نظر نامزدهای انتخاباتی درباره آموزش و پرورش
 

 

کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره آموزش و پرورش اظهاراتی داشته‌اند که در ادامه مهم‌ترین تعابیر آنها را در این‌باره
مرور می‌کنیم.

پزشکیان: نیازهای آموزش و پرورش را احصا کرده‌ایم
مسعود پزشکیان: در موضوع رتبه‌بندی معلمان هم پول خرج کردیم و هم مردم را ناراضی کردیم. با این حال ما نیازهای حوزه آموزش و پرورش را احصا کرده‌ایم. حاکمیت نباید کاری کند استاندارد مدارس دولتی به قدری پایین باشد که کسانی که آنجا درس می‌خوانند، از هر نظر عقب بمانند. وظیفه دولت آن است که مدارس دولتی را طوری ساماندهی کند تا کسانی که در مناطق ‌دورافتاده هستند، خدمات یکسان بگیرند.
با وزرای آموزش و پرورش قبلی جلساتی داشتیم و دغدغه‌ها و نیازها در این حوزه‌ را احصا کرده‌ایم و اگر به قدرت رسیدیم، کار تجربی آنها را در میدان عمل پیاده‌سازی می‌کنیم. در آن جلسه مسائل مهمی بررسی شد ازجمله کیفیت آموزش، نیروی انسانی و جذب، معیشت معلمان و مشکلات بازنشستگان.

پورمحمدی: در برهه‌ای مشکلات آموزش و پرورش را پیگیری می‌کردیم
مصطفی پورمحمدی: یک زمانی ما انقلابی‌ها هر جا می‌رفتیم، فقط دادستان انقلاب نبودیم، بلکه همه کاره شهر بودیم. ما دیدیم جوانانی که تظاهرات کرده‌اند، بیکار هستند. مسجد سلیمان از آن شهرهایی بود که قبل از انقلاب تقریباً همه جوانان حتی دختران درس‌خوانده بودند. شهر نفتی بود و اکثرا دیپلم داشتند. من دیدم در این شهر شرکت نفت پروژه ندارد و جذب نیرو نمی‌کند، آموزش و پرورش هم مشکلاتی داشت و باید اینها را حل کنیم.
ما پیش شهید بهشتی آمدیم و گفتند کار شما چیست؟ گفتم این با وزارت نفت است. آنجا بن‌بست است و وزارت بهداشت این است و وزارت آموزش و پرورش این است. گفتند چرا من به اینها بگویم؟ خود شما بگویید. گفتم من دادستان مسجد سلیمان هستم و کسی من را تحویل نمی‌گیرد. گفت من زنگ می‌زنم و شما را معرفی می‌کنم. به دفترشان گفت این پنج وزیر را بگیرید. من در اتاق ایشان نشستم و ایشان پنج وزیر را گرفت و تک تک با اینها صحبت کرد. من جوان ۲۱ ساله بودم و با پنج وزیر برای من وقت ملاقات گذاشت.

جلیلی: خود را با افتخار منتسب به خانواده آموزش و پرورش می‌دانم
سعید جلیلی: خانواده بنده، معلم بوده‌اند و خود را با افتخار منتسب به خانواده آموزش و پرورش می‌دانم. برای درک جایگاه و منزلت آموزش و پرورش باید شواهد تجربی را درنظر گرفت. در ابتدای انقلاب به یاد داریم که از آموزش و پرورش کمک گرفته شد و یک رئیس‌جمهور انتخاب شد و در آن شرایط سخت، یک معلم در رأس دولت قرار گرفت. شهیدان رجایی و باهنر از خانواده آموزش و پرورش بودند. در جبهه نیز بسیاری از معلمان موفق در دفاع‌مقدس، فرماندهان ما بودند. همچنین در سایر مناصب کشور، آموزش و پرورش کمک‌رسانی کرد.
هزینه بزرگی در آموزش و پرورش می‌شود؛ البته هزینه به‌معنای پول نیست، بلکه نیروهای ما ۳۰ سال فعالیت می‌کنند و میلیون‌ها دانش‌آموز عمر خود را در این دستگاه سپری می‌کنند. آیا نباید این ظرفیت بزرگ مورد توجه و جهش باشد؟ باید معلمان هم از معیشت و همچنین نقشی که ایفا می‌کنند احساس رضایت داشته باشند.
با نگاه انقلابی و ملی باید برنامه‌ای داشته باشیم که کشور جهش کند، این مهم با یک آموزش و پرورش قوی رخ خواهد داد.

زاکانی: آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه ما است
علیرضا زاکانی: در کابینه ما حتماً یکی از قوی‌ترین وزرا، وزیر آموزش‌و‌پرورش خواهد بود، زیرا امر زیرساختی و تربیتی را عهده‌دار هستند، به همین جهت این راه سبب می‌شود که آینده قوی رقم بخورد.
آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه ما است و اصلاحاتی لازم دارد، چرا نباید مدارس دولتی ما مثل دانشگاه‌های دولتی ما مورد اقبال خانواده‌ها قرار گیرند؛ رکن مهم در مدارس معلمان هستند. معلم منزلت، معیشت و توجه به جایگاه بزرگ و ارزشمند خود را طلب می‌کند. معلم نقش اساسی و تحول‌آفرین دارد که باید نسبت به آموزش و پرورش و ابعاد آن به بهترین نحو، تحول را دنبال کرد. همچنین آموزش عالی و علم و فناوری، رکن رکین و میانبری برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است. امروز جایگاه بسیار خوبی داریم و اگر هم مسئله‌ای وجود دارد باید آن را رفع کرد و میدان را به نخبگان داد تا محور تحولات کشور شوند.
در تهران ۳۴۷ سرای محله داریم که پیش از این اجاره داده می‌شد، اما در دوره جدید شهرداری آنها را بازپس گرفته‌ایم و قرار است این سرا‌ها در اختیار هیأت امنای محله قرار گیرد. در هیأت امنای محله یک مدیر آموزش و پرورش و یک مدیر مدرسه حضور دارند، بنابراین از این طریق نیز می‌توانیم به معلمان خدمت‌رسانی کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی: رهبری همه وزارتخانه‌ها با آموزش و پرورش است
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: تمام برنامه‌های دیگر در وزارتخانه‌های مختلف همه در بال آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد. اگر می‌گوییم اصلی‌ترین عنصر خانواده است، اصلی‌ترین وزارتخانه‌ها نیز آنهایی هستند که پشتیبانی می‌کنند از خانواده. در این بین، آموزش و پرورش یکی از همین اصلی‌ترین‌ها محسوب می‌شود.
به اعتقاد من، رهبری وزارتخانه‌های دیگر نیز توسط وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.
من به ‌نظریه مردم رشید معتقد هستم، نه مردم صغیر؛ مردمی که رشد پیدا کرده‌اند و قابلیت اعتماد دارند، نه مردمی که بزرگ‌تر نیاز دارند. حتما کسی را وزیر ارشاد می‌گذارم که مقبول جامعه هنری باشد. وزیر آموزش‌و‌پرورش را هم با انتخاب معلمان تعیین خواهم کرد.

قالیباف: برای تحول در آموزش و پرورش باید به مدرسه و معلم توجه شود
محمدباقر قالیباف: در آموزش و پرورش باید به ثبات در مدیریت توجه شود. در ۲۰ سال گذشته، قریب به ۱۷ وزیر و سرپرست وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم. مدیر قوی و ثبات در آموزش و پرورش مهم است. اگر می‌خواهیم آموزش و پرورش متحول شود، دو عنصر مدرسه و معلم باید مورد توجه باشد. ما در مجلس موضوع معیشت و رتبه‎‌بندی معلمان را مدنظر قرار دادیم. معتقدیم که باید حضور مدیریت قوی و ثبات در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه باشد.
در آموزش و پرورش باید به مهارت و اوقات فراغت دانش‌آموزان هم توجه کنیم و نباید فقط به ذهن آنان فشار بیاوریم. در قانون برنامه هفتم توسعه چندین ماده برای تحول در آموزش و پرورش آمده است و بیش از ۱۶ حکم آوردیم و همه این حکم‌ها باید اجرا شود.
بهره‌وری در آموزش و پرورش بسیار مهم است؛ این بهره‌وری دو عنصر دارد که مدیریت و علم است و باید از خود استادان و نخبگان حوزه آموزش و پرورش در این زمینه استفاده کنیم.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247262/-نظر-نامزدهای-انتخاباتی-درباره-آموزش-و-پرورش