معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با «شهروند»:
 
درآمد «پزشکان» کنترل می‌شود
 
10 پرونده تخلف «زیرمیزی» پزشکان در حال بررسی است؛ یک حکم اجرا شد
 

زهرا جعفرزاده| اوایل پاییز بود که قائم مقام وزارت بهداشت در امور دانشگاه‌ها از تعیین سقف درآمدی برای پزشکان خبر داد. از آن زمان اما اتفاقات زیادی افتاد. پرونده زیرمیزی‌بگیران باز شد، سامانه‌ای برای اعلام شکایت بیماران راه‌اندازی شد و درآمدهای نجومی برخی از پزشکان، زیر سوال رفت. حالا کمتر از یک ماه مانده به پایان سال، طرح تعیین سقف درآمد پزشکان ابلاغ شده و به‌زودی هم اجرا می‌شود. اتفاقی که باعث می‌شود تا درآمد آنها محدود شود. این را محمد جهانگیری، معاون نظارت سازمان نظام پزشکی به «شهروند» می‌گوید. به گفته این مسئول، در نظام پزشکی، با اجرای این طرح، پزشکان دیگر درآمدهای نجومی نخواهند داشت.
قرار بود وزارت بهداشت برای درآمد پزشکان سقف تعیین کند، حالا در روزهای مانده به پایان‌ سال، این ماجرا به کجا رسید؟
بله، وزارت بهداشت این کار را انجام داده، در طرح بازنگری نظام نوین مالی، این کار در حال انجام است. براساس این طرح سقف درآمدی برای پزشکان تعیین شده و درآمد آنها به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.
چگونه این کار انجام می‌شود؟
به روش پلکانی. این روش تأیید شده، هفته گذشته هم به امضای معاونت درمان وزارت بهداشت رسیده و ابلاغ شده، به این صورت که اگر پزشکی 10‌میلیون تومان کارانه دارد، 80‌درصد آن را دریافت می‌کند، اگر 20‌میلیون باشد، 70 درصدش محاسبه می‌شود. این رقم تا 40‌درصد در نظر گرفته شده است.
این تعیین سقف تنها برای کارانه پزشکان است؟
بله، فقط برای کارانه پزشکان اعمال می‌شود.
حالا با این روش، حقوق پزشکان کم یا محدود می‌شود؟
به ‌هر حال تعیین سقف برای درآمد پزشکان، حقوق‌شان را کنترل می‌کند.
 این طرح تنها مربوط به بخش دولتی است یا بخش خصوصی را هم شامل می‌شود؟
تنها برای پزشکان فعال در بخش دولتی است، چرا که بخش خصوصی قوانین خودش را دارد و براساس سرمایه‌گذاری که انجام شده و میزان کار پزشک و مالیاتی که باید گرفته شود، درآمد تعیین می‌شود.
این طرح قرار است از امسال اجرا شود؟
بله، طرح، ابلاغ شده به‌زودی اجر می‌شود.
در کنار ماجرای تعیین سقف درآمد برای پزشکان، پرونده زیرمیزی به کجا رسید؟
 90‌درصد پرونده‌های شکایت از پزشکان با موضوع زیرمیزی نهایی شده، 10 درصدشان هم در دستور کار است. نهایی شدن این پرونده‌ها به معنی مستند شدن آنهاست، یعنی تخلف صورت گرفته یا نگرفته است. اگر هم تخلف محرز شود، با شاکی برای مراجعه، تماس گرفته می‌شود.
در این پرونده‌ها ظاهرا پول بیمار برگردانده شده و پزشک متخلف، جریمه نقدی می‌شود، تاکنون بیشترین جریمه نقدی چقدر بوده؟
براساس قانون سازمان تعزیرات، 3 برابر پولی که از بیمار گرفته شده، باید به‌عنوان جریمه پرداخت شود، یعنی اگر 5‌میلیون اضافه گرفته شده، 15‌میلیون پس داده می‌شود. تاکنون هم حدود 15 تا 16‌میلیون تومان جریمه شده‌اند.
تاکنون برای چه تعداد پزشک پرونده تشکیل شده است؟
قبلا 5 نفر بودند که الان به 10 نفر رسیدند. البته همه اینها در مرحله بدوی است. از این 10 نفر هم تنها حکم یکی از آنها قطعی و به مدت 3 ماه هم محروم از طبابت شده که در حال حاضر 2 ماه از حکم این پزشک هم گذشته است. هدف ما این است که رابطه مستقیم بیمار و پزشک قطع شود. به همین خاطر هر پولی خارج از موسسه از بیمار گرفته شود، زیرمیزی است و خلاف به شمار می‌رود.
 بنابراین با تعریف شما هر پولی بعد یا قبل از عمل جراحی گرفته شود، زیرمیزی است؟
بله، هر پولی که در مطب از بیمار گرفته شود، زیرمیزی است. مردم تخلفات را به سامانه 1690 گزارش کنند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/24309/درآمد-«پزشکان»-کنترل-می‌شود