تغییرات پر حرف و حدیث پست‌های کلیدی اروپا
 
کودتا به نام دموکراسی؟
 

 

[شهروند] تغییرات پست‌های کلیدی قاره اروپا در پی برگزاری انتخابات اخیر پارلمان اروپا موجی از واکنش‌ها و بازتاب‌ها را به دنبال داشته است. مطابق تصمیمات رهبران اروپایی اورسولا فون‌درلاین آلمانی برای 5 سال دیگر در مقام رئیس کمیسیون اروپا ابقا خواهد شد، کایا کالاس استونیایی جایگزین جوزپ بورل اسپانیایی مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌شود و آنتونیو کاستا، سیاستمدار پرتغالی، جای شارل میشل بلژیکی در مقام رئیس شورای اروپایی می‌نشیند.
در پی این تصمیمات موجی از انتقاد از درون پارلمان اروپا در مقابل گزینه‌های تعیین شده به راه افتاد که عمدتا از سوی طیف‌های راست افراطی درون پارلمان بود. پایگاه شبکه اروپایی یورونیوز در گزارشی با عنوان: ««بوی کودتا در اتحادیه اروپا به وقت تعیین پست‌های کلیدی؛ صدای کرملین و رهبران راست بلند شد» به جنجال‌های پس از تعیین مقامات جدید اروپا پرداخته و آورده است: «در پی تصمیم رهبران اتحادیه اروپا مبنی بر معرفی اورسولا فون‌در‌لاین برای یک دوره پنج‌ساله دیگر به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، انتصاب کایا کالاس به عنوان مسئول بعدی سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا و آنتونیو کاستا به عنوان رئیس شورای اروپایی،‌ موجی از انتقادات از سوی رهبران راست اروپایی برانگیخته شد. اعلام اسامی این سه فرد علاوه بر واکنش ویکتور اوربان مجارستانی و جورجا ملونی ایتالیایی، با واکنش روسیه و یکی از وزرای کابینه راست‌گرای دولت ائتلافی در ایتالیا روبه‌رو شد.»

کودتا در اتحادیه؛ تعبیر راست‌های افراطی ایتالیا
یورونیوز در ادامه از قول مقامات ایتالیایی به این تغییرات پرداخته و نوشته است: «ماتئو سالوینی، وزیر حمل و نقل دولت ایتالیا و رهبر حزب راست‌گرای «لیگ،» توافق میان گروه‌های قائل به اتحادگرایی در پارلمان اروپا برای انتخاب مجدد اورسولا فون‌درلاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، آنتونیو کاستا به عنوان رئیس شورای اروپایی و کایا کالاس به عنوان مسئول ارشد سیاست خارجی را یک «کودتا» توصیف کرد که در تضاد با دستاوردهای احزاب راست در انتخابات اخیر پارلمان اروپا است. سالوینی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آنچه در این ساعات اتفاق می‌افتد بوی کودتا می‌دهد. میلیون‌ها اروپایی رأی دادند و خواستند اروپا را از همه نظر تغییر دهند و در عوض آنها چه پیشنهادی دارند؟ همان چهره‌ها.»

برداشت ضد روسی از تغییرات پارلمان اروپا در کرملین
مقامات روسیه اما واکنش متفاوتی به این تغییرات در پست‌های کلیدی اروپا داشتند. یورونیوز از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره ابقای فون‌درلاین در مقام رئیس کمیسیون اروپا و انتخاب کایا کالاس به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آورده است: «انتخاب اتحادیه اروپا برای ابقای اورسولا فن‌درلاین آلمانی برای یک دوره پنج ساله دیگر تاثیری بر وضعیت [آشفته] فعلی نخواهد داشت. خانم فن‌درلاین همچنان مخالف عادی‌سازی روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه است. این چیزی است که ما از او می‌شناسیم. ما او را اینگونه به یاد می‌آوریم. هیچ چیز از این نظر تغییر نمی‌کند. پسکوف در مورد انتخاب کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که او به خاطر لفاظی‌های ضد روسی خود شناخته شده است. خانم کالاس نیز تاکنون هیچ تمایل دیپلماتیکی از خود نشان نداده است و در کشور ما به دلیل اظهارات کاملاً ناسازگار و حتی اظهارات ضد روسیه‌ای گاهی صریح شناخته شده است. بنابراین، معتقد نیستیم که دیپلماسی اروپایی به هیچ وجه در جهت عادی‌سازی روابط نقشی ایفا کند. چشم‌انداز روابط مسکو و بروکسل بد است.»

جمع‌بندی
به نظر می‌رسد درگیری بر سر پست‌های مهم اتحادیه اروپا مخصوصا مسئول سیاست خارجی تاثیر منفی بر روابط خارجی اتحادیه و تصمیمات مهم آنان در روابط با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواهد داشت. مورد انتظارترین اثر اختلاف بر سر مسئول سیاست خارجی اتحادیه، ناهماهنگی و تنش نسبت به مسئله اوکراین و مذاکرات هسته‌ای ایران خواهد بود. از سوی دیگر، احتمال حرکت هر چه بیشتر راست افراطی به سمت تنش‌آفرینی در پارلمان اروپا بر سر جزئیات و تصویب و عدم تصویب قوانین در حوزه‌های مختلف از جمله مهاجرت، به سبب اختلاف با سران اتحادیه نیز وجود دارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247916/کودتا-به-نام-دموکراسی؟