کابوسی به نام یحیی سنوار برای صهیونیست‌ها به روایت الشرق‌الاوسط
 
فرماندهی جنگ؛ بدون ستاد، بدون رد پا
 

 

[عبدالباسط انصاری] یحیی السنوار نامی که مدت‌هاست برای صهیونیست‌ها تبدیل به کابوس شده است. از آغاز جنگ غزه نحوه فرماندهی این جنگ و مدیریت صحنه نبرد مقاومت و جلادان صهیونیست با یحیی سنوار(رئیس دفتر حماس در غزه) و محمد ضیف(فرمانده گردان‌های قسام) بوده است. فرماندهی‌ای که پس از گذشت 9ماه از جنگ همچنان مدیریت و تدابیر خود را به رخ می‌کشد، تسلیم نشدنی است، ضربات کاری تازه‌ای وارد می‌کند و پیدا کردن مکان استقرار آنان تبدیل به آرزویی محال برای اسرائیلی‌ها شده است، به نحوی که چند ماه قبل یک پیرمرد اهل غزه را به دلیل شباهت به او دستگیر و مدت‌ها مورد شکنجه قرار دادند! مدیریت صحنه جنگ بدون داشتن ستاد مشخص و تعریف شده در جهان با حداکثر حفاظت و رعایت اصول امنیتی شاهکاری است که یحیی سنوار و محمد ضیف رقم زده‌اند. در این میان نقش سنوار به‌علت جایگاه سیاسی و فرماندهی توامان در غزه از یک سو و از سوی دیگر هماهنگ کردن تصمیمات و اطلاع دادن روند تحولات به رهبران حماس همچون خالد مشعل و اسماعیل هنیه بدون لو رفتن کانال‌های ارتباطی از دیگر هنرهای عملیاتی یحیی سنوار بوده است. روزنامه عربستانی الشرق الاوسط در گزارشی به بررسی نقش سنوار در هدایت جنگ و توان بالای فرماندهی او
پرداخته است:

دایره محدود مطلعین از مکان سنوار و پیچیدگی ارتباطات وی
الشرق الاوسط درباره ارتباطات سنوار از قول یک منبع ناشناس حماس نوشته است: «دایره بسیار کوچکی که حداکثر از دو یا سه نفر تشکیل می‌شود، مکان یحیی السنوار را می‌دانند و تامین همه نیازهای او ازجمله امنیت تماس او با رهبران جنبش در داخل و خارج از کشور را برعهده دارند...السنوار، به‌صورت مستمر در جریان کلیه تحولات به‌ویژه در مورد مذاکرات است و هر ابتکار ارائه شده را به خوبی مطالعه و بررسی می‌کند، نظر خود را در مورد آن بیان می‌کند و درباره آن با رهبران جنبش از طریق برقراری ارتباط به شیوه‌های مختلف با آنها، مشورت می‌کند.»(1)

از موارد ساده تا شرایط حساس؛ ارتباطات سنوار قطع نشده است
الشرق الاوسط در بخش دیگری از مطلب خود درباره ارتباطات منظم سنوار در شرایط مختلف به نقل از همین منبع آورده است: «رهبر حماس در غزه، در شرایط حساس بارها با رهبران این جنبش در خارج از فلسطین تماس برقرار کرده است. وی همچنین پس از هدف قرار گرفتن فرزندان اسماعیل هنیه و شهادتشان در غزه؛ با وی تماس گرفت و شهادتشان را تسلیت گفت.»(2)

نه هدف ترور بوده است، نه تحت بمباران
الشرق الاوسط در ادامه با نقل قول سخنانی از همین منبع حماس که به‌نظر می‌رسد ابهام آفرینی تعمدی در آن نهفته است درباره موضوع ترور یا شهادت سنوار در بمباران هوایی می‌نویسد: «این منابع از تأیید یا رد اخبار منتشر شده درخصوص جان سالم به در بردن السنوار از هرگونه سوء قصد اسرائیل در طول جنگ فعلی و اینکه آیا نیروهای اسرائیلی به‌ویژه در جریان عملیات در خان‌یونس به محل او نزدیک شده بودند یا خیر، پرهیز کردند. به‌گفته این منابع، اسرائیل در طول جنگ جاری نتوانست به بسیاری از رهبران رده‌های اول و دوم حماس در سطوح سیاسی و نظامی دست یابد، اما تلاش کرد شماری از آنها را ترور کند که برخی مجروح شدند و برخی از عملیات‌های بمباران در مناطق و اهداف مختلف، جان سالم به در بردند اما السنوار در میان آنها نیست.»(3)

جابه‌جایی در شبکه تونلی و استیصال صهیونیست ها
الشرق الاوسط درباره جابه‌جایی سنوار و هشومندی او در مخفی نگه داشتن مکان خود می‌نویسد: «رژیم صهیونیستی که طی 9ماه جنگ و تلاش شبانه‌روزی برای یافتن مکان السنوار، نتوانسته اثری از او بیابد، چند ماه پیش ادعا کرد که محل او را کشف کرده است. ارتش اشغالگر ادعا کرد که براساس اطلاعات به‌دست آمده از تونل‌های شهر خان‌یونس، این رهبر حماس در تونل‌های این شهر با اسرای اسرائیلی حضور دارد و مدام جای خود را از طریق شبکه تونلی تغییر می‌دهد.»(4)

شخصیت شهادت طلب، قاطع و توامان شوخ طبع و صمیمی
این منبع درباره شخصیت یحی سنوار به الشرق الاوسط می‌گوید: «السنوار شهادت را به تبعید ترجیح می‌دهد. خواسته وی، برآورده شدن شروط مقاومت یا شهادت است و این گزینه بیشتر رهبران حماس است. السنوار درحالی‌که شخصیت بسیار جدی و قاطعی دارد، بسیار اجتماعی و شوخ طبع است. وی به تبعید و خروج از غزه فکر هم نمی‌کند. او به‌علت بودن در زندان‌های اسرائیل به‌مدت طولانی، از تحرکات اسرائیلی‌ها آگاه است.»(5)
 پی‌نوشت‌ها:
(1)، (2)، (3) و (4): farsnews.ir/fgholami/1720003012326866980
(5): www.irna.ir/news/85527782


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/248214/فرماندهی-جنگ؛-بدون-ستاد،-بدون-رد-پا