نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند
 

 

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

پرداخت دیه از طرف اولیای دم
در صورتی که تعدادی از اولیای دم قصاص بخواهند و تعداد دیگری قصاص نخواهند و دیه بخواهند، یا بعضی از اولیای دم صغیر و بعضی دیگر کبیر باشند، اولیایی که قصاص می‌خواهند باید سهم دیه اولیایی که قصاص نمی‌خواهند را بپردازند و سهم صغیر را در حساب دادگستری برای او واریز کنند. همچنین اگر مقتول یک نفر باشد و قاتل دو نفر باشند، اولیای دم مقتولی که قصاص هر دو را می‌خواهند باید به اولیای دم هر یک از قاتلان نصف دیه یک انسان را بپردازند. در صورتی هم که قاتل مرد و مقتول زن باشد، خانواده مقتول برای قصاص باید نصف دیه مرد قاتل را به خانواده او بپردازند.

معامله به قصد «فرار از دِین»
اگر صادرکننده چک پس از تاریخ سررسید چک، جهت نپرداختن مبلغ چک اموال خود را انتقال دهد، جرم معامله به قصد فرار از دِین محقق می‌شود. در حالی که در سفته نقل و انتقال اموال از سوی صادرکننده پس از تاریخ سررسید سفته، باعث تحقق جرم معامله به قصد فرار از دِین نمی‌شود.

تفاوت‌ حقوقی «سفته» با چک
سفته حقوقی است و عدم پرداخت سفته در سررسید جرم نیست. حکم جلب صادرکننده در طرح دعوای سفته در دادگاه حقوقی وجود دارد ولی این بازداشت اثرات حکم کیفری و سوءپیشینه را ندارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247636/نکات-کاربردی-حقوقی-که-لازم-است-همه-از-آن‌ها-آگاه-باشند--