نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند
 

 

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

خرید و حمل مواد محترقه
خرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشن‌ها و مراسم‌ها استفاده می‌شوند، پرداخت جزای نقدی را در پی خواهد داشت. همچنین انفجار صوتی اگر باعث ترس فردی شده یا بر اثر آن فرد بمیرد یا آسیب ببیند، محکومیت به قصاص یا پرداخت دیه را به دنبال دارد.

انکار امضاء صاحب چک
چک سند عادی است ولی برخلاف اسناد عادی امضای چک قابل انکار از طرف صاحب حساب یا خوانده نیست و حتی اگر فرضاً بخواهیم انکار امضا از طرف صاحب حساب را بپذیریم، برخلاف انکار اسناد عادی دیگر، خود صاحب حساب می‌باید دلایل موجهی را برای انکار بیاورد. صاحب حساب می‌تواند شکایت کیفری تحت عنوان جعل، سرقت و خیانت در امانت را مطرح کند.

سفر به کشورهای ممنوعه
مسافرت ایرانیان به بعضی از کشورها (از جمله سرزمین‌های اشغالی) ممنوع است و در صورت سفر به این کشورها مجازات حبس از 2 سال تا 5 سال و محرومیت از داشتن گذرنامه از 3 سال تا 5 سال را به دنبال خواهد داشت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/248202/نکات-کاربردی-حقوقی-که-لازم-است-همه-از-آن‌ها-آگاه-باشند