وزیر امور اقتصادی و دارایی:
 
رشد اقتصادی را منفی تحویل گرفتیم، مثبت تحویل می‌دهیم
 

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شهید رئیسی دولت را با رشد اقتصادی منفی تحویل گرفت و متوسط رشد در سه سال گذشته مثبت ۵ درصد بوده است.
سید احسان خاندوزی در نشست خبری مشترک با اعضای دولت سیزدهم، افزود: مقایسه سه سال پایانی دولت دوازدهم و سه سال دولت سیزدهم نشان می‌دهد رشد اقتصادی روند بهبود را طی کرده است؛ به‌طوری که در طول سال‌های ۹۷ تا ۹۹ منفی ۲درصد بود و از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به‌صورت متوسط مثبت ۵ درصد بوده است.وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: نرخ بیکاری در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ حدود ۱۰.۸ بود که در سه سال دولت آیت‌الله رئیسی به ۸.۸ درصد رسید.
وی به صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: صادرات غیرنفتی از میانگین ۴۲ میلیارد دلار در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ به بیش از ۵۰ میلیارد دلار در سه سال گذشته رسیده است.
به‌گفته خاندوزی، بانک جهانی نرخ فقر در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ را به‌طور متوسط ۲۷ درصد اعلام کرده بود که این نرخ در سه سال گذشته به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

افزایش ۴۵۰ درصدی نرخ ارز در سال‌های ۹۷ تا ۹۹
وزیر اقتصاد به نرخ ارز در بازار غیررسمی کشور اشاره کرد و گفت: ارز در بازار غیررسمی در طول سال‌های ۹۷ تا ۹۹ حدود ۴۵۰ درصد افزایش داشت رسید و در سه سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است.وی به بخش مالیات اشاره کرد و گفت: در شروع دولت سیزدهم حدود ۲.۴ میلیون مودی در کشور داشتیم که با حقوق‌بگیران این رقم به ۵.۵ میلیون مودی می‌رسید؛ یعنی بار مالیاتی روی دوش این ۵.۵ میلیون نفر تقسیم می‌شد. با اقداماتی که در ۳ سال گذشته انجام شد و شناسایی فراریان مالیاتی این رقم با افزایش دو برابری به ۱۲.۵ میلیون مودی رسید. همچنین تعداد دستگاه‌های کارتخوان از ۱۹ میلیون دستگاه که برخی از آنها ۲ هزار میلیارد تومان سالانه گردش سالانه داشتند به ۹ میلیون دستگاه دارای شناسنامه و متصل به بانک رسیده است. علاوه بر این، ۱۴۰ هزار مودی بزرگ در سامانه مودیان مستقر شده‌اند و ۳۵ درصد بار مالیاتی را نیز ۷۰۰ شرکت یعنی مودیان بزرگ به دوش می‌کشند.
خاندوزی تصریح کرد: رشد سرمایه‌گذاری از منفی ۱۳.۷ درصد به مثبت ۳.۸ درصد رسید و نرخ مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت. همچنین رکورد جذب سرمایه خارجی در دولت سیزده شکست و در مجموع ۱۲ میلیارد دلار و سال قبل از ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد. تعداد شرکت‌های بورسی و فرابورسی نیز از ۶۹۹ شرکت به ۷۹۱ شرکت رسیده است. تأمین مالی از ۲۴۵ همت به ۴۱۳ همت از بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است.
خاندوزی ادامه داد: در حوزه گمرک کاهش میانگین زمان پاسخگویی دستگاه‌های همجوار گمرک از حدود ۱۱ روز به ۶/۵ روز کاهش پیدا کرده است. تعداد بخشنامه‌ها نیز در سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد که نشان از ثبات در تصمیم‌گیری‌ها دارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247720/رشد-اقتصادی-را-منفی-تحویل-گرفتیم،-مثبت-تحویل-می‌دهیم