گزارش «شهروند» از اقدامات جمعیت هلال‌احمر درخصوص برگزاری کنگره شهدای امدادگر و جشنواره‌های فرهنگی و هنری «سرو سرخ»
 
رشادت‌های فراموش نشدنی
 
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران: قرار است تا آذرماه یادواره شهدا در همه استان‌ها برگزار شود
 

  [ سیما فراهانی] 2500شهید امدادگر در کل کشور، نمادی از فداکاری محسوب می‌شود. رشادت‌هایی که نباید هیچ‌گاه و در هیچ برهه‌ای از زمان فراموش شود. یاد و نام آنهایی که جنگیدند، کمک کردند و تا پای جان زندگی‌شان را بخشیدند تا بتوانند ناجی فرد دیگری باشند. حالا جمعیت هلال‌احمر نمی‌خواهد اجازه دهد یاد این شهدای فداکار فراموش شود. جمعیت‌های هلال‌احمر در استان‌ها، حالا بسیج شده‌اند تا با برگزاری یادواره‌ها و جشنواره‌ها، بتوانند به برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای امدادگر دفاع‌مقدس و مقاومت کمک کنند و احترام به یاد شهدا و خانواده‌هایشان را ترویج کنند. در همین راستا جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت برگزاری کنگره بین‌المللی 2500شهید امدادگر دفاع‌مقدس و مقاومت در سال‌جاری، سه جشنواره فرهنگی و هنری با عنوان «سرو سرخ» در بخش‌های «فیلم و نمایش رادیویی»، «شعر و داستان» و «عکاسی، نقاشی و هنرهای تجسمی» برگزار می‌کند.

محورهای جشنواره‌های «سرو سرخ» شامل ایثار، شهادت و خدمات داوطلبانه است
این سه جشنواره فرهنگی و هنری در راستای اهداف والای انسانی و صلح‌اندیشانه و در بخش‌های «فیلم و نمایش رادیویی»، «شعر و داستان» و «عکاسی، نقاشی و هنرهای تجسمی» در بخش جانبی کنگره 2500شهید امدادگر دفاع‌مقدس و مقاومت برگزار می‌شود. این جشنواره‌ها با عناوین «سرو سرخ» در پاییز سال 1403برگزار می‌شود و آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره‌ها، 31تیرماه 1403خواهد بود. اهداف این جشنواره شامل ترویج ایثار و ازخودگذشتگی شهدای امدادگر جمعیت هلال‌احمر در دوران هشت سال دفاع‌مقدس، حضور رشادت‌گونه همه امدادگران از دست‌رفته در تمامی حوادث و نمایش فعالیت امدادگران سایر دستگاه‌های مسئول در دوران دفاع‌مقدس است. جشنواره «سروسرخ» در تلاش است با فرهنگسازی‌ و آشنایی آحاد مردم از دریچه هنرهای نمایشی، شعر و داستان و تجسمی، پاسداشت از حضور داوطلبانه و فعال امدادگران شهید در زمان جنگ و تمامی حوادث ناگوار و تلاش امدادگران عاشق را که با حضور بی‌وقفه خود در تمامی موقعیت‌های خطرناک بشری برای آرامش و صلح مردم سرزمین مادری‌شان از جانِ شیرین گذشتند، به نمایش درآورد. این جشنواره‌ها در گام نخست خود با مشارکت و الهام از توان هنرمندان کشور، راه ایثار و گذشت این دلیرمردان کمک‌رسان پشت صحنه‌ها را برای نسل‌های بعدی به یادگار می‌گذارد و فرهنگِ عشق و دوستداری همنوع خود را در دل تک‌تک انسان‌ها نهادینه می‌کند. محورهای جشنواره‌های «سرو سرخ» شامل ایثار، شهادت و خدمات داوطلبانه است.

زنده نگه‌داشتن یاد شهدای امدادگر
شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، جزئیاتی از این کنگره روایت کرد و به خبرنگار «شهروند» گفت: «کنگره بین‌المللی شهدای امدادگر دفاع‌مقدس و مقاومت از سال قبل شروع به‌کار کرد. حسب فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای پاسداشت یاد و نام شهدا و به‌دلیل اینکه در مورد امدادگران شهید کنگره‌ای برگزار نشده بود، قرار بر این شد که جمعیت هلال‌احمر، ضمن گرامیداشت 498شهیدی که خودش تقدیم کرده، یاد هر رزمنده‌ای که در سازمان‌های نظامی ازجمله سپاه، ارتش، فراجا، بسیج و جهاد و هر جایی را که فردی تحت عنوان امدادگر شهید شده باشد، زنده نگه دارد و با مصادیقی که در دستورالعمل داریم، این کنگره را برگزار کند. این پیشنهاد از سال قبل مطرح و قرار شد در جمعیت هلال‌احمر انجام شود. دبیرخانه برگزاری کنگره در جمعیت هلال‌احمر استان تهران مستقر شد و کارهایش را ما پیگیری کردیم. یکی از اقداماتی که قرار شد این دبیرخانه انجام دهد، تعیین ساختار برگزاری کنگره با کمیته‌های شفافی که کار را پیگیری می‌کنند، اعم از کمیته‌های علمی و اطلاع‌رسانی و مالی که همه اینها کارشان را از سال قبل شروع کردند. چندین جلسه شورای سیاستگذاری تا الان برگزار شده است. مصوباتی را در راستای تبیین شهدای امدادگر داشتیم که با کمک بنیاد شهید و دستگاه‌های اعزامی ازجمله فراجا، سپاه و ارتش مجددا بررسی و به استان‌ها ابلاغ شد. در راستای مصوبات شورای سیاستگذاری همه استان‌ها مکلف به هماهنگی برای برگزاری یادواره‌های شهدا هستند. این یادواره‌ها در اصل با هماهنگی دستگاه‌های استانی نسبت به شناسایی امدادگران شهیدی که در زمان جنگ شهید شدند، اقدام می‌کند. هدف نیز، زنده نگه داشتن یادونام شهدا و همچنین اقدامات فرهنگی در راستای تبیین مسیر شهدا برای مخاطبان است. در کنار این اقدامات، هم کتاب‌های فرهنگی چاپ می‌شود و هم کتاب‌های تحقیقی؛ جمع‌آوری اسناد و مدارک شهدا در قالب یک کتاب نیز تقریبا در تمام استان‌ها انجام می‌شود. تا الان پنج استان یادواره برگزار کرده که قرار است تا آذرماه همه یادواره‌ها در همه استان‌ها برگزار شود تا ما بتوانیم در همان آذر ماه کنگره را برگزار کنیم.»

فعلا 2500شهید امدادگر در کشور را شناسایی کردیم
او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «یک بخشی از کنگره هم مربوط به امدادگران مقاومت است. یعنی همه امدادگرانی که در کشورهای مقاومت هستند، اگر حین امدادرسانی شهید شده باشند ان‌شاءالله بناست براساس مصوبات شورای سیاستگذاری جزو این کنگره باشند که بتوانیم در یکی از کشورهای منطقه آن را برگزار کنیم. تا الان 2500شهید امدادگر فعلا در کشور تفکیک کردیم و احتمال دارد تعدادش بالاتر رود. نکته مهم اینجاست که با توجه به خلاقیتی که استان‌ها از خود نشان می‌دهند، تقریبا هر استان این یادواره‌ها را بهتر از قبل انجام می‌دهد. این یادواره‌ها به احترام خانواده‌های شهدا برگزار می‌شود. مسئولان استانی هم با توجه به نوع کار ما که پاسداشت شهدای امدادگر است، استقبال و همکاری خوبی انجام می‌دهند. امیدواریم بتوانیم تا قبل از برگزاری کنگره یادواره‌ها را تمام کنیم. این جشنواره‌ها نیز خروجی‌های فرهنگی مختلفی دارند. «سرو سرخ» نماد برگزاری جشنواره است. نمادی ترکیبی از پلاک‌های شهداست که به‌عنوان نماد این کنگره انتخاب شده است. در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی، چند استان مسئولیت برگزاری این جشنواره‌ها را برعهده گرفتند و کارهایی در حوزه تئاتر و هنرهای تجسمی و شعر انجام می‌دهند. سایتی هم توسط کنگره برای معرفی شهدا راه‌اندازی شده است که زندگینامه شهدا به‌صورت نریشن خوانده می‌شود و هم‌اکنون نیز در حال تکمیل شدن است. تکه‌هایی از این کارها نیز در شبکه‌های تلویزیونی هم استفاده خواهد شد.»

 یادواره ۶۴ شهید امدادگر در خراسان شمالی

صبح دیروز همچنین مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی خبر از برگزاری یادواره ۶۴ شهید امدادگر خراسان شمالی داد.
ابوالفضل محبان در نشست هماهنگی یادواره شهدای امدادگر که در سالن جلسات استانداری خراسان شمالی برگزار شد، گفت: «در راستای کنگره ۳ هزار شهید خراسان شمالی، یادواره ۶۴ شهید امدادگر برگزار خواهد شد. معرفی شهدای امدادگر و خدمات این عزیزان در دفاع‌مقدس به جامعه هدف مهم اجرای یادواره شهدای امدادگر خواهد بود. چاپ کتاب، تولید برنامه‌های تصویری از تولیدات جنبی و پیش‌بینی شدهِ انجام کار است.» وی با اشاره به اهمیت برگزاری یادواره و معرفی شهدای امدادگر افزود: «برگزاری برنامه‌هایی از این دست در راستای فرمان جهاد تبیین است.»

 اشاعه ارزش‌های والای شهدای امدادگر در عرصه بین‌المللی

رئیس جمعیت هلال‌احمر، چند روز قبل به دستاوردهای این کنگره اشاره کرده و گفته بود: «می‌توان از ظرفیت‌های بین‌المللی برای اشاعه ارزش‌های والای شهدای امدادگر استفاده کرد.»
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، به تأثیرگذاری مثبت این کنگره اشاره کرده و گفته بود: «امروز در جمعیت هلال‌احمر برای بزرگداشت شهدا، استان‌ها از یکدیگر سبقت می‌گیرند و در کار خیر شتابان در حال حرکت هستند.» وی با اشاره به اینکه گرامیداشت یاد شهدا اقدامی جهادی است، افزود: «شاهد بودیم که از پوستر کنگره ۲۵۰۰ شهید امدادگر در روز جهانی ‌هلال‌احمر رونمایی شد و مقامات بین‌المللی صلیب سرخ در این رابطه سخنرانی و این پوستر را امضا کردند. این امر نشان می‌دهد که کنگره‌های برگزارشده توسط هلال‌احمر نتیجه میدانی دارد، همانطور که در کنگره حقوق بشردوستانه فلسطین نیز شاهد بودیم که ۴۰ هزار نفر از ۲۱ کشور برخط در کنگره شرکت کردند و رئیس بین‌المللی فدراسیون نیز با تأیید بیانیه نهایی این کنگره، رژیم صهیونیستی را به‌عنوان دولت اشغالگر خطاب قرار داد. امروز هلال‌احمر در ۱۵ کشور جهان فعالیت دارد و می‌توان از این ظرفیت بین‌المللی هلال‌احمر در عرصه نمایان کردن ارزش‌های شهدا استفاده کرد. در اربعین حسینی نیز ظرفیت خوبی وجود دارد تا بتوان یاد شهدا را گرامی و ارزش‌های والای آنها را به جهانیان نشان داد.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/246439/رشادت‌های--فراموش-نشدنی-