پاریس در بن بست سیاسی
 

 

 [فرشته کیانی] پس از شکست سنگین حزب امانوئل مکرون در انتخابات پارلمان اروپا ماه ژوئن، رئیس‌جمهوری فرانسه در قماری عجیب پارلمان این کشور را منحل و فرمان برگزاری انتخابات زودهنگام را داد. حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن با 33 درصد آرا پیروز دور اول این انتخابات شد، اما در دور دوم، که یکشنبه گذشته برگزار شد، ائتلاف چپ «جبهه مردمی جدید» (با طیفی گسترده‌ از نامزدها از جمله فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه که چپگرایی میانه‌روست) به‌شکلی غیرمنتظره‌ بیشترین کرسی‌های پارلمان را کسب کرد و ائتلاف میانه‌رو مکرون دوم شد. با توافق تاکتیکی این دو بلوک در دور دوم (بیش از 200  نامزد از طیف چپ یا میانه‌رو قبل از دور دوم انتخابات به نفع یک میانه‌رو یا چپ‌گرای دیگر کنار رفتند تا از پیروزی راست افراطی در حوزه انتخابیه خود جلوگیری کنند)، حزب راست افراطی «اجتماع ملی» برخلاف پیش‌بینی‌ها در جایگاه سوم نشست. اکنون هیچ جناحی در پارلمان اکثریت کافی را برای تشکیل دولت ندارد، اما رئیس‌جمهوری فرانسه، نخست‌وزیر را از بزرگ‌ترین بلوک پارلمان معرفی می‌کند. از ۵۷۷ کرسی پارلمان فرانسه، ائتلاف چپ «جبهه مردمی جدید» ۱۸۲ کرسی کسب کرد.

لوپن: پیروزی ما فقط به تعویق افتاده است؛ 2027 در راه است!
اندیشکده «شورای آتلانتیک» هم در مطلبی آورده: «فرانسه در حال ورود به بحرانی طولانی‌مدت پر از نااطمینانی و بی‌ثباتی سیاسی است. دوران سیاست ائتلافی آغاز شده، رویه‌ای که کشور به آن عادت ندارد. اکثریت نسبی مکرون در سال 2022 ناپدید شده و حزب او اکنون در مجلس ملی در اقلیت است. مرکز ثقل سیاست فرانسه از قوه مجریه به پارلمان تغییر خواهد کرد. در صورت اتحاد احزاب مخالف، احتمال بی‌ثباتی دائمی وجود دارد. پس از نفس راحتی که مکرون با شکست راست افراطی کشید، بی‌ثباتی می‌آید و سال 2027 در راه است. 10 میلیون شهروند فرانسوی که به حزب لوپن رأی داده‌اند، ناپدید نمی‌شوند. اجتماع ملی به نیروی پیشرو اپوزیسیون تبدیل شده و اکنون بر تنها نبردی که ارزش مبارزه در فرانسه را دارد، یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری 2027، تمرکز می‌کند. لوپن بعد از اعلام نتایج انتخابات گفت پیروزی ما فقط به تعویق افتاده است.»

مکرون از چشم اتحادیه اروپا افتاده است!
این اندیشکده ادامه داد: «پارلمانی معلق و ائتلاف متنوع جناح چپ موقعیت فرانسه را در اروپا تضعیف می‌کند که احتمالا به معنای حداقل یک سال بن‌بست سیاسی در پاریس است. حتی اگر از بدترین نتیجه جلوگیری شده باشد، اعتبار و سرمایه سیاسی مکرون در چشم رهبران اروپا به دلیل سیاست ماجراجویانه و اشتباه استراتژیک داوطلبانه او در برگزاری انتخابات زودهنگام از بین رفته که باعث تضعیف پاریس برای ایجاد ابتکار عمل درباره مواضع بلندپروازانه اتحادیه اروپا، از اصلاحات داخلی گرفته تا همکاری دفاعی، حمایت از اوکراین و از همه سخت‌تر درباره چین، خواهد شد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/248566/پاریس-در-بن-بست-سیاسی