آغاز ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری از فردا
 
آنها که می آیند و آنها که نمی آیند
 

 

[شهروند]دقیقا از فردا ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود و بسیاری از مردم ، احزاب و گروه ها ، منتظرند تا ببینند آیا بزرگان و سیاسیون مطرح پا پیش
می گذارند یا خیر ؟
با شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان، انتخابات زودهنگام دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری، 8تیرماه برگزار می‌شود و کاندیداها از روز پنجشنبه 10خرداد به‌مدت 5روز فرصت ثبت‌نام دارند. دیروز درخصوص احتمال کاندیداتوری برخی افراد گمانه‌زنی‌هایی در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد که با هم در ادامه می‌خوانیم:

محسن هاشمی: در اخبار دیدم که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام
محسن هاشمی خبر حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را تأیید نکرد. رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأیید نکردن خبر حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید ابتدا جلسه شورای مرکزی حزب برگزار شود. باید جلسه جبهه اصلاحات هم برگزار شود. در اخباری که من در فضای مجازی مشاهده کردم، آمده که شورای مرکزی از نامزدی من حمایت کرده است، نه اینکه من نامزد شده باشم.سید محمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، نیز با بیان اینکه جلسه‌ای در روزهای گذشته به‌صورت مجازی برگزار شده است، اظهار کرد: در آن جلسه تصمیمی برای معرفی نامزد حزب گرفته نشد و قرار شد جلسه در روز پنجشنبه برگزار شود.

سید محمد صدر: تا آخر هفته تصمیم نهایی را می‌گیرم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با آقای خاتمی ملاقات داشتم و ایشان پیشنهاد دادند که بنده در انتخابات شرکت کنم. اما هنوز تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات نگرفتم. سید محمد صدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره احتمال حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری و اینکه‌ایا در این خصوص دیداری با سیدمحمد خاتمی داشته یا خیر، عنوان کرد: اینکه با آقای خاتمی دیدار داشتم صحت دارد در واقع آقای خاتمی پیشنهاد کاندیداتوری را به بنده دادند ولی هنوز تصمیمی درباره ورود به انتخابات نگرفتم.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای تصمیم‌گیری در این خصوص در حال مشورت با دوستان هستم. در واقع هنوز مردد هستم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا با اعضای جبهه اصلاحات هم دیداری داشته گفت: خیر هنوز با این دوستان دیداری نداشتم. صدر درباره زمان تصمیم‌گیری نهایی خود گفت: فکر می‌کنم تا آخر این هفته تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

تهیه فهرست و برگزاری جلسه با نامزدها از سوی ائتلاف امناء
دبیر شورای مرکزی ائتلاف امناء گفت: ائتلاف امناء از هم‌اکنون فهرستی از کاندیداهای احتمالی انتخابات را تهیه و کار بررسی سوابق، تجارب و ویژگی‌های آنان را آغاز کرده است و در همین راستا جلساتی را با این نامزدهای احتمالی برگزار می‌کند.
سید نظام‌الدین موسوی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آغاز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری از ۱۰ خردادماه گفت: مطابق قانون، تنها کسانی مجوز حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند که از جانب شورای نگهبان صلاحیت آنان مورد تأیید قرار گیرد، اما با توجه به فرصت اندک، ائتلاف امناء از هم‌اکنون فهرستی از کاندیداهای احتمالی انتخابات را تهیه و کار بررسی سوابق، تجارب و ویژگی‌های آنان را آغاز کرده است و در همین راستا جلساتی را با این نامزدهای احتمالی برگزار می‌کند.

انصاری: حسن خمینی تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد
محمدعلی انصاری، از نزدیکان حجت‌الاسلام حسن خمینی، گفت که وی تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد. محمدعلی انصاری، از اعضای سابق دفتر امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درخصوص احتمال کاندیداتوری حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی، برای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: اجمالاً می‌دانم که ایشان بنایی برای کاندیداتوری ندارند.انصاری درخصوص نامزدی برادرش مجید انصاری نیز گفت: بنده بنای صحبت در این‌ باره را ندارم، چون از سیاست‌های مجموعه‌ای که ایشان (مجید انصاری) با آن مرتبط است و سیاست خودش مطلع نیستم. پس بهتر است اظهارنظر نکنم. ان‌شاءلله یکی دو روز آینده مشخص خواهد شد.

پیشنهاد حزب اعتدال و توسعه به نوبخت و واعظی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به آغاز مذاکرات اعتدال و توسعه با احزاب اعتدال‌گرای اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، گفت: شورای مرکزی این حزب به نوبخت و واعظی هم پیشنهاد حضور در انتخابات را داده است.
جواد هروی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا نوبخت یا واعظی تمایلی برای شرکت در انتخابات دارند، گفت: شورای مرکزی و دفتر سیاسی به آقای نوبخت و واعظی پیشنهاد داده‌ است و منتظر تصمیم‌گیری آنها هستیم، البته تصمیم نهایی در شورای مرکزی حزب گرفته می‌شود که نامزد مورد حمایت حزب از داخل یا از خارج حزب باشد.

زریبافان برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا می‌شود
مسعود زریبافان در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا خواهد شد .به گزارش برنا، مسعود زریبافان از فعالان سیاسی اصول‌گرا قصد ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.
رهامی: هم تیم دارم، هم برنامه
محسن رهامی گفت: من در انتخابات سال ۱۴۰۰ کاندیدا شدم، تیم و برنامه داشتم، اکنون هم دارم.  به گزارش خ خبرآنلاین، محسن رهامی، حقوقدان و چهره سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ گفت: اگر جبهه اصلاحات موافقت کند در انتخابات کاندیدا می‌شوم. او در گفت‌وگو با منیبان، افزود: من در انتخابات سال ۱۴۰۰ کاندیدا شدم، تیم و برنامه داشتم، اکنون هم دارم.

آذری‌جهرمی: اگر افراد شایسته بیایند، کاندیدا نمی‌شوم
وزیر سابق ارتباطات گفت: معتقدم اگر افراد شایسته‌ای که توانایی اداره کشور را دارند به صحنه انتخابات بیایند، این تکلیف (کاندیداتوری در انتخابات) از گردن بنده ساقط است.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در دولت روحانی، در پاسخ به این سؤال که آیا قصد شرکت در انتخابات را دارد یا نه، اظهار داشت: هنوز تکلیف بنده برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، برای خودم روشن نشده است و در واقع حضورم در این عرصه هم احتمال دارد و هم ندارد.

تکذیب گمانه‌زنی‌های انتخاباتی درباره محسن رضایی
دفتر محسن رضایی در اطلاعیه‌ای به گمانه‌زنی‌های منتشرشده مبنی بر حضور یا حضور نیافتن وی در انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، متن این اطلاعیه به این شرح است: «اخیرا اخبار و نقل‌قول‌ها مبنی بر حضور یا عدم‌حضور دکتر محسن رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده است. به اطلاع می‌رساند، ایشان تاکنون هیچ اظهارنظری دراین رابطه نداشته‌اند و هم‌اکنون مشغول رایزنی و ایجاد وحدت در بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب هستند. درصورتی که ایشان به تصمیمی برسند به‌صورت رسمی اعلان خواهد شد.»

سعید محمد در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کند
سعید محمد، رئیس اسبق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کند. به گزارش برنا، براساس گفته یکی از منتخبان مجلس دوازدهم، سعید محمد در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم ثبت‌نام می‌کند.

واعظی: علی لاریجانی برای مدیریت دولت برنامه دارد
محمود واعظی با اشاره به دیدار اخیرش با علی لاریجانی گفت: آقای لاریجانی در حال ارزیابی و بررسی شرایط هستند؛ درصورتی که شرایط مساعد باشد کاندیدا خواهند شد.
محمود واعظی، عضو حزب اعتدال و توسعه، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به دیدار اخیر چند عضو تشکل متبوعش با علی لاریجانی و در پاسخ به این سؤال که برداشت شما از اظهارات آقای لاریجانی چه بود و آیا ایشان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد، گفت: آقای لاریجانی در حال ارزیابی و بررسی شرایط هستند؛ درصورتی که شرایط مساعد باشد کاندیدا خواهند شد.

حزب موتلفه اسلامی چه می‌کند؟
همچنین به گزارش ایسنا، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اگر لاریجانی ثبت‌نام کند با او مذاکره خواهیم کرد، افزود: هنوز صحبتی با علی لاریجانی صورت نگرفته و باید ببینیم آیا او اصلا ثبت‌نام خواهد کرد یا نه! ولی اگر ثبت‌نام کرد با او مذاکره می‌کنیم.

ثبت‌نام پزشکیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری قطعی شد
به گزارش برنا، تصمیم مسعود پزشکیان برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری چهاردهم قطعی شد. در جلسه دیروز صحن مجلس منتخبان ترک‌زبان و اصلاح‌طلب با حضور وی جلسه‌ای داشتند و در رابطه با ستادها و فعالیت‌های انتخاباتی وی بحث و بررسی‌های شد.

واکنش ظریف به گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات قصدی برای کاندیداتوری دارید، گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: خیر.

شنیده ها و شایعات

برخی شنیده‌ها حاکی است که علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد.
عبدالناصر همتی اعلام کرده است که دوباره در انتخابات شرکت خواهد کرد.
از طرف دیگر گفته می شود بخشی از شخصیت‌های اصلاح طلب از احزاب مختلف اصلاح طلب به طور جدی بر کاندیداتوری اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی به اجماع رسیده‌اند. ولی او نیز همچون علی لاریجانی منتظر انجام مذاکراتی در سطوح بالا برای اطمینان از تایید توسط شورای نگهبان است.بر اساس برخی شنیده‌ها نیز مهدی غضنفری وزیر صنعت احمدی‌نژاد و رئیس صندوق توسعه ملی هم قرار است در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود و گفته است که در حال بررسی شرایط هستم.همچنین برخی کانال های خبری از احتمال کاندیداتوری سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری حکایت دارد.برخی نزدیکان محمد مهدی اسماعیلی هم در حال رایزنی با وی جهت حضور در عرصه انتخابات هستن،‌ اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز هیچ پاسخی به پیشنهاد نزدیکانش نداده است.
دیروز گفته شد که جمعی از نخبگان و فعالان سیاسی طی نامه‌ای از داوود منظور دعوت کردند تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

توصیه ها
محمد علی ابطحی از دیگر فعالان اصلاح‌طلب هم در پیش بینی خود از فضای رقابتی در انتخابات پیش رو گفته است: جریان اصلاح‌طلب این بار تصمیم گرفته که برخلاف دوره های قبلی مشارکت فعالی در انتخابات پیش‌رو داشته باشد. اصلاح‌طلبان در وهله اول تصمیم گرفتند که در انتخابات پیش‌رو مشارکت کنند و با توجه به تجربه‌ای که در حمایت از حسن روحانی دارند، تصمیم گرفتند از نامزدهای غیر اصلاح‌طلب حمایت نکنند زیرا او (روحانی) آسیب زیادی به جریان اصلاح‌طلب وارد کرد.
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در توصیه هایی به شورای نگهبان تاکید کرده است: نامزدهایی را که به زعم وی «راه‌حل همه مشکلات را در همراهی با آمریکا می‌دانستند» برای انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت کند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/246048/آنها-که-می-آیند-و-آنها-که-نمی-آیند