باران پهپاد و موشک ایرانی بر سر سرزمین‌های اشغالی
 
تنبیه سخت بنی صهیون
 

 

[شهروند] بامداد یکشنبه، جهان شاهد عملیات تهاجم کم‌نظیر جمهوری اسلامی علیه سگ هار منطقه و هدف قراردادن نقاط متعددی در سرزمین‌های اشغالی بود. عملیاتی که به اذعان تحلیلگران، ضربه‌ای تاریخی و کم‌نظیر به رژیم صهیونیستی حداقل در ۵٠ سال گذشته بود. سپاه پاسداران ایران اسلامی طی عملیات وعده صادق با شعار یا رسول‌الله و به تلافی حمله رژیم جلاد صهیونیستی به کنسولگری‌ جمهوری اسلامی در دمشق، بارانی از پهپاد و موشک را بر صهیونیست‌ها فرود آورد که وحشت را در تل‌آویو و واشنگتن حاکم کرد. در حالی مقامات صهیونیست مدعی دفع ٩٩درصد! حملات ایران شدند که با وجود سانسور شدید در سرزمین‌های اشغالی، چندین فیلم از اصابت موشک‌های ایرانی به پایگاه‌های اسرائیلی انتشار یافته است و ویدیوهای هجوم دسته‌ای پهپادهای ایرانی در آسمان سرزمین‌های اشغالی تحیر و اعتراف تحلیلگران را سبب شده است. در ادامه ابعاد، بازتاب‌ها و واکنش‌ها به حمله تاریخی ایران به اسرائیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تنبیه تاریخی سگ هار منطقه
حمله پهپادی و موشکی سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی در چارچوب دفاع مشروع جمهوری اسلامی و در پاسخ به حمله این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق اقدامی تاریخی و ضربه‌ای سهمگین برای اسرائیل بود. حمله مستقیم به خاک رژیم جعلی صهیونیستی(اراضی اشغالی) به اذعان منابع مختلف خارجی، در حجم گسترده‌ای شامل پهپادهای انتحاری، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک زمین‌به‌زمین صورت گرفت که اهدافی را در عمق سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرار داد. اهداف مورد حمله شامل پایگاه‌های نظامی، انبارهای تسلیحاتی، آشیانه‌های هواپیماها و مواردی از این دست بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره یک خود در مورد این حمله استفاده از «ده‌ها فروند موشک و پهپاد» در هدف قرار دادن اسرائیل را مورد تاکید قرار داد و جزئیات آن را به بیانیه‌های بعدی خود موکول کرد. در پی این عملیات و با وجود سانسور شدید صهیونیست‌ها و پروتکل‌های سخت‌گیرانه رسانه‌ای، ویدیوهایی از درون و از مرزهای سرزمین‌های اشغالی انتشار یافت که حکایت از حاکم‌شدن وحشت در اسرائیل، فرار ساکنان شهرک‌های مختلف به پناهگاه و اصابت موثر تعداد قابل توجهی از پهپادها و موشک‌های ایرانی به اهداف داشت. برخلاف ادعای مقامات این رژیم از جمله دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، مبنی بر دفع ٩٩درصدی حملات ایران، اما ویدیوهای اصابت موشک‌های ایرانی به اهداف حکایت از این دارد که صهیونیست‌ها بر اساس پروتکل‌های خود درصدد پنهان‌کردن شدت ضربات و تلفات احتمالی هستند. مطابق آنچه تحلیلگران می‌گویند حمله ایران به اسرائیل، پرحجم‌ترین حمله موشکی و پهپادی ایران بوده و از حیث برد جغرافیایی و هدف قرار دادن مستقیم اسرائیل در حداقل ۵٠ سال اخیر بی‌نظیر بوده است.
اهداف مورد حمله عمدتا شامل پایگاه‌های اسرائیلی در صحرای نقب بوده است. علاوه بر آن، به هدف قرار دادن پایگاه نواتیم در جنوب‌شرقی بئرالسبع نیز می‌توان اشاره کرد که از جمله پایگاه‌های استراتژیک اسرائیل و مقر جنگنده‌های این رژیم است.

اهمیت اهداف مورد حمله ایران
با توجه به فاصله جغرافیایی و برد مسافتی، عملیات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی در عمق سرزمین‌های اشغالی، دستاورد نظامی درخشانی است. صحرای نقب عموما به عنوان پایگاه هوایی راهبردی اسرائیل شناخته می‌شود و پایگاه‌ها و آشیانه‌های پرنده‌های مهم این رژیم در این منطقه استقرار دارند و طراحی عملیات‌های بسیاری از این منطقه صورت می‌گیرد.
همان‌گونه که اشاره شد پایگاه نواتیم نیز از جمله اهداف جمهوری اسلامی در حمله به اسرائیل بود. خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، درباره اهمیت پایگاه نواتیم نوشته است: «یکی از اهدافی که در جریان حمله ایران علیه مواضع رژیم صهیونیستی مورد اصابت قرار گرفت، پایگاه هوایی نواتیم در جنوب اراضی اشغالی است. سخنگوی ارتش اسرائیل اذعان کرد که در این حمله خسارت‌هایی به پایگاه نظامی مذکور وارد آمده است. تصاویر متعددی درخصوص حمله‌های پهپادی و موشکی ایران علیه تاسیسات نظامی و فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی و وقوع آتش‌سوزی در این منطقه‌ها بعد از انفجارهای گسترده منتشر شده است. نیویورک‌تایمز به نقل از مسئولان صهیونیست گزارش داد که ایران از ۱۸۵ پهپاد و ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین‌به‌زمین استفاده کرده است. اما باید به این نکته اشاره کرد که پایگاه هوایی نواتیم در فاصله هزار و ۱۰۰ کیلومتری خاک ایران و ۱۵ کیلومتری جنوب‌شرق شهر بئرالسبع نزدیک موشاو نیواتیم در صحرای النقب واقع شده است. این پایگاه، مقر اصلی جدیدترین جنگنده‌های اف ۳۵ ارتش رژیم صهیونیستی است که بعد از امضای قرارداد تسلیحاتی با آمریکا آنها را تحویل گرفته است. پایگاه نواتیم به تازگی برای استقرار این جنگنده‌ها بازسازی شده بود.»
فارس همچنین درباره این پایگاه و اهمیت استراتژیک آن برای رژیم صهیونیستی نوشته است: «شبکه تلویزیونی آی۲۴ اسرائیل بامداد دیروز تایید کرد که در صحرای نقب انفجاری صورت گرفته است. سال گذشته نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک رزمایش موشکی روی یک نمونه شبیه‌سازی‌شده به پایگاه هوایی «ناواتیم» اسرائیل انجام داد. این پایگاه در واقع مقر اسکادران ۱۰۳ سوپر هرکولس‌های ترابری_پشتیبانی، اسکادران عملیاتی ۱۱۶ و ۱۴۰ جنگنده‌های اف۳۵، اسکادران آموزشی ۱۱۷ (آموزش خلبانان اف۳۵)، اسکادران ۱۲۲ جاسوسی اطلاعاتی، آشیانه هواپیمای ویژه ریاست‌جمهوری، شمار زیادی از عناصر ارشد جاسوسی رژیم صهیونیستی است.»
مطابق گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌ها، از جمله المنار، حداقل ١۵ موشک به پایگاه نواتیم اصابت کرده و بر اثر آن، این پایگاه از مدار خارج شده و در حال حاضر امکان استفاده از آن وجود ندارد.

واکنش‌های جهانی
حمله تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی در میان بسیاری از کشورها و مقامات جهان ولوله‌ای به پا کرد. مقامات کشورهای آمریکا، روسیه، چین، کانادا، عربستان، انگلیس، فرانسه، آلمان، اتریش، برزیل، ژاپن، استرالیا، مالزی، ایتالیا، اسپانیا، برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، بولیوی، شیلی، مکزیک، آرژانتین، اکوادور، افغانستان، پاکستان، عمان، امارات، قطر، هند و… به این موضوع واکنش نشان دادند. ناتو، اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای بودند که به این حمله واکنش نشان دادند. گروه‌های مقاومت فلسطينی از جمله حماس و جهاد اسلامی بر حمایت قاطع و همراهی با ایران در این نبرد نیز تاکید کردند. وزارت خارجه یمن هم با تاکید بر حق دفاع مشروع ایران، به حمایت از جمهوری اسلامی و هشدار به کشورها در مورد کمک به اسرائیل پرداخت.وزیر خارجه سوریه نیز در گفتگو با امیرعبداللهیان با تاکید بر حق دفاع ایران به حمایت از اقدام جمهوری اسلامی و انتقاد از انفعال شورای امنیت در برابر ایران پرداخت.
در میان کشورهایی که به محکوم‌کردن جمهوری اسلامی پرداختند، نام کشورهای غربی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا و ایتالیا به چشم می‌خورد. واکنش بایدن در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو حکایت از ترس آمریکا از اقتدار ایران دارد. مطابق اعلام رسانه‌های مختلف، بایدن با محکوم‌کردن حمله ایران به نتانیاهو گفته است در حمله مجدد اسرائیل به ایران مشارکت نخواهد کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز ضمن محکوم‌کردن حملات ایران، بر تعهد بر حفظ امنیت اسرائیل و عدم‌تمایل به تشدید تنش سخن گفتند. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز از مشارکت با اسرائیل در دفع حملات ایران و عدم‌تحقق جنگ منطقه‌ای در پی این حملات سخن گفت. ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، ضمن «محکوم‌کردن ایران به شدیدترین لحن»، به ادامه دفاع از اسرائیل و شرکای منطقه‌ای تاکید کرد. مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز با محکوم‌کردن ایران، آن را تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای خوانده است. آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در توئیتر ضمن محکوم‌کردن حمله ایران از همبستگی کامل با اسرائیل سخن گفت. جوزپ بورل و شارل میشل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس شورای اروپا نیز به محکوم‌کردن حمله ایران پرداخته و از تهدید صلح منطقه با این حملات سخن گفتند.  همانطور که پیشتر ذکر شد روسیه ضمن محکوم‌نکردن جمهوری اسلامی، حمله ایران به رژیم صهیونیستی را در چارچوب دفاع مشروع و بر اساس بند ۵١ منشور ملل متحد خوانده و به انتقاد از شورای امنیت در عدم محکوم‌کردن حمله اسرائیل به کنسولگری پرداخت. ماریا زاخارووا نیز به انتقاد از درخواست سفیر اسرائیل در مسکو برای محکوم‌کردن ایران پرداخته و این خواسته را رد کرد.
نکته جالب دیگر این است که کشورهای ونزوئلا و برزیل علاوه بر ابراز نگرانی از تنش در خاورمیانه به انتقاد از انفعال سازمان در برابر اسرائیل پرداختند.  ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا اما مواضعی در دفاع از اسرائیل و محکوم‌کردن ایران بیان کردند. چین نیز خواستار خویشتنداری طرفین شد. در میان کشورهای منطقه، کشورهایی همچون عربستان، قطر، عمان، اردن بر خویشتنداری طرفین و کاهش تنش‌ها تاکید کردند. دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز مواضع مشابهی اتخاذ کرده است.

تحلیل واکنش‌ها
تحلیل مواضع و واکنش مقامات کشورها و مقایسه آن با واکنش‌های پس از حمله تل‌آویو به کنسولگری ایران نکات جالبی را نشان می‌دهد. پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، بسیاری از کشورهای منطقه، کشورهای آمریکا لاتین و کشورهای آسیایی قدرتمند همچون چین به محکوم‌کردن صریح حمله اسرائیل و به ابراز همبستگی با جمهوری اسلامی پرداخته و یکصدا بر نقض قوانین جنگی و دیپلماتیک و وحشی‌گری اسرائیل اذعان کردند. در آن مقطع اما کشورهای اروپایی متحد آمریکا و اسرائیل عمدتا سکوت پیشه کرده و در جلسه شورای امنیت نیز به حمایت از اسرائیل پرداختند. آمریکا نیز به متهم‌کردن ایران و حمایت پرداخت.اکنون اما کشورهای مدعی اروپایی، همراه با آمریکا به حمایت از اسرائیل پرداخته و کشورهایی که در ماجرای کنسولگری به محکومیت اسرائیل پرداختند، عمدتا به ابراز نگرانی، دعوت به خویشتنداری و تاکید بر مدیریت تنش‌ها از سوی ایران اکتفا کردند. در این میان، مواضع روسیه در همراهی با جمهوری اسلامی در ماجرای حمله به کنسولگری و ایضا محکوم‌نکردن حمله ایران به اسرائیل نیز بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت. مجموعه این مسائل نشان می‌دهد رویکرد جمهوری اسلامی در تنش کنونی با اسرائیل، در سطح جهان نیز از اعتبار برخوردار است و موقعیت رژیم صهیونیستی به نسبت سال‌ها و دهه‌های قبل کاهش یافته است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/243123/تنبیه-سخت-بنی-صهیون