وجوه شخصیتی رئیس‌جمهور شهید
 
خدمت، اخلاص و اخلاق سیاسی آموزنده
 

 

عبدالباسط انصاری| از لحظه اعلام خبر شهادت رئیس‌جمهور، بسیاری از سیاسیون، چهره‌های رسانه‌ای، رقبای سیاسی، احزاب و جریان‌های مختلف، بر اخلاص نیت، خدمتگزاری و پرتلاش بودن وی تأکید کردند. هیچ‌یک از سیاسیون تردیدی در این وجوه شخصیتی رئیس‌جمهور شهید نداشته‌اند و اختلاف نظری در این‌باره وجود ندارد. سفرهای استانی پرتعداد، کنار گذاشتن استراحت و تعطیلات، پیگیری جدی پروژه‌های بر زمین مانده و کارهای عقب افتاده دولت‌های پیشین، نگاه جامع به رشد عمرانی و توسعه امکانات کشور و تلاش برای برقراری عدالت توزیعی و گسترش عادلانه امکانات در سراسر ایران ازجمله رویکردهای درخشان شهید آیت‌الله رئیسی در عرصه خدمت‌رسانی بود. به لیست فوق می‌توان احیای واحدهای تولیدی تعطیل شده، توجه ویژه به صنایع و برطرف کردن کمبودهای صنعت کشور، رشد صادرات غیرنفتی و کاهش خام‌فروشی، اختصاص بودجه‌های ویژه به استان‌های محروم و... و... را افزود. از حیث اخلاص در عمل، ساده‌زیستی، روراستی و پرهیز از ریا و نمایش نیز، رویکرد رئیس‌جمهور شهید به حدی بود که رقبای پیشین وی در انتخابات و جریان‌های سیاسی مخالف و منتقد او نیز تأکید ویژه و گسترده‌ای بر آن داشتند و متفق‌القول بر این ویژگی اخلاقی درخشان وی اصرار ورزیدند. طیف سیاسیونی که به اخلاص و پاکی نیت شهید رئیسی شهادت دادند به حدی گسترده و متنوع و وسیع است که تردیدی در این مسئله باقی نمی‌گذارد.
افزون بر خدمتگزاری برجسته و تلاش‌های بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر برای بهبود مسائل کشور و همچنین اخلاص و پاکی نیت، یک ویژگی دیگر نیز در وجود شهید رئیسی برجسته بود که از نظر نگارنده در این روزها، آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشد و آن اخلاق سیاسی و تقوای سیاسی وی بود. تقوای سیاسی شهید رئیسی از زمان رقابت‌های انتخاباتی ٩۶ تا حدی مورد توجه قرار گرفت. هر چند در فضای دوقطبی آن دوره، کمتر دیده شد. اما به مرور، خاصه پس از انتصاب به‌عنوان رئیس قوه قضاییه، روزبه‌روز اخلاق سیاسی درخشان و رویکرد بزرگ‌منشانه و اتحادآفرین او در سیاست داخلی در چشم عموم مردم پررنگ‌تر شد. اوج اخلاق سیاسی و تقوای شهید رئیسی در مناظرات انتخاباتی ١۴٠٠ نمود یافت که در برابر برخی اتهامات نابجا، برچسب‌های غیرمنصفانه و حملات تند، با لبخند، محبت، آرامش و طمانینه و در سطحی بسیار کمتر جواب داد تا اتحاد در جامعه کمرنگ نشود و دوقطبی‌های مضر شکل نگیرد. این رویکرد شهید رئیسی علاوه بر جلوگیری از کاهش اتحاد در جامعه، در تغییر فضای رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی و اصلاح فرهنگ سیاسی جامعه نیز مؤثر بود. توده‌های مردم به چشم دیدند که می‌توان بدون جار و جنجال و دوقطبی‌سازی‌ و بدون استفاده از ادبیات تند و تحریک و تهییج افکار عمومی، در اوج تقوا و اخلاق‌مداری و صبوری، سیاست‌ورزی و رقابت کرد، منتقد وضع بد موجود بود و برای مشکلات، در حد مقدورات، راهکار ارائه داد. شهید رئیسی در اوج رقابت‌های انتخاباتی ١۴٠٠، به صراحت و در اوج مظلومیت عنوان کرد اگر مشکلات کشور با تخریب وی و توهین کردن به او، حل می‌شود، برخی جریان‌ها این رفتارها را ادامه دهند. رفتاری که تجلی‌گر و یادآور رویکرد آیت‌الله شهید بهشتی در برابر تخریب‌های ابتدای انقلاب بود و صبوری و حسن خلق رهبر معظم را تداعی می‌کرد.
در نهایت می‌توان گفت شهید رئیسی علاوه بر تلاش و خدمت بی‌وقفه و اخلاص و پاکی نیت، به رفتار سیاسی صحیح و تقوای سیاسی در اوج رقابت نیز شهره شد و این رویکرد او در تاریخ این مرز و بوم ماندگار خواهد شد. در تاریخ خواهند نوشت رئیسی هیچ‌گاه الفاظ زننده‌ای علیه رقبایش به‌کار نبرد، جامعه را دسته‌بندی نکرد و در میان قشرهای گوناگون شکاف ایجاد نکرد. رئیسی هیچ‌گاه برای حفظ وجهه خود متوسل به حمله و جوسازی نشد و هیچ‌گاه مصالح ملی و اتحاد جامعه را برای پیشبرد اهداف سیاسی به خطر نینداخت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/245698/خدمت،-اخلاص-و-اخلاق-سیاسی-آموزنده-