تعدادی از صاحب‌نظران و فعالان سیاسی تأکید کردند
 
لزوم تشکیل کابینه فراجناحی برای حل مشکلات
 

 

معرفی کابینه و نحوه تعامل مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم در این زمینه، یکی از مهم‌ترین موضوع‌های پربحث این روزها در محافل سیاسی و رسانه‌ای به‌حساب می‌آید. در همین باره تعدادی از فعالان و چهره‌های سیاسی و اجتماعی به بیان ‌نظرات خود پرداختند.

پزشکیان رئیس جمهور همه ایرانیان است
 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: گفتمان مسعود پزشکیان باید فراجناحی باشد. در این صورت رئیس‌جمهور چهاردهم می‌تواند دولتی موفق و سربلند را تشکیل دهد. ابوالفضل ظهره‌وند درباره لزوم وحدت میان جریان‌های سیاسی و رئیس‌جمهور منتخب برای حل مشکلات کشور اظهار کرد: چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور برگزار شد و خروجی این رقابت‌ها آقای پزشکیان بود. وی هم‌اکنون دیگر نماینده طیف و جریان خاصی نیست، بلکه رئیس‌جمهور کل کشور شده است و باید مطابق سیاست‌های کلی نظام و مطالبات آحاد مردم، یعنی چه رای‌دهندگان و چه کسانی که رأی نداده‌اند، عمل کند. وی ادامه داد: قطعا تمامی جریانات و گروه‌های حاضر در انتخابات باید تلاش کنند تا رئیس‌جمهور منتخب به بهترین شکل ممکن مطابق سیاست‌های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل کند؛ البته گفتمان و انتخابات آقای پزشکیان نیز باید فراجناحی باشد. در این صورت رئیس‌جمهور چهاردهم می‌تواند دولتی موفق و سربلند را تشکیل دهد. ظهره‌وند یادآور شد: همچنین رئیس‌جمهور منتخب باید در انتخاب مدیران و معاونان خود شایسته‌سالاری را مدنظر قرار دهد و نگاه حزبی و جناحی را کنار بگذارد. در گذشته نیز هر موقع نگاه شایسته‌سالارانه جای نگاه حزبی را گرفت، شاهد عملکرد خوب و موفق از دولت مستقر بوده‌ایم.

همه گروه‌ها برای رفع مشکلات انسجام داشته باشند
همچنین سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اکنون دیگر دوره رقابت انتخاباتی تمام‌ شده است، گفت: امروز روز انسجام ملی است و باید همه گروه‌ها برای رفع مشکلات انسجام داشته باشند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی اظهار کرد: مقام معظم رهبری توصیه‌ای داشتند که باید نصب‌العین همه قرار گیرد مبنی بر اینکه همه کسانی که با هر گرایشی در دوران انتخابات حضور داشتند، بدانند که رقابت تمام ‌شده و باید رقابت‌ به رفاقت تبدیل شود. وی اضافه کرد: باید همه برای رسیدن به افق‌های بلند تلاش کنیم، چرا که نمی‌توان بدون استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور و منابع انسانی مسیر را به راحتی طی کرد. لذا، همگان باید با استفاده از منابع انسانی و  همه ظرفیت‌ها با یکدیگر همکاری داشته و به تعبیر حضرت آقا نیک‌اندیش باشند.

  زمان دولت برای پیگیری مسائل بسیار کم است
مجید شاکری، اقتصاددان، با اشاره به سه مسئله مهم و اساسی دولت پزشکیان اظهار داشت: نکته اصلی اینجاست که در دنیای واقعی مسئله حکمرانی اینگونه نیست که به تعدادی کارشناس افراز کرد به این معنی که شما امکان دارد بتوانید بخش مختلفی از سیستم را با بخشی از کارشناسان افراز کنید اما درنهایت شما نمی‌توانید مسائل اساسی مانند امنیت، سیاست‌خارجی و اقتصاد را یک چیز واحد درنظر بگیرید و آن را جمع‌بندی کنید. شاکری با تأکید بر عدم‌وجود زمان کافی برای دولت در شرایط کنونی دنیا تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که زمان دولت برای پیگیری مسائل بسیار کم است و رسما شش ماه زمان دارد تا وضعیت موجود کابینه را تعیین تکلیف کند و اگر این فرصت را غنیمت نشمارد، عملا نمی‌تواند از سه سال آتی خود استفاده درست و مفید داشته باشد. پس در نتیجه تعجیل در چیدن تیم‌ها و پرهیز از تنش‌های سیاسی و سهم‌خواهی در این زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 رئیس‌جمهور با انبوهی از چالش‌های داخلی و بین‌المللی مواجه خواهد شد
وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان، درخصوص ویژگی‌های معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت چهاردهم در یک شرایط سخت آغاز به‌کار می‌کند. اکنون آرایش سیاسی اروپا بیشتر به‌سمت جناح راست و افراطی حرکت کرده است؛ مثال آن آرایش سیاسی اخیر فرانسه بود. از سوی دیگر، شواهد و رخدادها نشان می‌دهد احتمال پیروزی ترامپ بیشتر شده است. در داخل کشور هم شرایط اقتصادی سخت است؛ ما ۷ سال پیاپی تورم بالای ۴۰ درصد را مشاهده می‌کنیم.  از زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم، رئیس‌جمهور با انبوهی از چالش‌های داخلی و بین‌المللی مواجه خواهد شد. درحال‌حاضر آرایش سیاسی مجلس با دولت منتخب متفاوت است؛ اکنون یک مجلس اصولگرا با آرایش خاصی حاکم است که کار دولت را سخت خواهد کرد. تیم اقتصادی و کابینه مسعود پزشکیان به‌واسطه حزبی نبودن او و سختی شرایط باید بسیار متفاوت از کابینه دولت‌های گذشته باشد. حزبی نبودن مسعود پزشکیان، دست او را در انتخاب افراد از گرایش‌های مختلف باز می‌گذارد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/248600/-لزوم-تشکیل-کابینه-فراجناحی-برای-حل-مشکلات