سرنوشت عبرت‌آموز وزیر دربار جاه‌طلب و تیره‌‌بخت رضاشاه
 

 

[شهروند] 91 سال پیش درچنین روزی، برابر ٤ تیر ١٣١٢ خورشیدی، عبدالحسین تیمورتاش، وزیر دربار رضا شاه پهلوی، به جرم رشوه‌خواری به 8 سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. تیمورتاش را شاید بتوان مغبون‌ترین رجل دوره پهلوی اول برشمرد، زیرا جاه و مقام او بیش از دیگران بود و در یک لحظه آنچنان از عرش قدرت به زیر آمد و بی‌اعتبار شد که دیگران مرگ را همچون مفری جهت خلاصی از این‌همه خفت برای وزیر دربار سابق آرزو می‌کردند. در حقیقت این همان تیمورتاشی بود که به مدت یک‌ دهه، پس از شخص اول مملکت یعنی رضاشاه، همه‌کاره و مرد قدر قدرت ایران بود و هیچ کس جرأت عرض اندام برابر او نداشت.

رجال بد عاقبت عصر پهلوی اول
اغلب رجال دوره پهلوی اول را باید از جمله بدشانس‌ترین‌های عالم سیاست قلمداد کرد، زیرا اکثر این افراد به‌رغم جلال و شکوهی که در دوره خود داشتند و ظلم‌هایی که به پشتوانه قدرت خود مرتکب شدند، عاقبت مقابل قزاق چکمه‌پوشی که تاج پادشاهی بر سر داشت، کم آوردند و یک به یک از میدان به در شدند. از محمدعلی فروغی که خوش‌شانس‌تر از دیگران بود و فقط خانه‌نشین شد، تا علی‌اکبر داور که از هراس خشم شاه، تریاک خورد و به زندگی‌ خود پایان داد و نصرت‌الدوله فیروز که در تبعید به قتل رسید و سردار اسعد بختیاری که با آمپول هوای پزشک احمدی جان داد. از میان این همه اما، جناب وزیر دربار گل سرسبد به شمار می‌رفت و اعتماد تام و تمام پهلوی اول را با خود داشت. البته این اعتماد چندان هم بیراه نبود، زیرا تیمورتاش قبل‌تر و در جریان انقراض سلسلسه قاجاریه و همچنین سرکوب قیام جنگل نهایت فداکاری را انجام داده و درست به همین خاطر ملبس به جامه وزارت دربار شده بود.

وزیر دربار، رقیب ولیعهد بی‌جَنم
عبدالحسین‌خان تیمورتاش یادش نبود هرچه پرآوازه‌تر می‌شد، خطرناک‌تر جلوه می‌کرد و رضا شاه بیش از پیش به این می‌اندیشید که شاید پسر بی‌تجربه‌‌اش بعد از او اسیر ابهت این وزیر دربار هفت خط شود! بی‌شک تیمورتاش آنقدرها هم بدش نمی‌آمد تاج شاهی را روی سر خود امتحان کند و این همان چیزی بود که ترس رضا شاه را از او تشدید می‌کرد. تیمورتاش مانند دیگر صاحبان قدرت کم دشمن نداشت و بدگویی‌های دشمنان می‌توانست نظر شاهی شکاک چون رضا شاه را از هر فرد موجهی برگرداند. اما به واقع تیمورتاش به دشمنان بدگو نیازی نداشت، زیرا در جلوه‌گری به قدری افراط کرد که با دستان خود بدبینی ارباب را برانگیخت. او در گام نخست سال ١٣١١ خورشیدی از وزارت دربار برکنار و سپس به اتهام اختلاس محاکمه شد. همه افرادی که از شیوه رضا شاه مطلع بودند پیش‌بینی می‌کردند که قرار نیست تیمورتاش سال‌های حبس را به اتمام برساند. این پیش‌بینی‌ 9 مهر 1312 با ورود پزشک احمدی به سلول تیمورتاش در زندان قصر به حقیقت پیوست. 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247638/سرنوشت-عبرت‌آموز-وزیر-دربار-جاه‌طلب-و-تیره‌‌بخت-رضاشاه