نامزدها درباره زنان، خانواده، حجاب و کاهش آسیب‌های اجتماعی چه گفتند
 
سبک زندگی؛ محور مناظره سوم
 

 

  [ شهروند]  سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» در محل مناظرات در رسانه ملی برگزار شد و نامزدهای انتخابات در چند بخش به سوالات و دغدغه‌های مردم و کارشناسان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی پاسخ دادند.
در بخش اول مناظره، نامزدها به این پرسش پاسخ دادند که «برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده، افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟» مردم نیز پرسیدند: «از رئیس جمهور آینده سوال دارم که برای مهدهای ارزان قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارد؟ برای آینده و ازدواج جوانان چه برنامه‌ای دارد؟ حتی برای جوانانی که وضع مالی خوبی دارند اما تمایلی برای ازدواج ندارند؟ ما به این وضعیت اعتراض داریم باید چگونه اعتراض خود را نشان دهیم که جزو اغتشاشگران محسوب نشویم و حقمان را دریافت کنیم؟»

پورمحمدی: هالیوود در کمین برای تعیین سبک زندگی زنان ما است
مصطفی پورمحمدی گفت: امام خمینی(ره)، صفحه جدیدی را در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زد. ایشان زنان را در همه عرصه‌های اجتماعی به‌صورت فعال وارد کرد و انقلاب و جنگ را با زنان سامان داد و پیروز کرد.
وی افزود: در رابطه با زنان سه نگاه مطرح است: نگاه اول، عبارت است از حضور ابرازی برای بی‌بندوباری که زنان ایرانی این نگاه را نمی‌پسندند. نگاه دوم به حضور حداقلی و با اضطرار زنان اشاره دارد که هر وقت فرصت شود زنان را باید حذف کنند. سومین نگاه به امام خمینی(ره) مربوط می‌شود که عبارت است از نگاه واقعی، جدی، تأثیرگذار و باوقار زنان در اجتماع و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی.
پورمحمدی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت زیادی داشتند، گفت: با اینحال زنان به جایگاه واقعی خود نرسیدند؛ مثلاً مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه ما تصمیم بگیرد. نصف جامعه ما زنان هستند. سهم زنان در مجلس چقدر است؟
این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کعبه زنان ما و سبک زندگی آنها را هالیوود تعیین می‌کند. برنامه‌ای برای زنان نداریم. فرهنگ صحیح، زبان عقلانیت، زبان عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است. اما عده‌ای جای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید اشتباه گرفتند. پیامبر(ص) فرمودهاند زن لطیف است، نمی‌شود با خشونت و تحمیل با او رفتار کرد. همانطور که شهید سلیمانی گفت همه دختران و پسران، فرزندان ما هستند.

قالیباف: ایران قوی مستلزم داشتن خانواده قوی است
محمدباقر قالیباف اظهار کرد: بدون شک امروز خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد و مخصوصاً در دولت چهاردهم خانواده مورد توجه ما است.
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی بر این باور است که آن جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود و اگر ایران قوی می‌خواهیم، باید خانواده قوی داشته باشیم. اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است، زن، محور این حرکت در خانواده است و نقش زن برای ما بسیار مهم است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما نگاه نابرابری جنسیتی را قبول نداریم و عدالت جنسیتی در اولویت ما است و نقش زن برای ما بسیار مهم تلقی می‌شود. زن به عنوان همسر، مادر و مادرخرج در خانه است. امروز هر بی‌تدبیری و هر مشکل اقتصادیای که وجود دارد، این زن است که در خانواده جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا خانواده انجام می‌دهد. قالیباف تاکید کرد: مادر، تنها کسی است که غمگسار خانواده است و حتی زمانی که فرزندان خود را بزرگ می‌کند، هنوز دغدغه شغل و خانواده و خانه آنها را دارد. امام ما و شهدای ما این فرصت را فراهم کردند که خانم‌ها به اجتماع آمدند و بنده در دولت چهاردهم این قول را می‌دهم که به گونه‌ای عمل کنیم که زن‌ها را بر سر دوراهی قرار ندهیم که به آن‌ها بگوییم که یا زن خانه‌دار باشید یا رشد اقتصادی، علمی و تحصیلی در جامعه داشته باشید و بدون شک، هر دو را باید برای زنان فراهم کنیم و خودشان باید انتخاب کنند و قدرت انتخاب را باید به آنها بدهیم.
وی تاکید کرد: زمانی که نشستی درباره زنان می‌گذاریم همه می‌نشینیم و درباره زنان تصمیم می‌گیریم. معمولاً هر جلسه‌ای که می‌گذاریم، ذی‌نفعان و مجموعه و قشری دارد و از آنان دعوت می‌کنیم اما در موضوع زنان متأسفانه غفلت اتفاق می‌افتد. بنده بر این اعتقادم که در دوران کرونا زنان ما در خانواده مسئول اقتصاد بودند، معلم بچه‌ها بودند، پرستار بودند و این اهمیت زن را نشان می‌دهد و زن پیشران پیشرفت ایران است.

پزشکیان: در موضوع زنان باید به ریشه‌ها بپردازیم
مسعود پزشکیان اظهار داشت: این‌جور که ما الان صحبت می‌کنیم، قاعدتا وضع خوب می‌شد و نمی‌دانیم چه شد که اوضاع زن و دختر به این شکل درآمد. باید از مهد و مدارس این آموزش‌ها و توانمندی‌ها آغاز شود. ریشه این‌ها در آموزش و پرورش است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: لایحه تأمین امنیت زنان را هنوز در مجلس رسیدگی نکردیم. احترام در عمل و واقعیت اجتماعی است. وقتی حقوقشان نادیده گرفته می‌شود وظیفه ما این است که بپرسیم چرا این‌جور رفتار می‌کنید. حرف خدا است که با آنها با ملاطفت برخورد کنید. امروز برخورد ما با این قشر و جامعه اخلاقی نیست.
پزشکیان خاطرنشان کرد: این نگاه ما باید اصلاح شود. باید برگشت و دید چگونه در محله، مدرسه و مسجد چگونه آنها را آموزش دادیم که این چنین شدند. حقوقی که به معلمان می‌دهیم و تبعیض‌های موجود منجر می‌شود آدم‌ها با هم بجنگند. برای این‌که اینها درست شود باید به ریشه‌ها و بعد در عمل به آنها بپردازیم. صحبت به صورت تئوری کار ساده‌ای است باید عملی اینها را نشان داد.

جلیلی: دشمن بر موضوع زن که نقطه قوت ماست متمرکز شده است
سعید جلیلی گفت: بسیاری از موفقیت‌های کشور ما مرهون زنان است. در کتاب خاطرات مورگان شوستر در ۱۰۰ سال قبل که ۱۱ ماه در ایران حضور داشت، آمده است که من وقتی عزم و نفوذ زنان مسلمان را می‌بینم، آیا جا ندارد به عزت زن محجبه ایرانی درود بفرستم؟
وی ادامه داد: دشمنان در سال‌های اخیر بر روی زنان متمرکز شده‌اند. عمیقاً معتقدم که تمرکز آنها به این دلیل است که می‌دانند که این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم است که مردم با آن می‌توانند توانمندی‌ها، قدرت و موفقیت‌های خود را به رخ بکشند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: غرب در موضوع زن به بن‌بست و به چالش‌های جدی رسیده است که خودشان در مقالاتشان به آن اعتراف دارند و همان کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یکباره در موضوع زن در ایران بسیار فعال می‌شوند؛ چرا؟ چون آنها قوت و موفقیت ما را در عرصه مقاومت و پیشرفت می‌بینند. چراکه نیمی از جمعیت خودمان را که زنان بودند کنار نگذاشتیم و آنها می‌دانند که زنان را با قدرت و الگوی جدید وارد صحنه کردیم و مدلی را به جهانیان نشان می‌دهیم که همه آنها متحیر میمانند. یک زن مسلمان کارآفرین و مادر نمونه در عرصه‌های مختلف موفقیت خود را نشان می‌دهد.
جلیلی افزود: زنان ما از این نگران هستند که چرا نقش زن و نقش‌آفرینی زن سانسور می‌شود. ما امروز موفقیت‌های بزرگی در کشورمان داریم که توسط زنان رقم می‌خورد و البته مادران شهدا و همسران گرامی شهدا در جایگاه خود و زنان کشور ما موفقیت‌های بزرگی را رقم زدند. ما زنان دانشمند و ارزشمندی را داریم که در عرصه‌های علمی فعالیت می‌کنند. به تازگی از شرکت هوایی مپنا بازدید کردم و دیدم که نیمی از ۲۵۰ کارشناس ارشد، زن هستند و کارهای بزرگی را انجام می‌دهند و در عرصه‌های مختلف شاهد هستیم که زنان با عفاف و حیا نمونه دقیق و مؤثری را به جهان نشان می‌دهد.

قاضی‌زاده: ایران مهد خانواده است
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ابتدای سخنانش گفت: یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهدای خدمت را گرامی می‌دارم. امروز تولد ریحانه دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی است. کاپشن صورتی، نماد خشونت غرب آدم‌خوار است.
وی افزود: نگاه غرب به زن در کشتار ریحانه‌ها و دختران ما در غزه دیده می‌شود. خانواده، واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی تعالی انسان است. البته با برخی برخوردهای شعاری با موضوع زن که هرازچندگاهی در انتخابات مطرح می‌شود و عده‌ای با نگاه سیاسی موضوعات زن را در انتخابات بیان می‌کنند کاری ندارم چون سوءاستفاده انتخاباتی است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ایران مهد خانواده است و زن هم بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ما است. عاقبت نگاه جنسی به زن در غرب، امروز خود را نشان می‌دهد. آن‌ها هم مجبورند به ارزش‌های خانواده محور برگردند.
وی افزود: امروز باید میدان‌دار حمایت از خانواده در جهان باشیم. این را شهید رئیسی در اجلاس سازمان ملل شروع کرد. باید با تمام جنبش‌های هم ارزش با ما در موضوع خانواده در جهان ائتلاف کنیم. دلیلی ندارد همه ارزش‌هایشان را قبول داشته باشیم ولی می‌شود در برخی موضوعات ائتلاف کرد.

زاکانی: مواجهه با بی‌حجاب‌ها فقط با احترام میسر است
علیرضا زاکانی گفت: اساس دولت خدمت، اجرای قانون اساسی است. بسیاری از حرف‌هایی که گفته می‌شود جنبه شعاری دارد اما اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را آن‌گونه قرار داده است که زن و دختر یک فرصت هستند و مسئله نیستند.
وی افزود: دو بسته خاص، یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم و دیگری، ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم. بخش اول، سه بخش دارد که رفاه، یارانه و معیشت و اشتغال است. بخش دوم، ناظر به ازدیاد جمعیت است که در اینجا هم تکلیف مشخص است. ما دنبال این هستیم که زن در کنار همسری و مادری، پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد که البته این همان دغدغه رهبری است.
زاکانی گفت: در نظام اسلامی، خانواده یک خانواده منفعل نیست بلکه یک سلول کنشمند است که هم کنشگری می‌کند و هم دیگران را به کنشگری وا می‌دارد.
وی با اشاره به ارتقای آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم، گفت: امام راحل در دهه شصت یک بیانیه ۸ ماده‌ای را صادر کرد که حریم خصوصی را از حریم عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی هیچکس حق ندارد دخالت کند.
وی افزود: در حوزه اجتماع و در حریم عمومی هم قانون و نظم عمومی حاکم است. در مورد حجاب باید بگوییم که این موضوع هم شرعی است و هم قانونی؛ اما نوع مواجهه با بی‌حجاب‌ها جز از طریق احترام و مواجهه درست قانونی میسر نیست.

پورمحمدی: لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم
پورمحمدی گفت: یکی از مسائل مهم در جامعه ما پوشش و حجاب است و یک دغدغه جدی است. حکم شرعی و قانونی است. بیش از چهل سال است که همه تلاش می‌کنیم برای پوشش رسمی و اسلامی، هم مردم را قانع کنیم هم سبک مناسبی ترویج کنیم. قرار من با شما بانوان و دختران است که اگر موفق به اخذ رأی شما و اعتماد شما شدم حتماً لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم.

قالیباف: لایحه حجاب هنوز به قانون تبدیل نشده است
قالیباف اظهار کرد: حتماً بدپوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و جامعه ما است و ما نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد، اما مهم این است که چگونه این کار انجام شود. آقای پورمحمدی اشاره کرد که لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم، اما این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و در مسیر خودش است. همه بخش این لایحه هم به سمت کارهای ایجابی است. همین الان اگر مشکلات است، همه می‌دانیم و زمانی که می‌گوییم چگونه یعنی نباید با بی‌احترامی و تنش و خشونت در این زمینه کاری شود و هر کدام از این کارها محکوم است.

پزشکیان: این نگاه که زنان جنس دوم هستند باید اصلاح شود
پزشکیان گفت: از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی و برخورد خشن با هر انسانی به ویژه زنان مخالف هستم. کارهایی که در خیابان می‌شود یا ماشین‌هایی که گرفته می‌شود و آن‌چه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد مورد تایید نیست.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کل خانواده من از دختر و خواهر و عروس گرفته با حجاب چادر هستند. ما که نتوانسیم در این سن برخی افراد جامعه را تربیت کنیم و کلی هزینه کردیم آیا الان می‌توانیم درست کنیم؟ برخی برخوردها خجالت‌آور است. این نگاه که زنان جنس دوم هستند باید اصلاح شود. باید در عمل ثابت کنیم که به فکر بانوان هستیم.

جلیلی: زنان، محور آرامش خانواده و جامعه هستند
جلیلی گفت: بحث مهم این است که نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه‌های مختلف سانسور شود. درباره اهمیت زن و جایگاه آن در پیشرفت و جهش کشور صحبت کردم. یک زن با تربیت صحیح فرزند و ایجاد آرامش در خانواده، فرزندانی را به جامعه تقدیم می‌کند که موجب پیشرفت، بالندگی و موفقیت‌های کشور هستند و اگر دولت می‌خواست این کار را با کارمندان دولت انجام دهد باید چه میزان کارمند استخدام می‌کرد؟ خیلی از هزینه‌هایی که در دستگاه‌های دیوانسالاری نتیجه مشخصی ندارد و در حالی که زنان نقش مؤثری در جامعه ایفا کردند و ما برای آنها طرح مفصلی داریم.

زاکانی: جمع بین خانه‌داری، همسرداری و فرزندداری با فعالیت اجتماعی ممکن است
زاکانی عنوان کرد: به‌عنوان پدر سه دختر و به‌عنوان یک همسر عرض می‌کنم که جمع بین خانه‌داری، همسرداری و فرزندداری با فعالیت اجتماعی ممکن است. ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان وجود دارد مورد توجه جدی نیست.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و پورمحمدی تصریح کرد: دوستان شما ۳۲ سال کشور را در دست داشتند باید پاسخ دهید. دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و ابتدای ۸۰ و ۹۰ کشور در دست دوستان شما بود و باید پاسخ دهید که چرا کار نکرده‌اید.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247398/سبک-زندگی؛-محور-مناظره-سوم