تقویم تاریخ
 

 

زادروز کاشف آمریکا
503‌سال پیش، برابر با بیست‌ودوم فوریه 1512میلادی، آمریگو وسپوچی، کاشف و نقشه‌نگار ایتالیایی که قاره غربی به نام او «آمریکا» نامیده شده است در 57سالگی درگذشت. وسپوچی 4بار به نیمکره غربی سفر و نسبت به کریستف کلمب از مکان‌های بیشتری در قاره جدید بازدید کرد. هیچ مقامی برای نیمکره غربی نام آمریگو وسپوچی را پیشنهاد نکرده بود. این نام را «مارتین والدسیمولر» آلمانی بر قاره غربی نهاد. کار او ترسیم نقشه‌های جغرافیایی بر پایه اطلاعاتی بود که دریانوردان به او می‌دادند. والدسیمولر در نقشه‌هایش از نام فرمانده گروه برای نامیدن قاره جدید استفاده   می‌کرد.

تولد شاه تهماسب صفوی
501‌سال پیش، برابر با سوم اسفند 892 خورشیدی، شاه تهماسب یکم، فرزند ارشد شاه اسماعیل و دومین پادشاه از سلسله صفویه در شهاباد اصفهان به دنیا آمد. شاه تهماسب پس از مرگ پدر با آشوب داخلی و حمله ازبکان و عثمانیان مواجه شد که با حسن تدبیر و شجاعت به ‌خوبی از پس این مشکلات برآمد و دوره‌ای طولانی از صلح و ثبات را برای ایران به ارمغان آورد. دوره‌ای که تا مرگ او در ‌سال ۹۸۴ ادامه داشت. شاه تهماسب فردی معتقد به مذهب شیعه دوازده ‌امامی بود. تهماسب به‌ معنی «دارنده اسب توانا»ست.

تولد جمهوری متحد عربی
57‌سال پیش، برابر با بیست‌ودوم فوریه 1958میلادی با توافق میان جمال عبدالناصر و شکری القوتلی به‌عنوان روسای جمهور مصر و سوریه، «جمهوری متحد عربی» شکل گرفت. پس از اتحاد و تشکیل جمهوری متحد عربی، جمال عبدالناصر به‌عنوان رئیس‌جمهوری و قاهره به‌عنوان پایتخت این جمهوری نوپا برگزیده شدند. این اتحاد در تاریخ ۲۸سپتامبر ۱۹۶۱ پس از کودتای نظامی در سوریه، از هم پاشید و نام سوریه به جمهوری عربی سوریه تغییر کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/24381/تقویم-تاریخ