«شهروند» گزارش می‌دهد: واکنش هنرمندان و فعالان فرهنگی به تنبیه موشکی رژیم صهیونیستی
 
در آتش انتقام ما سوخت
 

 

 [شهروند] اقدام تلافی‌جویانه قاطع و جسورانه جمهوری اسلامی در حمله همزمان پهپادی و موشکی به رژیم صهیونیستی و تنبیه این رژیم متجاوز، واکنش هنرمندان و فعالان فرهنگی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته. این اقدام نظامی که در انتقام حمله ۱۳ فروردین رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه و شهادت گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران به انجام رسید؛ از سوی هنرمندانی چون حسن روح‌الامین، مسعود شجاعی طباطبایی، سیدمحمود رضوی، خیرالله تقیانی‌پور، المیرا شریفی‌مقدم، یاسر احمدوند، امیرحسین سمیعی، حمید نیلی و ملیکا زارعی مورد حمایت تمام‌عیار قرار گرفت که در قالب دلنوشته و تصویر، از این اقدام حمایت کردند. در این میان سازمان هنری رسانه‌ای اوج، پوستری در فضای مجازی منتشر کرد که روی آن آیه ۱۳ سوره حشر نوشته شده است: «وعده صادق! وحشت از شما در دل‌های آنها بیش از ترس از خداست، این به‌خاطر آن است که آنها گروهی نادانند.»  همچنین همزمان با حمله‌ تنبیهی و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی، جدیدترین دیوارنگاره میدان فلسطین تهران با شعار «سیلی بعدی محکم‌تر است» نیز رونمایی شد.

 به امید زوال اسرائیل
درباره حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل؛ مسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست، یکی از نخستین هنرمندانی بود که واکنش نشان داد. این هنرمند در این زمینه در کنار انتشار برخی از آثارش با موضوع مبارزه با رژیم صهیونیستی نوشت: «به امید زوال هرچه زودتر رژیم جعلی.»
حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش، هم با بازنشر یکی از آثارش در اینستاگرام با کپشن «علی علی» به این اتفاق واکنش نشان داد.
رضا زنگنه، شاعر و ترانه‌سرا، نیز در یک استوری اینستاگرام نوشت: «بردار خنجر را برادر وقت جنگ است.»
حسین حقیقی، خواننده موسیقی پاپ، هم با انتشار یکی از استوری‌های قدیمی‌اش که از آزادی قدس نوشته بود، اظهار داشت: «این استوری را چه زمانی منتشر کردم؟ ۵ آوریل؛ چه نوشتم؟… عاقبت آزاد خواهی شد. به فروردین قسم.»
در این میان محسن توسلی، خواننده موسیقی انقلابی، هم تصاویری از عبور موشک‌ها و پهپادهای ایرانی از روی مسجدالاقصی را منتشر کرد و یکی از قطعه‌های خود را ذکر کرد: «ممد نبودی ببینی.»
رضا مهدوی، آهنگساز، نوازنده و مدرس موسیقی و دبیر سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر، نیز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «درود بیکران بر دلاورمردان عرصه موشکی- پهپادی ایران. باش تا صبح دولتش بدمد. این هنوز از نتایج سحر است! حملات رزمندگان اسلام به غده سرطانی به شکلی است که تعداد صهیونیست‌هایی که به‌علت سکته قلبی به هلاکت می‌رسند بیش از کسانی است که به‌علت انفجار موشک‌ها و پهپادها به جهنم واصل می‌شوند! رژیم صهیونیستِ نسل‌کُش ان‌شاءالله پس از ۷۵ سال جنایت، به‌زودی سرنگون خواهد شد. ‌الله اکبر.»

مواضع مدیران فرهنگی
از میان مدیران فرهنگی؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، در شبکه ایکس نوشت: «قلْ بِفَضْلِ‌الله وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِک فَلْیفْرَحُوا هُوَ خَیرٌ مِمَّا یجْمَعُونَ/ به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند؛ که این، از تمام آنچه گردآوری کرده‌اند، بهتر است.»
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، نیز در همین شبکه نوشت: «در بالکن خانه نشسته‌ام سوره دخان بر لب دارم. به گل‌های سفید و قرمز شمعدانی‌ها نگاه می‌کنم و به آسمان فوت می‌کنم.»
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، هم پوستر سازمان اوج را منتشر کرد: «وعده صادق؛ وحشت از شما در دل‌های آنها بیش از ترس از خداست. این به‌خاطر آن است که آنها گروهی نادانند.»
امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، هم در قالب یک استوری برگرفته از آیات مبارک سوره انفالِ قرآن کریم نوشت: «وَما رَمَیتَ و لَکنَّ‌الله رَمَی».
مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، با انتشار یک طرح گرافیکی با عبارت «نصرمن‌الله و فتح قریب» از اقدام جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.
حامد جلیلی، مدیر دفتر سرود وزارت ارشاد، هم در قالب یک استوری نوشت: «ای صاحب ذوالفقار وقت مدد است/ راه قدس از کربلا می‌گذرد/ امام زمان (عج) پشت و پناهتان.»
محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، نیز نوشت: «ما نسلی هستیم که افتخار داریم نخستین حمله رسمی مستقیم ایران به رژیم صهیونیستی را تجربه می‌کنیم. امیدوارم در همین دوران ما، این رژیم جعلی و کودک‌کُش برای همیشه نابود شود.»
در این میان حمید نیلی، مدیر تماشاخانه ایرانشهر، هم با انتشار یک عبارت آشنا که مزین به یک طرح گرافیکی ویژه بود، نوشت: «باسم‌الله قاسم الجبارین.»

سینماگران علیه اسرائیل
اما در میان هنرمندان سینما و تلویزیون؛ خیرالله تقیانی‌پور، نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر و سازنده فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «نجلا» و «قلب رقه»، با انتشار تصویری از شهید احمد کاظمی نوشت: «بسم‌الله قاصم الجبارین… گرگ‌ها خوب بدانند در این غریب/ گر پدر مرد، تفنگ پدری هست هنوز.»
سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سریال موسی(ع)، در یک استوری اینستاگرام نوشت: «از خاک وطن نمی‌گذرم.»
محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، هم با انتشار یک استوری از حرکت موشک‌های ایرانی بر فراز مسجدالاقصی نوشت: «دیشب غزه شهید نداد.»
علیرام نورایی، بازیگر و مجری تلویزیون، نیز در استوری جدیدش اعلام کرد: «شروع شد.»
ملیکا زارعی، مجری تلویزیون، نیز که به خاله شادونه معروف است، در استوری اینستاگرام خود به حمله ایران به اسرائیل واکنش نشان داد. او در این زمینه نوشت: «امشب کودکان غزه در آرامش می‌خوابند و از فردا دنیا برای همین یک شب ناآرام چه فریادها سر خواهد داد.»
حامد سلطانی، مجری تلویزیون، نوشت: «یا حیدر.»
المیرا شریفی‌مقدم، مجری تلویزیون، هم در واکنش به این اتفاق در شبکه ایکس نشان پرچم ایران را منتشر کرد.
مجید یحیایی، مجری برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما، هم با انتشار شعری نوشت: «نقطه پایانتان یک یا علی است/ ذکر حیدر رمز آغاز فناست/ شر این ظالم به‌زودی کم شود/ درب این خیبر کلیدش مرتضاست.»
جواد قارایی، مستندساز ایرانگرد، اما، به‌عنوان یکی از شاهدان عینی پرواز موشک‌های ایرانی که به سمت سرزمین‌های اشغالی در حرکت بودند، در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشته: «با آرامش و شادی در حال تولید ایرانگرد در ایلام؛ با شنیدن صدای غرش موشک‌های ایران جان بر فراز آسمان پاک وطن. سرافراز وطن. یادمان باشد چه با حکومت قاجار باشیم، چه پهلوی و چه جمهوری اسلامی، برای ماندن در دنیایی که کشورهایش حاضر نیستند خلع سلاح هسته‌ای شوند، باید هسته‌ای شویم.  مجید واشقانی نوشت : حالا اسرائیل دید موشک‌های ایران چگونه می توانند از گنبد آهنین عبور کنند . من مخالف جنگ هستم اما بعضی وقت‌ها چاره‌ای جز این گونه واکنش‌ نشان دادن باقی نمی ماند.
علی مشهدی در این زمینه گفت : ایران یک چک آخری در گوش اسرائیل زد . وقتی یک نفر به خاک کشورت تجاوز می کند نمی توانید ساکت باشید. بی غیرتی است که انسان سکوت کند.»

صحنه ضدصهیونیسم
محمدرضا شاهمردی، نویسنده و کارگردان تئاتر، با انتشار عکس شهید محسن صداقت از شهدای راه قدس در دلنوشته‌ای اظهار داشت: «گریه‌های پسر کوچک این شهید را من دیدم. تا حالا گریه و بی‌تابی فرزندان شهدایمان را دیده‌ای؟ داستان اشتیاق پسر شهید سامانلو برای دویدن سمت ماکت پدرش را شنیده‌ای؟ گریه و ترس‌های شبانه و ضجه‌های آرمیتا، دختر شهید رضایی‌نژاد، را چطور؟ بی‌تابی مادران شهدایمان را دیده‌ای؟ دوست من که الان یادت افتاده شعار نه به جنگ را سر بدهی، کجا بودی وقتی رژیم کثیف صهیونیستی به زنان غزه تجاوز کرد؟ کجا بودی وقتی فوج‌فوج مردم بی‌گناه منطقه را کشت؟ کجا بودی وقتی سفارت ما در دمشق را زد؟ آنجا به اسرائیل نهیب زدی که نه به جنگ؟ پس الان هم ساکت باش و تماشا کن. این جنگ را ما شروع نکردیم.‌»
محمد مسلمی، بازیگر تئاتر، با انتشار یک استوری برگرفته از آیات قرآن کریم با مضمون «وَمَکروا وَ مَکرالله و‌الله خیرُالماکرین» نسبت به اقدام حملات تنبیهی و عملیات گسترده سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.
امیرحسین شفیعی، کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر، هم با انتشار تصویری گرافیکی از شهید قاسم سلیمانی به نگارش یک کلیدواژه اکتفا کرد: «توکلت علی‌الله.»
کورش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، نیز با انتشار یک طرح گرافیکی با مضمون «به وقت تنبیه» نوشت: «پاسخ مشروع و قانونی جمهوری اسلامی ایران به حمله تروریستی اخیر در سوریه؛ دو هفته پیش بود که رژیم غاصب صهیونیست‌ها در اقدامی ددمنشانه به دفتر کنسولی ایران در دمشق حمله کرد. حادثه تلخی که بازتاب‌های بین‌المللی متعددی داشت و اغلب رسانه‌های منطقه‌ای با بی‌سابقه خواندن این حادثه تروریستی هشدارهایی نسبت به واکنش احتمالی ایران و افزایش سطح تنش‌ها در غرب آسیا داده و از شیوه‌های دیپلماتیک برای انصراف ایران از عملیات انتقام استفاده کردند، اما کلام آخر همان وعده صادقی بود که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت شهید زاهدی و همرزمان شهیدش به آن اشاره کرده بود.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/243101/در-آتش-انتقام-ما-سوخت