بازگشت ۶۶ زائر ایرانی به‌دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور
 

 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از ارائه بیش از یک‌میلیون خدمت به حجاج سرزمین وحی تاکنون خبر داد و گفت: «۶۶ زائر ایرانی بدحال به کشور اعزام شدند.»
سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: «از شروع عملیات بهداشتی و درمانی هلال‌احمر در حج تمتع سال‌جاری، یک‌میلیون و ۱۰۶ هزار و ۱۱۲ خدمت (شامل ویزیت عمومی و تخصصی، دارو و نسخه، خدمات پاراکلینیک، پرستاری، امداد و انتقال و...) به حجاج ارائه شده که از این میزان، یک‌میلیون و ۵۲ هزار و ۲۴۵ خدمت در مکه و مشاعر و ۵۳ هزار و ۸۶۷ خدمت در مدینه ارائه شده است. هم‌اکنون ۲۴ زائر در بیمارستان هلال‌احمر و ۲۳ زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر افزود: «تا شنبه ۲۴ زائر ایرانی در عربستان جان باخته‌اند و تاکنون ۶۶ نفر از زائران ایرانی بدحال برای ادامه روند درمان به کشور اعزام شده‌اند.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر کشور همچنین توضیحاتی را درباره نحوه خدمات به حجاج ایرانی در موسم حج تمتع ارائه کرد و به قیاس آن با برخی کشورها پرداخت.
سیدعلی مرعشی، درباره آخرین وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی گفت: «همیشه بعد از ایام تشریق به‌دلیل خستگی ناشی از اعمال و مناسک و همچنین فشردگی جمعیت در طواف و ضمنا سرایت بالای بیماری‌هایی همانند سرماخوردگی، شاهد افزایش مراجعات به درمانگاه و مطب‌ها هستیم که رفته‌رفته این دست بیماران هم بعد از ویزیت، دریافت دارو و استراحت بهبود می‌یابند.»
وی با بیان اینکه زائران کشورمان کمتر به استراحت می‌پردازند، گفت: «راه‌حل این بیماری‌ها نیز استراحت است که به زائران توصیه می‌کنیم استراحت و خوردن مایعات گرم را مدنظر قرار دهند.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره ارائه خدمات و مقایسه آن با دیگر کشورهای حاضر در موسم گفت: «خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت بسیار گسترده‌تر و دقیق‌تر از کشورهای دیگر حاضر در موسم، انجام می‌گیرد. برخی کشورها نیز خدمات درمانی به زائران خود ارائه می‌دهند اما خدمات درمانی آنها، همانند مرکز پزشکی حج و زیارت نیست که از پیش از موسم تا انتهای آن همراه و کنار زائران باشند. برخی کشورها فقط به داشتن خدمات‌درمانی محدود بسنده می‌کنند اما ما در اینجا در هتل‌ها و مناطق، مطب‌های تخصصی و مختلفی داریم. ویزیت، ارائه دارو، خدمات‌ درمان سرپایی، بستری، درمانگاه تزریقات ویژه بانوان، آزمایشگاه، سونوگرافی، خدمات دندان‌پزشکی، پیگیری درمان در بیمارستان‌های سعودی و... را انجام می‌دهیم که بسیاری از کشورها اصلا به این شکل خدماتی ارائه نمی‌دهند.»
مرعشی درباره اپلیکیشن حج و زیارت نیز گفت: «داخل اپلیکیشن حج و زیارت یک بخش درباره خدمات پزشکی است که زائران می‌توانند نظر دهند و انتقادات و پیشنهادات نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به‌نظرات زائران و دست‌اندرکاران ذی‌ربط در حج و زیارت و به اذعان همه خادمان، خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت امسال روند مطلوبی را انجام داده و رضایت نسبی زائران را بدنبال داشته است.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه به ازای هر 550زائر، یک پزشک مشغول فعالیت بوده است، گفت: «خدمات درمانی ما تا روز پایانی حضور زائران در کشور میزبان انجام می‌گیرد و پس از پایان آخرین پرواز، تیم پزشکی نیز از مدینه و مکه خارج می‌شوند. امیدواریم زائران در زمان باقیمانده به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مبادرت کنند و همچنین در طول ساعات گرم به بیرون از هتل نروند و حضور در مسجدالحرام یا زیارت حرم نبوی را به ساعات عصرگاهی که از آفتاب و گرما کاسته می‌شود، موکول کنند. همچنین به زائران توصیه می‌شود که حتما در زمان بازگشت به کشور در روزهای ابتدایی سعی کنند از دیده‌بوسی با دیگران پرهیز کنند تا خدایی ناکرده درصورت بیماری پنهان، مشکلی حادث نشود.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247882/بازگشت-۶۶-زائر-ایرانی-به‌دلیل-وخامت-شرایط-جسمی‌-به-کشور