۲۵ نکته که باید درباره انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ بدانید
 
روز انتخاب
 

 

 [شهروند] یک روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری،‌ دیروزآخرین تبلیغات و سخنان انتخاباتی نامزدها یک روز پس از آنکه رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم به مناسبت عید غدیر، ویژگی‌های نامزد اصلح را برشمردند، به انجام رسید. در این میان نامزدها و ستادها و شخصیت‌های تاثیرگذار از ثمره حضور و مشارکت آگاهانه مردم گفتند و بسیاری معتقدند که جمعه شاهد مشارکتی مطلوب خواهیم بود. اما نامزدها دیروز چه کردند و چه گفتند:

در سفر به خرم‌آباد
پزشکیان: آمده‌ام در ایران وحدت و انسجام ایجاد کنم

مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنم در خدمت شما باشم و مشکلات را حل کنم، گفت: آمده‌ام در ایران وحدت و انسجام ایجاد کرده و اجازه ندهم تنها یک صدا بلند باشد.
مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع حامیان خود در ورزشگاه چاغروند خرم‌آباد اظهار داشت: برادران و خواهران عزیز، از این همه شور و شوق شرمنده‌ام و خودم را برتر از شما نمی بینم.
وی با بیان اینکه آمدنم بیشتر برای این بوده که قدرت و اختیاری که در یکسری استان ها است و حق مناطق محروم را نادیده گرفته اند، پس بگیرم، افزود: به دنبال این هستم که حق هیچ معلمی، کارمندی و نیروی انتظامی را ضایع نکنند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بازنشستگان، معلمان، نیروی انتظامی و سپاه مشکل دارند، سرزمین شما کشاورزی است اما از نظر آب مشکل دارید و ما موظفیم کمک کنیم.
پزشکیان در ادامه صعود تیم خیبر خرم آباد را تبریک گفت و افزود: من مبهوت حضور شما هستم و شور و شوق را در وجود شما می بینم.
وی یادآورشد: آمده ام تا در ایران وحدت و انسجام ایجاد و دعواها را حل کنیم و اجازه ندهیم تنها یک صدا بلند باشد، صدا مال همه است.
نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری عنوان کرد: در مناظره ها همه نامزدها یک طرف بودند من هم یک طرف، یکی می گفت نمی گذارم رئیس جمهور شوی و من گفتم این مردمند که تصمیم خواهند گرفت و این شمایید که روز جمعه پای صندوق ها تعیین می کنید که رای را به چه کسی خواهید داد.

در نشست خبری مطرح شد
پورمحمدی: به نفع نامزدی کنار نمی‌روم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نفع کسی کنار نمی‌روم و هیچ دلیل برای موضوع نمی‌بینم.
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی روز چهارشنبه - ۶ تیر- در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: نظام ما بر اساس تعهدات خود یعنی با قانون اداره می‌شود، کشور بر اساس مقررات مصوب و برنامه‌های روشن به پیش می رود.
وی بیان داشت:آیت‌الله رئیسی سبک مدیریت اسلامی انقلابی را زنده کرد، این راه باید با قوت ادامه یابد، اینکه مطابق برنامه در موعد ۵۰ روزه رئیس جمهور انتخاب می‌شود، یک رویکرد بسیار ارزنده است و نظام قابلیت خود را برای اداره امور کشور نشان داد.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت در انتخابات را نشان دهنده توان ملی دانست و گفت: حضور مردم پای صندوق رای و افزایش مشارکت سبب اقتدار ملی شده و کشور را در برابر توطئه‌های بیگانگان و بدخواهان بیمه می‌کند.پورمحمدی گفت: به نفع کسی کنار نمی‌روم و هیچ دلیل برای موضوع نمی‌بینم، من صاحب گفتمان ایران اسلامی بر پایه اصول اولیه آن هستم و برای من مهم است پس از ۴۵ سال از انقلاب مجدداً این گفتمان را بازنگری بازگویی و تکرار کنم؛ اصولگرا هستم اما به تعبیر امام اصول ما شکوفا و در حال شکوفایی است و بر اساس تعقل، تفکر و علم می‌باشد.نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه‌داد: نظرسنجی‌ها نمی‌خواهند اعتبارشان را ارزان بفروشند، و می‌گویند که پورمحمدی را نمی‌شناسیم.پورمحمدی تاکید کرد: با هر دولتی که کار کردم نهایت تلاش خود را انجام دادم، زیرا دولت را برای ملت می‌شناسم البته به جز دولت دوم خرداد، با دولت احمدی‌نژاد همفکر بودم اما در عمل به اختلاف نظر خوردیم اما من برای جدایی پیش قدم نبودم و همچنان جلسات و ارتباطاتمان برقرار است.

در جمع مردم شیراز
جلیلی :دشمن را از تحریم پشیمان می‌کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نه تنها تحریم را خنثی می کنیم بلکه با همین ابزار اقتصادی کاری می کنیم که دشمن از تحریم کردن پشیمان شود.
«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم شیراز با بیان اینکه در آستانه انتخاب بزرگ هستیم، گفت: خدا را سپاس می گویم که امروز در جمع شما مردم خونگرم استان فارس و عشایر عزیز قرار گرفتم.
وی در ادامه بیان کرد: امروز در آستانه انتخاب بزرگ هستیم هنر مردم ایران این بوده که در دوران معاصر با انتخاب های بزرگ خود، دنیا را به شگفتی آورده است. انتخاب بزرگ مردم ما انقلاب اسلامی بود و اسلام را انتخاب کردند در دفاع مقدس مردم ما در برابر عروسکی مثل صدام ایستادند. در این سالها دشمنان ما هر چه داشتند در برابر ما قرار دادن اما مردم ما در برابر آنها ایستادند.جلیلی خاطر نشان کرد: آخرین انتخاب بزرگ مردم ما ۳ سال قبل با انتخاب شهید رییسی بود. شهید رییسی کار را در شرایطی تحویل گرفت که ۸ سال متوسط رشد اقتصادی کشور صفر و منفی شده بود ما ۸ سال تاخیر تاریخی داشتیم بسیاری از سرمایه ها راکد مانده بود می خواستند با اتکا به برخی قدرت ها برخی مشکلات را به زعم خود حل کنند.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر کسی حوصله هم صحبتی با صاحب نظران را نداشته باشد چگونه می تواند جنبه های مختلف یک امر را در نظر بگیرد؟ اگر کسی بخواهد با کمترین تشر عقب نشینی کند چگونه می خداهد کشور را پیشرفت دهد؟ می گویند آمریکا پیچ تحریم را شل کرده می گوییم آقا ۹ ماه از دولت آنها همزمان با شما بود حداقل کمی سیاست خارجی بلد باشید می گوییم آقا این فرد که الان سر کار است حتی یک تحریم ترامپ را لغو نکرده است بعد آنها می گویند اگر فلانی چند ماه دیگر در فلان کشور بر سر کار بیاید، چه کنیم؟

در جمع دانشجویان
زاکانی : کار مردم با حضور پای صندوق رأی به پایان نمی‌رسد

زاکانی گفت: «مردم باید سالار بودن خود را باید با بازخواست و نظارت مسئولان تحقق بخشند و کار مردم با حضور پای صندوق رأی به پایان نمی‌رسد. استقلال سیاسی داریم، اما استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم، هرچند در این زمینه حرکت کردیم، اما باید حرکت خود را کامل کنیم.»
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم باید سالار بودن خود را با بازخواست و نظارت مسئولان تحقق بخشند و کار مردم با حضور پای صندوق رأی به پایان نمی‌رسد.
 علیرضا زاکانی با حضور در جمع دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه انجام شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی پیامی برای جهان داشت که شامل شعار آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است. در ۴۵ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، پرونده استبداد بسته شد و آزادی هدیه انقلاب به مردم شد.
 وی افزود: مردم سالار بودن خود را باید با بازخواست و نظارت مسئولان تحقق بخشند و کار مردم با حضور پای صندوق رأی به پایان نمی‌رسد.
 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: استقلال سیاسی داریم، اما استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم، هرچند در این زمینه حرکت کردیم، اما باید حرکت خود را کامل کنیم. در حوزه عدالت نیازمند تحول هستیم. در حوزه رفاه افرادی در حال مکیدن خون مردم هستند و بدون تحقق کامل عدالت، تامین تمام و کمال رفاه انجام نمی‌شود. زاکانی یادآور شد: ما در برخی حوزه‌ها پیشرفت داشتیم اما در برخی حوزه‌ها نتوانستیم این کار را انجام دهیم. در حوزه فناوری و علم به نقاط افتخارآمیز رسیدیم اما چطور می‌شود که ما در صنعت خودروسازی به این نقطه افتخارآمیز نرسیدیم؟

در برنامه «بدون توقف»
قاضی‌زاده هاشمی: دنبال زندگی اشرافی نبودم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در برنامه بدون توقف مبنی بر اینکه «اگر بخواهید به عملکرد گذشته خودتان انتقادی داشته باشید، آن انتقاد چیست؟» گفت: عدم غنیمت شمردن زمان، مهمترین انتقاد است. شهید رئیسی همواره تذکر می‌داد و به اعضای کابینه می‌گفت وقت نداریم و مدام در جلسات کابینه تاکید می‌کرد که وقت نداریم و زمانی که وقت را از دست می‌دهیم تازه قدر آن را بیشتر می‌دانیم.وی در واکنش به این سوال که «اگر پیروز انتخابات شوید، فکر می‌کنید که در شش‌ماه نخست کارتان چه گروه یا گروه‌هایی از عملکرد شما انتقاد می‌کنند و چرا؟» اظهار داشت: این بحث خیلی در دولت مطرح می‌شد. بالاخره دولت شهید رئیسی دولت تحول بود و بر مبارزه با فساد و برقراری عدالت تاکید داشت. هر دوی این مفاهیم حتماً نارضایتی درست می‌کنند که شما وقتی می‌خواهید تحول درست کنید و یک حرکت پویا انجام دهید و انقلابی در سازوکار‌ها ایجاد کنید، قطعا یک عده مدیرِ نشسته، خسته، حال‌ندار و کاملا اداری (راس ساعت بیایند و راس ساعت بروند) در سیستم وجود دارند که خیلی به آینده نگاه خوبی ندارند. این‌ها ناراحت می‌شوند، چون به هر حال می‌خواهیم سیستم را به گونه‌ای درست راه بیندازیم و آنها را به تحرک وادار کنیم.
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: یا وقتی بخواهیم عدالت برقرار کنیم و با فساد مبارزه کنیم آن‌هایی که جیره‌خوار و پروژه‌بگیر بودند و روابط خاصی به برخی جاها داشتند، قطعا درآمد‌هایشان قطع می‌شود. این‌ها علیه شما فضاسازی می‌کنند و علیه‌تان موضع می‌گیرند.وی درباره خانواده، اموال و دارایی‌هایش نیز اظهار داشت: من یک پزشک جراح هستم، همسرم نیز پزشک است. ما در اطراف میدان شهدای تهران که جزو محلات متوسط تهران است زندگی می‌کنیم و یک آپارتمان داریم که حدوداً بیست سال ساخت است. دنبال زندگی اشرافی نبودم.

در ورزشگاه شهید شیرودی
قالیباف:مشارکت مهم تر از انتخاب است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع مشارکت و حضور مردم در اولویت اصلی و مهمتر از این است که چه کسی انتخاب می‌شود.
محمدباقر قالیباف در گردهمایی انتخاباتی حامیان او که در ورزشگاه شهید شیرودی تهران برگزار شد، اظهار داشت: نتیجه تفکری که دوگانگی را رقم زد، تورم و افزایش ۲۶ برابر نقدینگی است، آنها می‌خواهند آن روزها را تکرار کرده و آن شرایط را به مردم به نوعی تحمیل کنند، اما مردم متوجه این مساله هستند.
قالیباف گفت: معتقدیم ناکارآمدی ریشه فساد و تمام اتفاقات است، اگر اتفاقات دیگری می‌افتد ریشه در این نوع فساد و تصمیم‌های خلق الساعه دارد. این نابسامانی‌ها، ناکارآمدی ها و دوگانگی های بیهوده که یک دهه کشور را عقب نگه داشت و سیستم متوقف شد، حل می‌کنیم. آب نوشیدنی را به برجام گره زدند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم دیگر اجازه چنین کاری های را و بازگشت به دهه ۹۰ را  نخواهند داد، راه شهید رئیسی ادامه می‌دهیم، کارهای ناتمام را تمام می‌کنیم، امور کشور را با همراهی مردم به پیش خواهیم برد.
قالیباف اظهار داشت: امروز با چه کسانی روبه‌رو هستید، در مناظره‌ها هرگز تنش ایجاد نکردم و تنش اصلا کار من نیست، حتی در دوران شهرداری هرگز با وجود اختلاف هایی که با دولت ها بود وارد تنش نشدم و کار مردم را پیش بردم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در سال ۹۸ اصلا نماینده مجلس و عضو شورای امنیت ملی نبودم و نیروی جهادی در نیروی امام رضا (ع) مانند دیگر جهادگران بودم، تا این لحظه کسی که مدعی این مساله شده بود تکذیب نکرده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247773/روز-انتخاب