نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند
 

 

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

قرارداد مشارکت در ساخت
در مقوله «مشارکت در ساخت» از آنجا که هزینه‌ها بر عهده سازنده است، تلاش سازنده می‌تواند بر این اصل استوار باشد که هزینه‌ها را کاهش دهد. پس باید دقت کنید که هنگام تنظیم قرارداد ویژگی‌ها و مشخصات مصالحی که قرار است استفاده شود به طور دقیق در اوراق ذکر شود، یا اختیار انتخاب مصالح مهم و ترکیب آن‌ها برای مالک محفوظ باشد. جالب است بدانید هر سال دعاوی بسیاری به دلیل اختلاف نظر درباره نوع مصالح در مراجع قضایی ثبت می‌شوند.

مجازات سرقت «پایان‌نامه»
افرادی که متن پایان نامه‌های دیگران را به سرقت می‌برند و به نام خود یا افراد دیگری چاپ و منتشر می‌کنند، طبق قانون به مجازات 6 ماه تا 3 سال حبس محکوم خواهند شد. برای شکایت از این افراد می‌توان به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران یا دادسراهای عمومی در شهرستان‌ها مراجعه کرد.

رانندگی بدون «گواهینامه»
شخصی که فاقد گواهینامه رسمی یا پروانه مخصوص وسایل نقلیه خاص بوده یا به حکم دادگاه از رانندگی منع شده باشد، اگر اقدام به رانندگی کند مجازات حبس تعزیری یا جزای نقدی یا هر دو مجازات در انتظارش خواهد بود. در صورت تکرار کند میزان مجازات‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/248991/نکات-کاربردی-حقوقی-که-لازم-است-همه-از-آن‌ها-آگاه-باشند