با همت دولت سیزدهم انجام شد
 
اجرای موفق طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار
 

 

 طبق گزارش‌ها بیش از ۸۰ درصد کسانی که دوره‌های آموزش مهارتی در محیط واقعی کار را می‌گذرانند، سریع‌تر جذب بازار کار می‌شوند و درآمد کسب می‌کنند.
به نقل از ایسنا، طرح «مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار» از جمله طرح‌های موثر در مهارت افزایی و اشتغال پذیری کارجویان است که مسئولیت اجرای آن در سال های اخیر به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بوده است.این طرح به منظور تربیت و ارتقاء مهارت‌های شغلی و اشتغال پذیری جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت تدوین شده است. در این طرح به کارفرمایان فرصت یک‌ساله داده می‌شود تا به داوطلبان جوان واجد شرایط، مهارتهای شغلی در محیط کار را انتقال دهند و مهـارت آموزان پس از کسب دانش کافی در یکی از حرفه‌های آموزشی مجاز، براساس توافق کارفرما و فرد آموزش گیرنده وارد بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی دارای پروانه کسب می‌شوند و تحت نظارت مرکز یادگیری و مطابق مقررات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در واحدهای مشمول طرح دوره‌های مهارت آموزی را می‌گذراند.
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال‌های اخیر مقدمات اجرای این طرح را فراهم کرده که نسخه جدید و به روز و متناسب با تجربه جهانی آموزش در محیط واقعی کار است.با اجرای این طرح افراد علاوه بر قابلیت‌های حرفه‌ای، بازار کار را هم شناسایی خواهند کرد. بر اساس گزارش‌ ارائه شده از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲ هزار و ۴۱۹ واحد پذیرنده در طرح محیط کار واقعی شرکت کرده اند و ۶۴ هزار و ۳۴۷ مهارت آموز ثبت نام شده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۶ هزار و ۳۴۲ واحد پذیرنده در این طرح بوده اند و ۹۸ هزار و ۶۵۹ هزار مهارت آموز ثبت نام شده اند. به گفته مهرداد عظیمی - معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر اساس این طرح، متقاضی در کنار استاد کار یا مربی در محیط کار واقعی ضمن سپری کردن دوره آموزش مهارتی با محیط کسب‌وکار آشنا شده و پس از کسب تجربه، برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی آماده می‌شود. وی افزود: بیش از ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز فنی و حرفه‌ای، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند از این رو اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار می ‌تواند گام موثری در جهت یادگیری عملی و کاربردی مهارت‌های شغلی جویندگان کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد.
برابر آمار ارائه شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، تعداد واحدهای پذیرنده آموزش در محیط کار واقعی در دولت سیزدهم نزدیک به ۷۷۱۰۵ واحد بوده که نسبت به مدت مشابه دولت قبل ۹۲ درصد رشد داشته است.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247888/اجرای-موفق-طرح-مهارت‌آموزی-در-محیط-واقعی-کار