به نیروگاه‌ها کمک مالی صورت گیرد و این کمک نه تنها به نیروگاه رامین اهواز بلکه باید به کل نیروگاه‌های کشور باشد؛ بودجه‌ای که از سوی وزارت نیرو به نیروگاه‌ها اختصاص داده می‌شود با واسطه است و مستقیم پرداخت نمی‌شود، از سوی دیگر کافی نیست.»

18ساعت عملیات نفسگیر در دمای 70 درجه
به گفته محسن حافظی، مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز به «شهروند» با وجود اینکه ظرفیت تولید این نیروگاه 1850 مگاوات است، اما تولید برق نیروگاه به 1400 تا 1500 مگاوات می‌رسد. بنابرنظر حافظی هر سیستمی ممکن است با تعمیرات اضطراری روبه‌رو شود، این تعمیر هم اضطراری بود، بنابراین  بچه‌ها به حس جهادی و عرق ملی و وطن‌دوستی وارد عمل شدند.
مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز با اشاره به اینکه  اهواز این روزها گرم‌ترین شهر زمین است، در نتیجه قطع برق در آن هموطنان ما را با مشکل مواجه می‌کرد، می‌گوید: «برق در خوزستان اهمیت بالایی دارد، چون برق برود، آب هم نداریم. سیستم فاضلاب هم متوقف می‌شود. آن هم در گرمای عجیب تیرماه در این استان.»
او با تاکید بر این مساله که همه‌ جوانب را بررسی کردیم. خطر جانی در میان نبود اما خب کار بسیار سخت بود و باید این را پذیرفت، ادامه می‌دهد: «طبق استاندارد باید نیروگاه 2 روز می‌خوابید، اما فرصت نداشتیم. مهندسان با فواصل 5دقیقه در دمای 60 تا 70درجه و رطوبت 95درصد وارد می‌شدند و متناوب برای تعمیر تلاش کردند. عملیات 18ساعت طول کشید و همه‌ همکاران با تمام تلاش دنبال حل مشکل بودند.»

قرارداد 400میلیون دلاری که اجرایی نشد  
به گفته مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز، این نیروگاه  توسط شرکت پاورماشین روسیه‌ احداث شده است. بنابرنظر حافظی، برنامه‌ریزی و بررسی برای بازسازی این نیروگاه حدود 10سال پیش آغاز شد. قراردادی هم با شرکت پاورماشین روسیه برای بازسازی نیروگاه به امضا رسیده است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار بود در سال 1400 قرارداد وارد فاز اجرایی شود که نشد.
او با اشاره به اینکه مقرر شده توان همه‌ واحدها از ۲۵۰ تا ۲۶۰ مگاوات به ۳۳۰ مگاوات افزایش یابد، می‌گوید: «شرکت‌های داخلی پیمانکار مشخص شده‌اند. برخی از سرمایه‌ موردنیاز باید توسط بانک صنعت و معدن تامین می‌شد اما وقوع جنگ روسیه با اوکراین از یک‌سو و تحریم روسیه از سوی دیگر مانع از اجرایی شدن قرارداد بود. ما از قبل هم تحریم بودیم اما روسیه درگیر تحریم تازه شد و این قرارداد امکان اجرا نیافت.»
مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز با اشاره به اینکه بازدهی این نیروگاه در حال حاضر ۳۵ تا ۳۶درصد است و با اجرای این قرارداد به ۴۲درصد خواهد رسید که مطابق با استانداردهای جهانی است، اظهار می‌کند: «اجرای این قرارداد 400میلیون دلار هزینه‌ ارزی دارد. به هر حال با توجه به قدمت نیروگاه این بازسازی یک ضرورت است. امیدواریم دولت چهاردهم این ماجرا را پیگیری کند.»

درباره بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور

نیروگاه برق رامین اهواز،  44سال پیش در کیلومتر 20 جاده اهواز -مسجدسلیمان،  در مجاورت رودخانه کارون و شهر ویس در شمال‌شرقی اهواز احداث شد. این نیروگاه با 6واحد و توان تولیدی 1850 مگاوات، بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور است.
این نیروگاه با هدف تامین برق خوزستان و شبکه سراسری احداث شده است. اولین واحد آن سال 1358 با قدرت نامی 3.5مگاوات به بهره‌برداری رسید، از واحد ششم هم در سال 1378 بهره‌برداری شد.

تجلیل از مهندسان فداکار اهوازی

محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در سفر به خوزستان از مهندسان فداکار نیروگاه رامین اهواز که اقدام جهادی آنها طی روزهای اخیر مانع از قطع گسترده شبکه برق شد، تجلیل کرد. مخبر با اشاره به اینکه  روحیه جهادی و ایثار از عوامل موفقیت و از دارایی‌های مهم و ارزشمند کشور است، گفت:«وجود روحیه جهادی میان مردم، صنعتگران، مهندسان و کارگران کشور موجب شده تا با وجود تحریم‌های گسترده، حرکت کشور در مسیر توسعه و پیشرفت مختل نشود.» او  روحیه جهادی را گره‌گشای مسایل کشور دانست و اظهار کرد: «تجلیل از مهندسان نیروگاه رامین که با وجود گرمای شدید و بی‌سابقه هوا با ایثار و از خود گذشتگی و تلاش مثال‌زدنی، مانع از بروز خاموشی گسترده در شبکه برق کشور و خوزستان شدند، تجلیل از روحیه ایثار و کار جهادی است.»

مردمانی چون نخل‌ها ایستاده و سربلند

شهروند| خوزستان، خطه شیرمردانی است که به وقت حادثه قد علم می‌کنند در برابر مشکلات. زمانی به وقت جنگ تحمیلی سینه سپر می‌کنند در برابر دشمن و زمانی هم غیورانه پای صنعت و چرخش چرخ اقتصاد ایفای نقش می‌کنند. این‌بار نیز ایثار گران گمنام ، تن به نبرد با هیولای گرما و فلز دادند تا خاموشی بر شهر حکم نراند. البته داستان فداکاری خوزستانی‌ها  ادامه‌دار بوده و خواهد بود.

نوجوان فداکار خوزستانی آسمانی شد
 در پی آتش‌سوزی در یکی از محلات ایذه که منجر به گرفتاری دو زن میان‌سال و مسن در آن خانه شد، علی لندی نوجوان ۱۵ساله، پیش از رسیدن نیروهای امدادرسان و آتش‌نشانی به محل، با فداکاری به دل آتش زد تا دو نفر نیازمند را نجات دهد، ولی خود گرفتار آتش شد. علی لندی با بیش از ۹۰درصد سوختگی در وضعیت نامساعدی قرار داشت و پس از اقدامات اولیه در بیمارستان سوانح سوختگی آیت الله طالقانی اهواز برای سیر مراحل درمان به بیمارستان امام موسی کاظم(ع) در اصفهان اعزام شد. علی لندی نوجوان 15ساله قهرمان و فداکار خوزستانی پس از چندین روز مبارزه و تحمل درد و رنج حاصل از سوختگی حادثه آتش‌سوزی درگذشت.

فداکاری معلم خوزستانی خیران را پای کار آورد
منصور حمیدی، سرباز معلمی بود که به دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی مدرسه شهید نبگانی در دهستان عنافچه شهرستان باوی خوزستان در دوره کرونا آموزش می‌داد. دهستان عنافچه در ۳۵ کیلومتری اهواز از توابع بخش مرکزی شهرستان باوی، ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز با ۴۱ مدرسه ابتدایی و یک مدرسه متوسطه اول است. این دهستان ۱۲هزار نفر جمعیت ساکن در ۴۱ روستا دارد. این سرباز معلم گفته بود: «من به عشق کودکان هر روز هفته برای آموزش حضوری ۲۷دانش‌آموز خود به مدرسه می‌رفتم تا به دانش‌آموزان آموزش دهم. این دانش‌آموزان تبلت  یا تلفن همراه نداشتند تا از طریق شبکه شاد  یا فضای مجازی همچون سایر دانش‌آموزان آموزش ببینند؛ به همین دلیل هر روز از اهواز به این دهستان  می‌رفتم تا به صورت حضوری به دانش‌آموزان آموزش دهم.» او در همان بحبوبه جولان کرونا برای هر دانش‌آموز یک ساعت مشخص برای آموزش در نظر گرفت تا کلاس به صورت متراکم برگزار نشود: «با انتشار عکس و مطلبی از من در فضای مجازی توسط مدیر مدرسه، تعدادی نیکوکار پای کار آمدند و برای تهیه تبلت و تلفن همراه این دانش آموزان همکاری کردند.»

میلاد، قهرمان اهواز
جوان کوهنورد منجی شد تا ۲۲ همسایه یک مجتمع در منطقه زیتون اهواز در آتش نسوزند. خود را به آتش زد تا نجاتگر ساکنان ساختمانی باشد که غرق در دود و آتش بود. دود سیاه را که دید، جانش را کف دستش گذاشت تا اهالی گرفتار در میان شعله‌های آتش را نجات دهد. نامش میلاد مریدسادات است. همان پسری که حالا نامش با قهرمانی گره خورده. او بی‌محابا زنگ نجات را به صدا درآورد و به جنگ آتش رفت. ثانیه‌ای تلف نکرد. درنگ نکرد، تردید نداشت، با شجاعت خود را به مهلکه دود و آتش زد. او درس ایثار را در همان منطقه زیتون به‌جا آورد. ماجرای جانفشانی میلاد تا جایی دهان‌به‌دهان چرخید که مسعود فلاحی، فرماندار اهواز از او تقدیروتشکر کرد. 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/248998/قهرمانان-خوزستان -