رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:
 
تمایلی به شرکت در خبرگان ندارم
 
مشکلات باقی مانده از دولت قبل از مشکلاتی که در جنگ تحویل گرفتیم، بدتر است
 

روز گذشته آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی طی گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، از عدم تمایلش برای انتخابات مجلس خبرگان خبر داده است.‌ هاشمی‌رفسنجانی با ابراز بي‌تمایلی به حضور در انتخابات خبرگان گفته است که بنا این بود بعد از ریاست‌جمهوری کاری این‌گونه انجام ندهم. چون کارهای زیادی در مجمع تشخیص مصلحت هست و به آنها و به کارهای علمی و فکری بپردازم. اما نشد. مثلاً در انتخابات هشت‌سال قبل خبرگان، نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست. اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم. الان هم تمایل واقعی من این است که به یادداشت‌های فراوانی که دارم و باید تنظیم و کتاب شوند، بپردازم.
او نه‌تنها از عدم حضورش در انتخابات خبر داد بلکه درباره حمایتش از یک کاندیدای خبرگان هم گفت که فعلا حمایتی نمی‌کنم اما اگر شخص اصلحی ببینم، حمایت می‌کنم. شاخص‌اش افکار خودم است. آنچه الان خودم عقیده و تجربه دارم، میانه‌روی و اعتدال است که آن را یک اصل اسلامی می‌دانم. همکاری جهانی و تعامل را یک ضرورت برای اداره کشور و پرهیز از تندروی‌ها و سخت‌گیری‌ها و دوری کردن از بد اخلاقی‌ها را لازم می‌دانم. افکار من روشن است و در همه جا می‌توانید ببینید.
هاشمی‌رفسنجانی همین‌طور در بخش دیگری از مصاحبه‌اش هم درباره مواضع دولت و برخی بحث‌ها پیرامون نزدیکی عملکرد و افکار دولت به خودش هم صحبت کرد. او همچنین گفت که روحاني را به‌طور کامل قبول دارم. ما با ايشان از لحاظ تفكر خيلي نزديك هستيم و هيچ شبهه‌اي در صلاحيتشان براي من نيست. كابينه‌اش را هم با توجه به شرايط فعلي كشور، نسبتاً خوب انتخاب کرد، بالاخره مجلس هم در كابينه حق دارد و بايد رأي بدهد و مسئوليت دارد.
او معتقد است که روحاني كارش را خوب شروع كرده و موضوعات مورد توجه هم خوب انتخاب شده است. مهم‌ترين آنها مسائل خارجي است. ما بايد مسائل خارجي‌مان را حل كنيم. رهبری هم مخالفتي با اين مسأله ندارند، بلكه تشويق هم مي‌كنند. بالاخره ما مي‌خواهيم با دنيا تعامل كنيم.
هاشمی همچنین از جلسات مشترک با روحانی و مشورت رئیس‌جمهوری با وی در موضوعات مختلف خبر داد و گفت که با ایشان در فواصل مختلف جلسات می‌گذاریم و مسائل را بررسی می‌کنیم و اگر نظراتی لازم باشد، با هم تفاهم می‌کنیم. او در همین زمینه ادامه داد: اگر انتقاد داشته باشم، در جلسات می‌گویم. البته ایشان هنوز در اوایل کارش است و مشکلاتی که از دولت قبل برای ایشان باقی مانده، انصافاً از مشکلاتی که ما در جنگ تحویل گرفتیم، بدتر است. ما در جنگ خسارات و رکود و اوضاع بد سیاست خارجی را تحویل گرفتیم و الان مشکلات علاوه بر همه اینها فساد هم هست که خیلی دامنگیر شده و ممكن است بسياري از نيروهایي كه مشغول كارند با دولت همدل نباشند.
او درباره دیدارهایش با رهبر انقلاب تأکید کرد که الان در ماه یک بار همدیگر را می‌بینیم، مگر این‌که این فواصل چیزی پیش بیاید که باید بیشتر ببینیم و کافی هم هست. چون در آن‌جا همه حرف‌ها را می‌زنیم. البته الان کار ایشان از من بیشتر است و خیلی کار دارند. ایشان باید نیروهای مسلح و نهادهای فراوانی که زیر نظرشان هستند، مثل صداوسیما، بنیاد مستضعفان و خیلی نهادهای دیگر را اداره کنند. روحانیت و اقشار مردم علاقه‌مندند ایشان را سالی یک بار ببینند. مثلاً حق ائمه جمعه که ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر می‌باشند است که سالی یک بار بیایند و ارشاد بگیرند. مسئولان هم همین‌طور. دولت، قوه قضائیه، مجلس و دیگران هم علاقه‌مند هستند. من این چیزها را ندارم و می‌دانم کار ایشان سنگین است، به همین خاطر مراعات می‌کنم. اگر هم ملاقاتی بخواهم، فوری انجام می‌شود.
هاشمی‌رفسنجانی، درباره آینده روحانیت در ایران هم گفت که فکر می‌کنم اگر وضع کشور خوب اداره شود، روحانیت هم کاملاً همراه می‌شود که ذاتاً همراه است. اما وقتی اوضاع کشور با گرانی‌ها، دعواها، مجادلات سیاسی و فسادهایی که شکل گرفته، بد شود، خیلی‌ها از روحانیت زده می‌شوند و بی‌تفاوتی‌هایی در آنها پیدا می‌شود. واقعاً روحانیت یک قدرت جدی و مادر در کشور است. روحانیت در دوران پهلوی سرکوب شده بود اما قلب مردم با روحانیت بود که وقتی دوران پهلوی اول گذشت، کم‌کم خودش را نشان داد و تبدیل به این قدرت بزرگ شد. حوزه‌ها و حدود هفتاد، هشتاد‌هزار مسجد و همین مقدار حسینیه و هر روز یک مراسم برای تولد و شهادت ائمه(ع)، محرم و صفر و ماه رمضان و فاطمیه، برنامه‌های دینیِ روحانیت است که به‌عنوان یک قدرت به‌هم‌پیوسته در سراسر کشور جریان دارد. البته هر مقدار که مشکلات در کشور باشد، مردم با روحانیت مشکل پیدا می‌کنند. چون روحانیت را عامل این انقلاب می‌دانند. لذا با حل کردن مشکلات کشور، عزت روحانیت بیشتر می‌شود و آینده بهتری هم می‌تواند پیدا کند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/24339/ تمایلی-به-شرکت-در-خبرگان-ندارم