واکنش رسانه‌های اسرائیلی به عملیات بی‌سابقه نظامی ایران علیه مواضع رژیم صهیونیستی که هیمنه بازدارندگی گنبد اسرائیل را در واقعیت از بین برد
 
ایران یک ابرقدرت است
 

 

راضیه زرگری| آژیرهای هشدار اراضی اشغالی شنبه شب 720بار به صدا درآمد. ترس از پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل به کنسولگری کشور در دمشق یا همان انتقام، شهرک‌نشین‌های صهیونیست را در روزهای اخیر در ترس و واهمه قرار داده بود؛ از آماده‌باش حداکثری پایگاه‌های نظامی گرفته تا حتی تعطیلی مدارس شهرک‌های صهیونیستی. اتفاقی که شنبه شب در عملیات پهپادی ایران علیه اسرائیل افتاد، در تاریخ سیاست منطقه بی‌سابقه بود و توجه همه را به‌خود جلب کرد. ویدئوهایی که نیمه‌شب از اراضی اشغالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، حکایت از وحشت اسرائیلی‌هایی داشت که شاید فکر می‌کردند پاسخ ایران تنها به تهدیدات کلامی ختم می‌شود. روزنامه عِبری‌زبان یدیعوت آحارونوت، بامداد یکشنبه گزارش داد که صدها موشک به سمت (رژیم) اسرائیل شلیک شده است؛ رادیو ارتش اسرائیل نیز گزارش داد که آژیرهای هشدار در نقاط مختلف فلسطین اشغالی در پاسخ به موج اول حملات ایران به‌صورت مکرر به صدا درآمده‌اند. اورشلیم پست در گزارشی تحلیلی درباره این عملیات شبانه ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت «پس از سال‌ها تهدید علنی اسرائیل درباره حمله به ایران، معلوم شد اسرائیل نمی‌تواند این کار را  انجام دهد.»

سخت است که تصور کنیم حمله ایران به اسرائیل می‌تواند بدتر از آنچه دیدیم، باشد
لازار برمن، در تایمز آف اسرائیل، نوشت تصور اینکه حمله مورد انتظار ایران به رژیم اسرائیل، از چیزی که شاهدش بودیم بدتر شود، سخت است. ایران تهدید به انتقام کرده بود، اما حمله نه. جمهوری اسلامی باید به کشورهای منطقه، متحدان و شهروندان خود نشان می‌داد که می‌تواند از اسرائیل بهایی سنگین بگیرد، به‌خصوص بعد از 7اکتبر که حماس ثابت کرد، می‌تواند با یک عملیات غافلگیرکننده، اسرائیل را تحقیر کند.
 عملیاتی که ایران داشت، نشان داد پهپادهای آنها می‌توانند مسافت‌های طولانی پرواز کنند
هاآرتص در گزارشی تحلیلی با اشاره به اینکه برای نخستین بار ایران پهپادهایش را علیه اسرائیل آزمایش کرد تا بازخوردهای موردنظرش را درباره دقت این سلاح‌ها دریافت کند، اعتراف کرده عملیاتی که ایران داشت، نشان داد پهپادهای آنها می‌توانند مسافت‌های طولانی پرواز کنند؛ این نشریه اسرائیلی اما در ادامه مدعی شده نتانیاهو اگر زرنگ باشد، می‌تواند از حمله ایران امتیازگیری کند و به نفع ماهیت این رژیم در بن‌بست کنونی غزه و انزوای جهانی استفاده کند. استناد هاآرتص به تغییر افکار عمومی از حملات اسرائیل در غزه به قدرت نظامی منطقه‌ای ایران است که اسرائیل و آمریکا مدعی‌اند، می‌تواند برای خاورمیانه و دنیا تهدید محسوب شود.

اقتدار ایران در پهپادهایش نهفته است
اورشلیم‌پست بدون اشاره به هدف قرار گرفتن مواضع نظامی و استراتژیک در اراضی اشغالی توسط پهپادهای ایران و خسارت‌هایی که به اسرائیل وارد شد، مدعی شده که برای اسرائیل صنایع دفاعی‌اش و قابلیت شناسایی پهپادها، اعتبار محسوب می‌شود. با این حال این تحلیلگر اسرائیلی اعتراف کرده که ایران نوعی اَبَرقدرت است و اقتدار و غرور ایران در سیستم موشکی و پهپادی آنها نهفته است.

اولویت رژیم اسرائیل هم‌اکنون پایان دادن به جنگ غزه است نه پاسخ به ایران
سخنگوی سابق ارتش اسرائیل در اورشلیم‌پست درحالی‌که مدعی شده پاسخ به ایران باید بجا و به موقع باشد، ادامه داده است ما هم‌اکنون ملزم به اعمال خرد، تعیین اولویت‌های صحیح، استفاده از تفکر روشن و تمرکز بر مسائل اصلی خود هستیم که پایان دادن به درگیری در غزه و برنامه‌ریزی برای عواقب بعدی این جنگ 6ماهه نخستین اولویت رژیم اسرائیل است. توجه به تهدیدات حزب‌الله، بازگرداندن گروگان‌ها و شهرک‌نشینان آواره در اراضی اشغالی و رسیدگی به وضعیت آنها، به‌ترتیب در اولویت‌های بعدی اسرائیل قرار دارند. میدل ایست‌ای، در گزارشش درباره عملیات ایران علیه اسرائیل دیوارنگاره‌ای را که یکشنبه بر دیوارهای تهران جاخوش کرده، منتشر کرده است؛ با این مضمون که پهپادهای ایران، پرچم رژیم اسرائیل را هدف قرار داده و به زبان فارسی و ِعبری این عبارت درج شده که «سیلی بعدی محکم‌تر خواهد بود». به گزارش میدل ایست‌ای، ایران اعلام کرده حمله به اسرائیل تمام شده، اما درصورت لزوم از اقدام مجدد دریغ نمی‌کند. براساس این گزارش موشک‌های ایران به پایگاه هوایی نواتیم در جنوب اسرائیل اصابت کرده است؛ این در حالی است که رهبران گروه 7برای گفت‌وگو درباره «پاسخ دیپلماتیک»
دیدار کردند.

اسرائیل منزوی‌تر از همیشه، به‌دنبال احیای ائتلاف با متحدانش است
رسانه‌های اسرائیلی گزارش‌هایشان را با پررنگ جلوه دادن رهگیری بخشی از پهپادهای ایران تنظیم کرده‌اند؛ بدون اشاره به اینکه گنبد به‌اصطلاح آهنین اسرائیل توان بازدارندگی ادعایی همیشگی را ندارد. بر همین اساس میدل ایست‌ای نوشت سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل، پهپادها را در چندین منطقه رهگیری کردند. به گزارش این نشریه، بنی گانتز، وزیر کابینه نتانیاهو، گفت که اسرائیل در پاسخ به حملات شنبه شب در زمان مناسب، از ایران بهایی خواهد گرفت. گانتز در بیانیه‌ یکشنبه، پیش از نشست کابینه جنگ اسرائیل برای بحث در مورد تشدید تنش مدعی شد: «ما یک ائتلاف منطقه‌ای می‌سازیم و بهای آن را به روش و زمانبندی مناسب از ایران دریافت خواهیم کرد.» این در حالی است که توئیت یک مقام اسرائیلی به‌گفته دو مقام مطلع کابینه جنگی اسرائیل نوشت یکشنبه عصر قرار بود جلسه‌ای تشکیل شود تا در مورد چگونگی واکنش به حمله ایران گفت‌وگو کنند. با این حال اعضای کابینه دولت نتانیاهو گفته‌اند که گزینه پاسخ احتمالی- حمله تلافی‌جویانه‌ای که برخی از اعضا پیشنهاد کرده بودند- پس از گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر، بنیامین نتانیاهو، با بایدن در  یکشنبه کنار
گذاشته شد.

حساب سرانگشتی هزینه دفاعی از حملات یک‌شبه ایران علیه مواضع مشخص اسرائیل
میدل ایست‌ای، در ادامه نوشت دفاع اسرائیل در برابر حمله یک‌شبه ایران احتمالا بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشته. به‌گفته مشاور مالی سابق ارتش اسرائیل، اسرائیل احتمالاً بیش از یک میلیارد دلار از سیستم‌های دفاعی برای توقف حملات ایران در یک شب استفاده
کرده است.
 ریم امینوآچ، مشاور مالی سابق رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در مصاحبه با شبکه خبری وای نت اسرائیل تخمین زد: «دفاع شنبه شب حدود 4تا 5میلیارد شیکل (یک تا 1.3میلیارد دلار) هزینه برداشت، اما اگر ما در مورد موشک‌های بالستیک صحبت می‌کنیم که باید با سیستم پیکان ساقط شوند، یا موشک‌های کروز که باید با موشک‌های دیگر سرنگون شوند و پهپادها که درواقع آنها را عمدتا با هواپیما ساقط می‌کنیم، - پس باید هزینه‌ها را جمع کنید - 3.5میلیون دلار برای موشک بالستیک، یک میلیون دلار برای موشک کروز و فلان میزان هزینه برای هواپیماهایی که پهپادها از کار می‌اندازد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/243137/ایران یک-ابرقدرت -است-