نتانیاهو در باتلاق و تلفات سوانح رانندگی در نوروز
 

 

جنگ غزه و آمار بالای تلفات رانندگی در تعطیلات نوروزی، دو موضوعی بودند که طی 24 ساعت اخیر، بیش از سایر مباحث توسط کاربران فضای مجازی مورد توجه قرار گرفتند.  

  180 روز تجاوز و واکنش روزنامه‌نگار اسرائیلی به تداوم نسل‌کشی در غزه
تا دو روز دیگر جنگ غزه وارد هفتمین ماه خود می‌شود اما از حجم خشونت و جنایات ارتش رژیم صهیونیستی در این باریکه مصیبت‌زده، ذره‌ای کاسته نشده است. مذاکرات مربوط به آتش‌بس با وجود فشارهای جهانی، به دلیل افزون‌خواهی و کارشکنی‌های طرف اسرائیلی به بن‌بست رسیده و هر روز که می‌گذرد تلفات انسانی در میان غیرنظامیان ساکن نوار غزه بیشتر و بیشتر می‌شود. روز گذشته وزارت بهداشت غزه، در یکصد و هفتاد و هشتمین روز از آغاز تهاجم غیرانسانی صهیونیست‌ها، شمار شهدای فلسطینی را ۳۲ هزار و ۸۴۵ نفر اعلام کرد. مسئله غزه اما همچنان جزو مسائل پربحث در فضای مجازی به شمار می‌رود و کاربران از سراسر جهان نسبت به نسل‌کشی سیستماتیک ساکنان این باریکه توسط صهیونیست‌ها واکنش نشان می‌دهند. در همین رابطه کاربری با اشاره به فشارهای داخلی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با آن‌ها روبروست، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بنیامین نتانیاهو به سبب تلفات زیاد و رسوایی اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بی‌سابقه در طوفان الاقصی سرنوشتی بدتر از ایهود اولمرت در جنگ ۳۳ روزه خواهد داشت. نخست‌وزیر، وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش سال ۲٠٠۶ به سبب ناتوانی در پیش بینی قدرت حزب‌الله برکنار شدند. سرنوشت بهتری در انتظار نتانیاهو نیست و از همین روست که او برای کش دادن فاجعه انسانی در غزه اصرار دارد.» همچنین یک کاربر شبکه ایکس ویدیویی از گیدئون لویی، روزنامه‌نگار اسرائیلی منتشر کرد که او در آن از مواجهه احساسی با جنایاتی که در غزه اتفاق می‌افتد، می‌گوید. در این ویدیو از زبان این روزنامه‌نگار اسرائیلی می‌شنویم: «در این ساعت 4 کودک فلسطینی در غزه کشته خواهند شد. هر 15 دقیقه یک کودک کشته می‌شود. ظرف یک ساعت آتی حداقل 10 فلسطینی در غزه کشته خواهند شد. حداقل 20 یا 30 یا 40 نفر خانه‌هایشان را برای همیشه از دست خواهند داد. الان در غزه ساعت 6:10 است. کودکان، بزرگسالان، سالخوردگان و بیماران، به دنبال پناهگاهی برای شب هستند. ما باید قبل از هر چیز از نظر احساسی با این رو‌به‌رو شویم. من تصاویر را نگاه می‌کنم و احساس می‌کنم که هرگز از اسرائیلی بودن، انقدر خجالت‌زده نبوده‌ام.» کاربری دیگر طی یک توئیت با اشاره به توطئه‌های بی‌پایان و نافرجام برای سرزمین و ملت فلسطین، در شبکه ایکس چنین آورد: «اسرائیل که متوجه شده دیگر نمی‌تواند در غزه بماند، سعی دارد نیروهای نظامی سه کشور عربی را در این باریکه به عنوان نیروی حافظ صلح مستقر کند. غافل از این که اولاً حماس با قدرت در حال دفاع است و توان نظامی او پابرجاست و ثانیا با نیروهای عربی خائن نیز همان معامله‌ای می‌شود ‌که با اسرائیل شد.»

پایان مسافرت‌های عید و بازتاب تلفات رانندگی این سفرها در فضای مجازی
با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی و بازگشت اغلب مسافران به شهرهای خود، اعلام تلفات سوانح رانندگی در جاده‌ها همچون سنوات قبل نوروز را به کام‌ها تلخ کرد.  بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور فراجا، از ابتدای طرح ترافیکی نوروزی یعنی 24 اسفند تا روز ۱۳ فروردین، ۷۴۰ نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و حدود ۱۹ هزار ۳۲۵ نفر نیز مصدوم شدند. موضوع تلفات ناشی از سوانح رانندگی در فضای مجازی نیز طرفداران خود را داشت و هرکس از زاویه دید خود به نقد و بررسی آن می‌پرداخت. در همین رابطه کاربری با مقایسه کشته‌های جاده‌ای ما با تلفات جنگ‌های بزرگ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از 29 اسفند 1381 که آمریکا به عراق حمله کرد تا 16 فروردین 1382 که تعطیلات نوروزی در ایران به پایان رسید، تعداد تلفات ما در جاده‌ها چند برابر کشته‌های ارتش آمریکا در عراق بود. اون زمان این موضوع رو در روزنامه‌ها نوشتند و حالا امسال دارن تعداد کشته‌های جاده‌ای نوروز 1403 رو با تلفات جنگ غزه یا جنگ اوکراین مقایسه می‌کنند. این یعنی از 20 سال پیش تا الان این مشکل وجود داشته و هنوز حل نشده.» یک کاربر دیگر نیز با تاکید بر لزوم واکاوی و ریشه‌یابی اصولی این معضل بزرگ، خواستار ورود بزرگان نظام به این مسئله شد و در یک توئیت آورد: «انقدر راجع به این واقعیت که تلفات رانندگی در ایران از تلفات رانندگی در کل اتحادیه اروپا (ظرف یک سال) بیشتره گفته شده که انگار دیگه توجه و حساسیت کسی رو تحریک نمی‌کنه. شاید واقعا لازم باشه یک حکم حکومتی جدی درباره این موضوع داده بشه. نزدیک به هزار نفر فقط توی همین دو هفته تعطیلی جون خودشون رو از دست دادن، ولی چون ما سال‌هاست به شنیدن این تعداد تلفات عادت کردیم هیچ کس موضوع رو جدی نمی‌گیره. هر جای دیگه دنیا بود عزای عمومی اعلام می‌کردن ولی ما انگار پذیرفتیم که روال عادی ماجرا همینه.» یک کاربر شبکه اجتماعی ایکس هم بازخواست و تنبیه همه مقصران وقوع تلفات بالای رانندگی در تعطیلات نوروزی و دیگر روزهای سال را طلب کرد و اینطور نوشت: «هفتصد هشتصد نفر تا حالا توی جاده‌ها مردن و 20 هزار نفر هم افتادن روی تخت بیمارستان یا گوشه خونه! اگه خودروسازای داخلی مقصرن، یقه‌شون رو بگیرین! پلیس هم اعلام کرده توی 60 درصد تصادف‌ها پای دو تا خودروی پرتیراژ از دو شرکت خودروساز اصلی کشور وسطه. دزد حاضر بز هم حاضر! حداقل یه جریمه سنگین ببندین که مجبور بشن چند درصد ایمنی خودروهاشون رو افزایش بدن. آخه 400 میلیون بدی و خیلی راحت توی یه تصادف ساده بمیری!؟»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/242335/-نتانیاهو-در-باتلاق---و-تلفات---سوانح-رانندگی-در-نوروز--