پایان معافیت یهودیان افراطی از خدمت
 
یهودیان افراطی وارد ارتش می‌شوند؟
 

 

[راضیه زرگری] هدف قرار دادن معافیت سربازی اجباری افراطیون ارتدوکس در شهرک‌های اشغالی، به‌ویژه زمانی که نیروهای ارتش اسرائیل در دو جبهه، در باریکه غزه و مرز لبنان بیش از حد تحت فشار هستند و کابینه ائتلافی نتانیاهو در آستانه فروپاشی قرار دارد، تشدید شده است. به‌طوری که دادگاه عالی اسرائیل روز سه‌شنبه حکم داد که دولت باید ثبت‌نام یهودیان افراطی ارتدوکس را در ارتش آغاز کند؛ حکمی که به تعبیر گاردین می‌تواند ائتلاف حکومتی بنیامین نتانیاهو را تجزیه کند. شاکله دولت نتانیاهو به دو حزب افراطی فوق ارتدوکس متکی است؛ رهبران این احزاب اعلام کردند که از این حکم ناامید شده‌اند.
قانون معافیت افراطیون ارتدوکس سال گذشته منقضی شد
اکثر یهودیان اسرائیلی طبق قانون موظف‌اند از سن 18سالگی در ارتش خدمت کنند، برای مردان سه سال و برای زنان دو سال. در این میان یهودیان افراطی ارتدوکس برای دهه‌ها عمدتاً از خدمت در ارتش معاف بوده‌اند. به نوشته گاردین قانون معافیت افراطیون ارتدوکس سال گذشته منقضی شد، اما دولت همچنان به آنها اجازه خدمت نداد. روز گذشته دادگاه عالی حکم داد که درصورت عدم‌وجود مبنای قانونی جدید برای معافیت، دولت باید آنها را به خدمت فرا بخواند. همچنین درصورت سرپیچی از این حکم، مراکز تعلیم یهودیت افراطی را از دریافت یارانه دولتی محروم کرد.
حکمی که پتانسیل از هم پاشیدن ائتلاف نتانیاهو را دارد
سی‌ان‌ان در تحلیل این خبر نوشت: «رأی دادگاه عالی رژیم اسرائیل، می‌تواند ضربه‌ سنگینی به بنیامین نتانیاهو وارد کند و این پتانسیل را دارد که کابینه ائتلافی او را از هم بپاشد.» به نوشته سی‌ان‌ان، این تصمیم در زمان حساس برای رژیمی گرفته شده که نزدیک به 9ماه در حال جنگ است و نخست‌وزیری که دولت راست افراطی‌اش همبستگی دوران جنگ خود را از اوایل ماه جاری میلادی از دست داده است؛ زمانی که بنی گانتز، کابینه جنگ نتانیاهو را ترک کرد. اگرچه روسای ارتش اسرائیل علناً از کمبود نیروی انسانی انتقاد می‌کنند، بعید است حتی این حکم منجر به پیوستن تعداد قابل توجهی از مردان افراطی ارتدوکس به خدمت نظامی اجباری شود.
تلاش بی‌نتیجه نتانیاهو برای تصویب قانون معافیت یهودیان افراطی
احزاب حریدی شدیداً با تلاش‌ها برای واداشتن مردان جوان افراطی ارتدوکس به خدمت در ارتش مخالف بوده‌اند چراکه حمایت افراطیون دینی از کابینه نتانیاهو، آخرین ریسمانی است که او می‌تواند برای از هم نپاشیدن ائتلاف‌اش به آن چنگ بزند. سی‌ان‌ان گزارش داد که او ماه‌ها تلاش کرد تا معافیت مردان حریدی از خدمت اجباری را از طریق پارلمان اسرائیل، کنست قانونی کند.
تشدید اختلافات بر سر موافقان و مخالفان خدمت یهودیان افراطی در ارتش
این حکم بر شدت اختلافات و تنش‌ها بین مخالفان و موافقان معافیت خدمت اجباری یهودیان ارتدوکس افزود و درحالی‌که لیبرمن از حکم دادگاه عالی مبنی بر لزوم رفتن حریدی‌ها به خدمت وظیفه اجباری استقبال کرد، «مائیر بروش» وزیر به‌اصطلاح میراث فرهنگی کابینه رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از این اقدام گفت: «هیچ قدرتی در دنیا وجود ندارد که بتواند دانش‌آموزان مدارس دینی را مجبور به خدمت وظیفه در ارتش کند و حکم دادگاه عالی منجر به دودستگی در میان اسرائیلی‌ها خواهد شد.»
موضوع خدمت وظیفه حریدی‌ها ازجمله پیچیده‌ترین مشکلاتی است که رژیم صهیونیستی از زمان اعلام موجودیت جعلی خود با آن مواجه بوده و این امر، باعث ایجاد مشکلات سیاسی بزرگی بین جریانات سیاسی راست‌گرا و چپ‌گرای این رژیم و شکاف‌های عمیقی بین صهیونیست‌های سکولارها و ارتدوکس حریدی در سرزمین‌های اشغالی شده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247648/یهودیان-افراطی-وارد-ارتش-می‌شوند؟-