رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور
 
هماهنگی خوبی با سعودی‌ها از نظر پزشکی و سلامت ایجاد شده است
 
از ابتدای عملیات حج 7 زائر ایرانی جان باخته اند
 

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، تعداد زائران فوت‌شده در حج امسال را نصف درگذشتگان حج سال گذشته اعلام کرد و افزود: «از ابتدای عملیات حج تا یکشنبه ۲۷ خرداد، ۷ زائر ایرانی جان باخته‌اند. تعدادی از این زائران در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند.»به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، تعدادی از این زائران بیماری زمینه‌ای داشتند، ولی تعدادی دیگر در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند.
او اضافه کرد: «فقط در نخستین روز حضور زائران در منا، که در عربستان عید قربان بود و زائران گرم‌ترین روز این کشور را پشت سر گذاشتند و اعمال زیادی را انجام دادند، ۳ نفر زائر ایرانی جان باختند. حدود ۵ هزار زائر ایرانی نیز به بیمارستان‌های صحرایی و موکب‌های ۹گانه در عرفات مراجعه کردند که با توجه به اینکه در ۹ منطقه پزشک مستقر شده بود، ازدحامی پیش نیامد. در هماهنگی با هلال احمر و مقامات بهداشت و درمان مکه، یک فروند بالگرد فقط به ایران برای روز عرفه اختصاص داده شده بود که البته نیازی نشد. هماهنگی خوبی با سعودی‌ها از نظر پزشکی و سلامت ایجاد شده و تجهیزات و امکانات بیمارستانی در اختیارمان قرار دارد. بیمارستان‌های صحرایی بخش ویژه آزمایشگاه، سونوگرافی، مددکاری و کمک به گمشدگان و بخش ‌ویژه زنان دارد و امسال از محلول‌های پیشگیری از گرمازدگی استفاده شد که توانستیم خیلی از مراجعان را سرپایی درمان کنیم.»
او ادامه داد: «با وجود آنکه تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی هلال احمر در عرفات و روز نخست منا (عید قربان) بیشتر از سال گذشته بود، ولی شرایط خوب است. کاروان وقوف اضطراری که شامل زائران بیمار و زائران بستری‌شده در بیمارستان‌هاست با حمایت جمعیت هلال احمر و پزشکان، اعمالشان را انجام دادند. مراکز درمانی هلال احمر در منا در پذیرش بیماران کشورهای دیگر هیچ محدودیتی ندارند. برای ما تفاوتی نمی‌کند که زائران از کدام ملیت هستند و برای همین توانستیم به فضل خدا، به صورت اورژانسی یک خانم مصری را که بعد از انجام اعمال به طور کامل علائم حیاتی‌اش را از دست داده بود احیا کنیم.»

بیش از ۱۰هزار ویزیت پزشکی حجاج ایرانی
رئیس جمعیت هلال احمر همچنین از ارائه ۵۵۰۰ مورد ویزیت حجاج در روز عید قربان به حجاج ایرانی در عربستان خبر داد.
دکتر پیرحسین کولیوند با اعلام این خبر گفت: «در روز عرفه ۵ هزار ویزیت و در روز عید قربان ۵۵۰۰ ویزیت حجاج انجام شده است و بیشترین علت مراجعه زائران، گرمازدگی بوده است. در مجموع در روز عرفه ۵ هزار و ۱۷۳ ویزیت تخصصی، ۵ هزار و ۱۷۴ نسخه، ۱۴۰۴ مورد تزریق، ۴۷۸ مورد پانسمان، ۱۸۳ مورد تست قند و فشار خون، ۳۶۳ مورد تزریق سرم و ۴۴ مورد هم در درمانگاه‌ها خدمات بستری داشتیم. با توجه به همکاری‌های خوبی که با هلال احمر سعودی برای ارائه خدمات درمانی و در اختیار قرار دادن امکانات بیشتر برای درمان زائران ایرانی در حج تمتع درنظر گرفته شده است، تمام تلاش ما این است که خدمات بهداشتی و درمانی خوبی را بتوانیم به زائران حج ارائه دهیم.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/247181/هماهنگی-خوبی-با-سعودی‌ها-از-نظر-پزشکی-و-سلامت-ایجاد-شده-است