نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند
 

 

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

پرداخت حق شارژ در آپارتمان‌ و نحوه برخورد با ساکنان بدهکار
در آپارتمان‌ها مالک یا استفاده‌کننده (مستأجر و...) باید هزینه شارژ قسمت‌های مشترک (حیاط، پارکینگ، موتورخانه، پشت‌بام، راهرو‌ها، استخر، آسانسور و...) را پرداخت کند، حتی اگر واحد مسکونی خالی از سکنه باشد. در صورت عدم پرداخت، هیأت مدیره ساختمان به هیچ عنوان حق قطع انشعابات (آب، برق، گاز، سیستم سرمایشی و گرمایشی) واحد متخلف را ندارد و چنان‌چه انشعابات را قطع کند این عمل جرم بوده و مجازات دارد. مطابق قانون، هیأت مدیره باید از طریق اظهارنامه رسمی که ریزهزینه‌های مصرفی در آن درج شده است، اقدام کرده و در صورت عدم پرداخت شارژ از طرف شخص متخلف، همراه با اظهارنامه‌هایی که قبلاً ارسال کرده، در مراجع قضایی طرح دعوی و انشعابات را با حکم مقام قضایی قطع و حق شارژ و خسارت‌های وارده و هزینه دادرسی را طلب کند.

لزوم ذکر شدن این نکات در مبایعه‌نامه هنگام فروش ملک
اگر می‌خواهید ملک خود را بفروشید حتماً این چند نکته را در مبایعه‌نامه قید کنید:
 در صورتی که هر یک از چک‌های خریدار در موعد مقرر پاس نشود یا منجر به صدور گواهی عدم پرداخت شود، یا خریدار چک را در سامانه صیاد ثبت نکند، فروشنده حق فسخ معامله را خواهد داشت و ۲۰درصد ارزش ثمن به عنوان خسارت از جانب خریدار به فروشنده پرداخت می‌شود.
 تا زمان پاس نشدن آخرین چک، خریدار حق انتقال مورد معامله، از هر نوعی (اعم از بیع، هبه، صلح و...) به نام شخص ثالث را ندارد. با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت املاک، حتماً در هنگام خرید و فروش اموال خود، نهایت دقت را لحاظ کنید. در صورتی که حق فسخی در مبایعه‌نامه درج نشود تنها راهی که برای فروشنده باقی می‌ماند مطالبه ثمن است، که با توجه به افزایش قیمت‌ها ضرر زیادی به فروشنده وارد می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/246271/نکات-کاربردی-حقوقی-که-لازم-است-همه-از-آن‌ها-آگاه-باشند--