اختتامیه جشنواره موسیقی فجر
 
جنتي: در همه مراحل، قانون و شرع را رعايت كرده‌ایم
 

 

شهروند| سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان این دوره از جشنواره و تجلیل از ۴ هنرمند عرصه موسیقی، بعد از 8 روز به کار خود پایان داد. در ابتدای این مراسم و برخلاف این‌که قرار بود سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با همراهی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی و رهبری مهمان شهداد روحانی خوانده شود، سرود ملی کشورمان با پلی‌بک در تالار وحدت پخش شد و سپس ایرج رحمان‌پور، خواننده و سرپرست گروه موسیقی زاگرس لرستان نیز که در بخش موسیقی نواحی سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر حضور داشت، قطعاتی را اجرا کرد.
حکم دوباره برای دبیری ریاحی
در این مراسم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، مصطفی کمال‌پورتراب، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حسن ریاحی دبیر جشنواره از فخرالدین فخرالدینی، محمدعلی بهمنی، مرجان قنبری مهر و اردشیر کامکار تجلیل شد. همچنین سیدعباس سجادی، مجری برنامه در حین اجرای مراسم تجلیل از ۴ هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد زنده‌یاد جلال مشفق با حکم پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، محمدعلی بهمنی را به‌عنوان رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی معرفی کرد. همچنین بعد از مراسم تجلیل، حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیر سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر خوانده شد که طی آن حسن ریاحی بار دیگر به‌عنوان دبیر جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر معرفی شد. حسن ریاحی، نیز به‌عنوان اولین سخنران روی سن قرار گرفت و درباره سی‌امین جشنواره موسیقی فجر گفت: «اختتامیه‌ این دوره‌ از جشنواره در حالی برگزار می‌شود که بیش از هر زمان دیگری، هنرمندان برجسته‌ موسیقی را در کنار خود داشتیم. به همین دلیل، پیام مهمی را به سازندگان فردای فرهنگ کشور پیشکش می‌کنم. دوستان شکوفه‌های نوپای شما بر درختی کهنسال روییده است. نخستین و مهم‌ترین مأموریت شما، شناسایی هویت افتخارآفرین این شجره است.» سپس علی جنتی، علی مرادخانی، مصطفی کمال پورتراب - آهنگساز پیشکسوت - و حمیدرضا نوربخش - مدیرعامل خانه موسیقی - روی صحنه آمدند. علی جنتی در این مراسم با اشاره به این‌که برخی گروه‌ها با دولت تدبیر و امید مشکل دارند و تلاش می‌کنند از احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده کنند، عنوان کرد که وزارت ارشاد در همه مراحل قانون و شرع را رعایت کرده است. او در بخشی از صحبت‌هایش به موسیقی پاپ اشاره کرد و گفت: «موسیقی پاپ در این مدت رشد چشمگیری داشته است. حال می‌گویم که جشنواره فقط جشنواره نیست، بلکه جریان پویایی است که موسیقی این سال‌ها را زنده نگه داشته و لازم است همه اهالی موسیقی و دست‌اندرکاران آن با همدلی و تداوم به استمرار این جریان همت کنند.» وزیر فرهنگ و ارشاد همچنین در رابطه با قولی که‌ سال گذشته رئیس‌جمهوری به اهالی موسیقی داده بود، خاطرنشان کرد: «در زمینه ارکسترها شما دیدید که‌ سال گذشته آقای روحانی در همین تالار قول داد که ارکستر ملی و سمفونیک را احیا کند. واقعیت این است که هم من و هم آقای مرادخانی در طول این یکسال تلاش کردیم که این ماجرا محقق شود اما بخش عمده این اتفاق، بحث مالی و اعتباری بود چرا که هنرمندان گذشته این ارکستر مطالباتی داشتند که باید هر چه زودتر پرداخت می‌شد. البته ما در این مورد بارها در هیأت دولت رایزنی کردیم و حتی درباره احیای ارکسترها نیز برای تأمین منابع مالی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رایزنی‌هایی را انجام دادیم که نهایتا 40‌درصد آن بودجه‌ای که در نظر داشتیم فعلا به ما اختصاص داده شده است.» بعد از صحبت‌های جنتی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره با معرفی برگزیدگان این دوره آغاز شد و نوبت به اهدای جوایز بخش رقابتی این دوره از جشنواره موسیقی فجر رسید. بر این اساس، جایزه آهنگسازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی به‌طور مشترک به هومن رف رف از تهران و محمد‌هادی عیان بد از اصفهان اهدا شد و در بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی، محمدرضا عموجوادی از چالوس برگزیده این بخش شد. همچنین امیرحسین رمضانی و مریم شریف‌زاده به‌طور مشترک از تهران جایزه بخش پایان‌نامه را دریافت کردند.
آواز «دنگ شو»، حسن‌ختام جشنواره
در بخش گروه نوازی کلاسیک ایرانی، گروه همنوازان به سرپرستی کاوه جهان از شیراز به ترتیب رتبه اول، گروه دلشدگان به سرپرستی رامین میلانی از مشهد رتبه دوم  و گروه سایه‌سار به سرپرستی حسین سلیمانی از تهران رتبه سوم را به دست آوردند. در ادامه این مراسم هنرمندان گروه‌نوازی کلاسیک غیرایرانی معرفی شدند که ارکستر پاسارگاد به سرپرستی امین غفاری رتبه اول، ارکستر مجلسی به سرپرستی مظفر نبلی از کرج رتبه دوم و گروه هرمس به سرپرستی مهسا قربانی از تهران رتبه سوم این دوره از جشنواره را کسب کردند.
بخش آواز جمعی که هنرمندان بخش‌های مختلفی در آن حضور داشتند، به‌عنوان آخرین بخش از آثار رقابتی این دوره خطاب شد که در آن گروه آوای ماهان به سرپرستی نیما فاتحی از تهران رتبه اول، آنسامبل‌‌‌‌‌سازی همگام به سرپرستی فرزین عابدین از تهران رتبه دوم، مشترکا به گروه کر آداک به سرپرستی ابوذر اسماعیلی از گرگان و گروه آوازی پاسارگاد به سرپرستی حامد فقیهی از شیراز رتبه سوم را به دست آوردند.
اما پایان این مراسم به سخنان منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و عضو هیأت، اختصاص داشت. او درباره کیفیت جشنواره امسال در چند کلام گفت: «همانطور که وزیر ارشاد گفت، امیدوارم امسال ارکستر سمفونیک تهران فعالیت‌های خود را آغاز کند اما در اینجا حاضر شدم تا یک نکته را به آهنگساز جوانی که به توجه نکردن مسئولان اشاره کرد، بگویم و این‌که از همین‌جا از همه آهنگسازان می‌خواهم تا قطعه‌ای بنویسند و به ما بدهند که اگر قطعه در شأن و اندازه‌های ارکستر سمفونیک بود حتما از آن استفاده خواهیم کرد.»  اجرای «دنگ شو» حسن ختام اختتامیه موسیقی فجر گروه «دنگ شو» نیز در پایان مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر قطعاتی را  اجرا کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/24315/جنتي:-در-همه-مراحل،-قانون-و-شرع-را-رعايت-كرده‌ایم