هوای لرستان در وضع خطرناک
 
آلودگی هوا مدارس خرم آباد را به تعطیلی کشاند
 

 

شهروند| مطابق پایش صورت‌گرفته کیفیت هوای پلدختر در وضع بسیار خطرناک و در سایر شهرستان‌های استان لرستان نیز در شرایط خطرناک قرار دارد.
مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان لرستان با اعلام این مطلب گفت: در پایشی که صبح شنبه انجام گرفت کیفیت هوای استان براساس میزان ذرات 5/2 میکرون در وضع خطرناک قرار دارد.  میزان ذرات گرد و غبار موجود در هوای مرکز لرستان 5/7 برابر حد استاندارد است.
او در گفت و گو با مهر، استاندارد ذرات معلق 5/2 میکرون در هوا را ۴۰ میکروگرم برمترمکعب اعلام کرد و بیان داشت: صبح امروز میزان ذرات معلق در هوای استان ۳۱۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده است.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان لرستان یادآور شد: امروز ۱۳۰امین روز آلوده استان لرستان بوده است.  او با اشاره به این‌که ذرات معلق در هوا اندازه‌های مختلفی از یک، 5/2 تا ۱۰ میکرون دارند، افزود: ذرات ۱۰ میکرون را می‌توان در هوا مشاهده کرد و خطری برای سلامتی انسان ندارند اما ذرات یک و 5/2 میکرون قابل مشاهده نبوده و خطرات متعددی برای سلامتی دارند.
فتحی بیرانوند ادامه داد: مطابق پایش صورت‌گرفته طی صبح امروز شنبه میزان ذرات معلق 5/2 میکرون در هوای شهرستان پلدختر ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده که این میزان 5/12 برابر حد مجاز است.  مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان لرستان با اشاره به وضع آلودگی هوای استان، از شهروندان لرستانی خواست در صورت عدم ضرورت از خروج از منزل و تردد کودکان و سالمندان در این هوای آلوده خودداری کنند و یادآور شد: در موارد ضروری تردد در هوای آزاد باید با رعایت الزامات بهداشتی و با استفاده از ماسک صورت گیرد. همچنین سالاروند، رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط‌زیست لرستان نیز با اشاره به تأثیر بارش‌ها روی وضع آلودگی هوا به مهر گفت: درحال حاضر به دلیل بارش برف و باران شرق استان لرستان مشکل آلودگی هوا ندارد و هنوز گرد و غبار به شهرستانهای شرقی استان نرسیده است.
سالاروند یادآور شد: درحال حاضر عمده شهرستان‌ها غربی استان لرستان اعم از خرم‌آباد، رومشکان، پلدختر، خرم‌آباد، دوره چگنی و . . .  با آلودگی هوا و ورود ریزگردها مواجه هستند.
بنابراین گزارش استان لرستان‌سال ۸۸ را با ۱۰۰ روز آلوده، ‌سال ۸۹ را با ۹۰ روز، ‌سال ۹۰ را با ۱۰۰ روز غبارآلود،‌ سال ۹۱ را با ۹۰ روز و‌ سال ۹۲ را با ۸۹ روز غبارآلود پشت سر گذاشته است تا به‌طور متوسط هر ‌سال شاهد آلودگی یک سوم روزهای خود باشد.
این آمارها نشان می‌دهد که استمرار روند آلودگی هوا در استان لرستان درحال رقم زدن فاجعه‌ای است که تبعات آن را در بلندمدت خواهیم دید؛ فاجعه‌ای که زمینه افزایش مراجعات مردم به بیمارستان‌های استان را از هم‌اکنون فراهم آورده است.  رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان نیز از تعطیلی مدارس مرکز این استان بعد از مدارس پلدختر خبر داد.  آریایی به مهر گفت:  به دلیل شدت آلودگی هوا مدارس نوبت عصر خرم‌آباد نیز تعطیل اعلام شد. او با بیان این‌که آلودگی هوا در خرم‌آباد درحال افزایش است عنوان کرد: درحال حاضر آلودگی هوا در خرم‌آباد به ۱۰. ۵ برابر حد مجاز و استاندارد رسیده است.
مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان یادآور شد: هم‌اکنون شرایط آلودگی و کیفیت هوا در خرم‌آباد در وضع بسیار خطرناک قرار دارد.
استان لرستان‌سال ۸۸ را با ۱۰۰ روز آلوده،‌ سال ۸۹ را با ۹۰ روز،‌ سال ۹۰ را با ۱۰۰ روز غبارآلود،‌ سال ۹۱ را با ۹۰ روز و ‌سال ۹۲ را با ۸۹ روز غبارآلود پشت سر گذاشته است تا به‌طور متوسط هر‌سال شاهد آلودگی یک سوم روزهای خود باشد.  این آمارها نشان می‌دهد که استمرار روند آلودگی هوا در استان لرستان درحال رقم زدن فاجعه‌ای است که تبعات آن را در بلندمدت خواهیم دید؛ فاجعه‌ای که زمینه افزایش مراجعات مردم به بیمارستان‌های استان را   از هم‌اکنون فراهم آورده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/24310/آلودگی-هوا-مدارس-خرم-آباد-را-به-تعطیلی-کشاند