«شهروند» از تازه‌ترین اظهارات و اقدامات کاندیداها درباره انتخابات گزارش می‌دهد
 
نامزدها در حال ارزیابی حریف
 

 

 [ مهدی جابری] آغاز مهلت قانونی برای تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن برنامه‌های رسانه‌ای آنها، فضای عمومی جامعه را درگیر مباحث انتخاباتی کرده است و نامزدهای انتخاباتی در حال آماده‌سازی محتوای تبلیغاتی و رسانه‌ای خود هستند. با این حال برخی از آنها نیز نیم‌نگاهی به فعالیت نامزدهای دیگر دارند و مشغول رصد تحرکات رقبا، آماده‌سازی خود برای واکنش‌های لازم و نیز ارزیابی مهم‌ترین حریف انتخاباتی خود (به زعم و گمان خودشان) هستند.
برگزاری جلسه سران قوا با محوریت انتخابات و نیز اظهارات و هشدارهای رئیس قوه قضاییه مبنی بر ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی و پرهیز از فضاسازی برای سوءاستفاده دشمنان، از جمله مهم‌ترین اخبار مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری در 24 ساعت اخیر بوده است. با این حال هریک از نامزدهای انتخاباتی نیز فعالیت‌ها و اظهاراتی در این مدت 24 ساعته داشته‌اند که در ادامه مروری بر آنها خواهیم داشت.
«شهروند» با بررسی  و رصد کامل تازه‌ترین رویدادهای انتخاباتی، بدون دفاع از نامزدها یا سوگیری درباره هریک از  آنها فقط به انتشار چکیده‌ای از این رویدادها می‌پردازد و چنانچه از فرد خاصی محتوای کمتری در این صفحه منتشر شود، تنها دلیل آن، نبود اطلاعات و محتوای رسانه‌ای در بازه زمانی انتشار روزنامه است.
آنچه در این گزارش می‌خوانید، بر اساس اظهارات و اقدامات نامزدهای انتخابات به ترتیب حروف الفبا است و سپس به اظهارات اشخاص و چهره‌های سیاسی درباره انتخابات پرداخته شده است.

 حمایت رسمی رئیس جبهه اصلاحات از پزشکیان
آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات در رشته توییتی در شبکه اجتماعی ایکس با اعلام حمایت رسمی از مسعود پزشکیان نامزد تأیید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «راهبرد مشارکت مشروط گام مهم جبهه اصلاحات ایران برای معنابخشی به انتخابات بود. تأیید صلاحیت پزشکیان را برای ایران به فال نیک می‌گیریم... برای پیروزی ایشان تلاش می‌کنیم.»
 
حمایت محمدجواد ظریف از پزشکیان
محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه در توییتی از پزشکیان حمایت کرد. ظریف با انتشار عکسی از پرچم ایران و با هشتگ «برای ایران» از او حمایت کرد.

توییت مصطفی پورمحمدی پس از احراز صلاحیت
مصطفی پورمحمدی بعد از تأیید صلاحیتش در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در رشته توییتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی‌گذارد؛ از سعدی علیه الرحمه بیاموزیم که فرمود: به کارهای گران مرد کاردیده فرست.»

ابطحی: پدیده مناظرات، پورمحمدی خواهد بود
به گزارش مشرق، ابطحی در توییتی نوشت: «شاید از این پیش‌بینی تعجب کنید اما پدیده مناظرات مصطفی پورمحمدی خواهد بود. اطلاعات زیاد محرمانه و غیرمحرمانه از ۴۵ سال گذشته دارد. سخنور است و قصد ندارد پوششی باشد و پشتوانه حاکمیتی قوی دارد. اما رقابت انتخاباتی بین پزشکیان و قالیباف خواهد بود.»
 
 محسن منصوری و ریاست ستاد جلیلی
محسن منصوری معاون اجرایی ریاست‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به سرپرست ریاست‌جمهور نوشت: «از آنجا که شرایط فعلی تکلیف شرعی و انقلابی خود را در زمینه‌سازی و‌ کمک به روی کار آمدن دولتی معتقد به گفتمان انقلاب اسلامی و‌ مسیر افتخارآمیز دولت شهید رئیسی می‌دانم، به‌منظور پرهیز از هرگونه شائبه دخالت اعضای دولت از جایگاه سیاسی در انتخابات آتی درخواست مرخصی می‌نمایم.» منصوری همچنین عصر روز گذشته با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود، ضمن مرخصی از دولت، کار خود را به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی آغاز کرد: «برای مردم، برای خدمت، برای ایران قوی، سعید جلیلی»

اطلاعیه ستاد جلیلی برای دریافت حمایت مالی
براساس اعلام ایلنا، نخستین اطلاعیه ستاد انتخاباتی سعید جلیلی منتشر شد. در این بیانیه اعلام شده که هواداران این نامزد می‌توانند کمک‌های مالی خود را به شماره حساب اعلام شده واریز کنند و مجموع واریزی‌ها نیز در ادامه به‌صورت شفاف و علنی اعلام خواهد شد.

لطف‌الله فروزنده رئیس ستاد زاکانی شد
مسئولان ستادهای تبلیغاتی علیرضا زاکانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شدند. بر این اساس لطف‌الله فروزنده به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی، امین توکلی‌زاده رئیس ستادهای مردمی، داوود گودرزی رئیس ستاد هواداران و علی نادعلی مسئول ستادهای مردمی تهران انتخاب شدند. همچنین مالک شریعتی سخنگوی ستاد زاکانی شد.
 زاکانی از امروز صبح مرخصی می‌گیرد
 علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران درباره آغاز فعالیت انتخاباتی خود گفت: «از صبح سه‌شنبه مرخصی می‌گیرم. هر کسی هم که بخواهد کار کند باید از همین زمان مرخصی بگیرد البته هنوز اقدامی نشده است.»

 زاکانی: برای تداوم راه شهید رئیسی تکالیف سنگین داریم
علیرضا زاکانی در نخستین جلسه ستادهای استانی و اقشاری خود، با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم، تبدیل تهدید به فرصت است، گفت: «برای همه ما نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، ضروری است نسبت به سوابق و عملکرد ۴۵ سال گذشته شفاف باشیم. هیچ‌یک از ما ۶ نفر نمی‌تواند طلبکار مردم باشد؛ همه ما به مردم و شهدا بدهکاریم و باید پاسخگو باشیم.» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: «همه ما برای تداوم راه شهید رئیسی تکالیف سنگینی داریم، البته سوابق، کارنامه و مواضع نامزدها در این‌باره برای مردم روشن است.»

قاضی‌زاده هاشمی از بنیاد شهید مرخصی گرفت
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی چهاردهمین دوره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در مدت تبلیغات از بنیاد شهید و امور ایثارگران مرخصی گرفت.

قاضی‌زاده هاشمی: شهادت آقای رئیسی نگاه مردم به دولتمردان را تغییر داد
امیرحسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: «به‌نظر من با شهادت آقای رئیسی نگاه مردم به دولتمردان تغییر جدی پیدا کرد و سرمایه اجتماعی به‌شدت رشد یافته است اما غیراز این باید کاندیداها بتوانند برنامه و کارنامه به مردم ارائه دهند تا مردم اعتماد کنند که این افراد می‌توانند این عرصه را اداره کنند و به میدان بیایند.» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره اینکه حضور طیف‌ها و سلایق مختلف سیاسی چه کمکی می‌کند تا شاهد حضور پر شور در پای صندوق رأی باشیم، اظهار داشت: «ضمن اینکه باید تنوع وجود داشته باشد، شورای نگهبان یک مسئولیت بالاتری هم داشته است که سلامت اقتصادی و فکری افراد را بررسی کند.» وی تأکید کرد: «یعنی باید تنوع باشد، رقابت جدی باشد اما چون شورای نگهبان گواهی می‌دهد این افراد صالح هستند باید صالح بودن آنها را بررسی می‌کرد. کسی که اصلا به مبنای ساختار جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد باعث دلسردی مردم در عرصه می‌شود و مردم را ناراحت و بدبین می‌کند طبیعتا شورای نگهبان باید بررسی می‌کرد تا اجازه ورود به آنها ندهد.»

قالیباف مرخصی می‌گیرد
محمد رشیدی عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: «با توجه به اینکه   قالیباف به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری است، در ایام تبلیغات انتخابات مرخصی می‌گیرد.»

تشکیل ستاد مردمی قالیباف
روابط عمومی ستاد مردمی انتخاباتی محمدباقر قالیباف در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به‌منظور تعامل با ملت شریف ایران و بهره‌گیری از نظرات، پیشنهادها و انتقادات مردم همیشه در صحنه و همچنین ساماندهی حمایت‌های مردمی، امکان تعامل دو سویه و برقراری ارتباط تلفنی از روز دوشنبه 21خرداد با شماره تلفن‌های 96620200-021و 96620300-021از ساعت 9صبح تا 21فراهم شده است.»

قالیباف: کشور در لحظه‌ای تعیین‌کننده قرار دارد
محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به‌مناسبت آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری خود بیانیه‌ای صادر کرد. قالیباف در این بیانیه با بیان اینکه کشور در لحظه‌ای تعیین‌کننده قرار گرفته است گفت: «پیمان می‌بندم هرچه در توان داریم را به‌کار گیرم تا دولتی مسئولیت‌پذیر، تحول‌گرا، شایسته‌سالار، مردمی و انقلابی بسازیم.» وی در این بیانیه افزود: «امروز فرصت آن را داریم که به حرکت کشور شتابی دوباره دهیم. آن فرصت همین انتخابات است، کشور در لحظه‌ای تعیین‌کننده قرار گرفته است. مردم لایق بهترین‌ها هستند.»
 
حزب موتلفه امکانات خود را برای افزایش مشارکت بسیج می‌کند
حزب موتلفه اسلامی اعلام کرد با دعوت از آحاد ملت ایران برای حضور و مشارکت در انتخابات، تمامی امکانات و ظرفیت‌های این حزب را در سراسر کشور برای افزایش مشارکت و شور انتخاباتی هرچه بیشتر، بسیج کرده و به‌کار خواهد بست.

 محسن رضایی: نیروهای انقلاب راهی جز اجماع ندارند
محسن رضایی با بیان اینکه نیروهای انقلاب راهی جز اجماع ندارند، گفت: «منظور از اجماع نیروهای انقلاب، اجماع در اندیشه‌ها، برنامه‌ها، توانایی‌ها و خروج از فردگرایی و شخص‌محوری است.» 

 آخرین تصمیمات سران قوا برای برگزاری انتخابات سالم و مشارکتی

جلسه سران قوا به میزبانی سرپرست ریاست‌جمهوری و با حضور روسای دیگر قوا، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، وزیر اطلاعات و وزیر کشور در راستای تمهید مقدمات اجرای مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی و به‌منظور اتخاذ تصمیم‌های لازم در راستای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف مدت ۵۰ روز از زمان شهادت رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی برگزار شد. در این جلسه وزرای کشور و اطلاعات گزارشی از آخرین اقدام‌ها درخصوص برگزاری انتخابات ارائه کردند. همچنین با توجه به اعلام نامزدهای دارای شرایط لازم تصدی ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان، پس از بحث و بررسی، اعضا آخرین تصمیمات را برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری با مشارکت حداکثری، توأم با رقابت‌های سالم و در امنیت و سلامت کامل اخذ کردند.

 توصیه‌های انتخاباتی رئیس قوه قضاییه به نامزدها

رئیس قوه قضاییه به نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد که برای قانون احترام ویژه قائل باشند و عملی مرتکب نشوند که سبب سوء‌استفاده و بهره‌برداری دشمن شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه اظهار کرد: «اشخاصی که برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم احساس وظیفه کرده و با انگیزه‌های مختلف ثبت‌نام کردند، چه آنهایی که صلاحیت‌شان احراز شد و چه آنهایی که این امر برایشان محقق نشد، باید در تراز شخصیتی عمل کنند که داوطلب تصدی کرسی مهم ریاست‌جمهوری است.» وی افزود: «در فرایند تبلیغات انتخاباتی، چنانچه پس از تذکرات و هشدار‌های دستگاه‌های نظارتی، کسانی خلاف قانون و اخلاق عمل کنند و با تخریب، توهین، شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب، بخواهند فضا را ملتهب و اذهان را مشوّش کنند، قطعا با برخورد قانونی دادستان‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط مواجه خواهند شد.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/246770/-نامزدها-در-حال-ارزیابی-حریف-