تحقیقات «نیویورک‌تایمز» نشان داد تلاش والدین برای شروع حرفه مدلینگ کودک یا جلب توجه برندها در شبکه های اجتماعی ، به سرعت به دنیای تاریک تبهکاران تحت سلطه مردان ختم می‌شود، که بسیاری از آنها آشکارا اعتراف می‌کنند از نظر جنسی جذب کودکان می‌شوند
 
معصومیت بر باد رفته در شبکه‌های اجتماعی
 

 

  [شهروند] کسب شهرت و مخاطب و به دنبال آن احتمالا کسب درآمد در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شاید در دنیای بزرگسالانی که اینفلوئنسر نام گرفته‌اند، عجیب نباشد، اما وقتی دامنه آن به دنیای کودکی می‌کشد، نمی‌توان به آسانی از آن عبور کرد. بسیاری از کارشناسان در سال‌های اخیر درباره تبعات مخرب این موضوع برای کودکان هشدار داده‌اند؛ طیفی از آسیب‌ها از نگاه کالایی به کودک تا آسیب‌های جسمی، روحی و اخلاقی. ««بازاری از اینفلوئنسرهای دختر با مدیریت مادران و مردانی که در کمین‌اند» عنوان گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز است درباره کودکانی اغلب زیر 13 سال که با تشویق و مشارکت والدین می‌خواهند مسیر شهرت را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بپیمایند، اما سر از دنیای تاریک تبهکاران تحت سلطه مردان درمی‌آورند. در ادامه این گزارش را می‌خوانیم.  

 دختران اینفلوئنسر و مردانی که در کمین‌اند
«نیویورک‌تایمز» گزارش خود را از کودکانی که با مدیریت والدین به دنبال شهرت در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند با این عناوین آغاز می‌کند: «بازاری از اینفلوئنسرهای دختر با مدیریت مادران و مردانی که در کمین‌اند/ مادران به دنبال ستاره‌شدن دختران زیر سن قانونی خود در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از آنها را در اینستاگرام منتشر می‌کنند. این حساب‌های کاربری مردانی را جذب می‌کند که کودکان برایشان جاذبه جنسی دارند و آنها گاهی اوقات برای دیدن موارد بیشتر، پول می‌دهند». گزارش «نیویورک‌تایمز» اینگونه ادامه می‌یابد: اوایل سال گذشته میلادی الیسا شروع به دریافت پیام‌های شوم کرد: «شما عکس‌های دختر خردسال خود را به پدوفیل‌ها (انحراف جنسی و اختلال روانی که در آن فرد از لحاظ جنسی جذب کودکان می‌شود) می‌فروشید»؛ «تو یک مادر بیمار شیطان‌صفتی، مثل ما پدوفیل‌ها مریض هستی»؛ «من زندگی را برای شما و دخترتان جهنم خواهم کرد.» الیسا از سال 2020 اکانت اینستاگرام دخترش را اداره می‌کند، زمانی که فرزندش 11 ساله و برای داشتن اکانت شخصی خیلی کوچک بود. عکس‌ها، دختری سرزنده، پرجلوه و پر شور و هیجان را نشان می‌دهند که در حال مدلینگ لباس‌های شب، لوازم ورزشی و لباس مخصوص رقص هستند. او بیش از 100 هزار دنبال‌کننده دارد، برخی از آنها آنقدر مشتاق پست‌های او هستند که برای عکس‌های بیشتر ماهیانه 9.99 دلار می‌پردازند.

دنیای تاریک تبهکاران تحت سلطه مردان
در طول سال‌ها، الیسا انواع انتقادات را شنیده و به خوبی می‌داند که برخی فکر می‌کنند او از دخترش سوءاستفاده و بهره‌کشی می‌کند. او پیام‌های ترسناک بسیاری دریافت کرده، اما این پیام‌ها از سوی کاربری به نام « Instamodelfan» بسیار شدید بود. او در مورد بسیاری از دنبال‌کنندگان آنلاین که به دخترش و دیگر دختران جوان شیفتگی بیمارگونه دارند، گفت: «فکر می‌کنم همه آنها پدوفیل هستند.» الیسا و دخترش ساکن دنیای اینفلوئنسرهای (شخصی که در فضای مجازی از طریق تولید محتوا بر مخاطبان خود تاثیر می‌گذارد) اینستاگرامی هستند که اکانت‌هایشان توسط والدین‌ مدیریت می‌شود. اگرچه این سایت برای کودکان زیر 13 سال ممنوع است، اما والدین می‌توانند حساب‌های به اصطلاح مادرانه برای آنها باز کنند. اما تحقیقات «نیویورک‌تایمز» نشان داد چیزی که اغلب به‌عنوان تلاش والدین برای شروع حرفه مدلینگ کودک یا جلب توجه برندهای لباس انجام می‌شود، می‌تواند به سرعت به دنیای تاریک تبهکاران تحت سلطه مردان ختم شود، که بسیاری از آنها آشکارا در پلتفرم‌های دیگر اعتراف می‌کنند که از نظر جنسی جذب کودکان می‌شوند.

تغییر دنیای کودکی با مشارکت مستقیم والدین/ مشتریان هزاران دلار برای حفظ روابط زیر سن قانونی خرج می‌کنند
هزاران حساب کاربری که «نیویورک‌تایمز» بررسی کرد، گزارش‌های نگران‌کننده‌ای ارائه می‌دهد در مورد اینکه چگونه شبکه‌های اجتماعی در حال تغییر شکل دوران کودکی، به‌ویژه برای دختران، با تشویق و مشارکت مستقیم والدین هستند. برخی از والدین نیروی محرکه پشت فروش عکس‌ها، جلسات چت منحصر به فرد و حتی لباس‌های رقص و میهمانی دخترانه برای فالوئرهای اغلب ناشناس هستند. حریص‌ترین مشتریان هزاران دلار برای حفظ و تقویت روابط زیر سن قانونی خرج می‌کنند.

هوس‌بافی آشکار مردان در تلگرام
«نیویورک‌تایمز» دریافت که این مخاطبان فراوان که مردان آن را افزایش می‌دهند، می‌تواند به نفع خانواده‌ها باشد. فالوئرهای بیشتر برای برندها جذاب است و شانس دریافت تخفیف، محصولات و سایر انگیزه‌های مالی را تقویت می‌کند و خود اکانت‌ها توسط الگوریتم اینستاگرام، با دیده‌شدن بیشتر در این پلتفرم، پاداش می‌گیرند که به نوبه خود فالوئرهای بیشتری را جذب می‌کند. محاسبه یک شرکت جمعیت‌شناسی مخاطبان، 32 میلیون ارتباط با دنبال‌کنندگان مرد را در بین 5000 حساب کاربری که نیویورک‌تایمز بررسی کرد،  نشان داد. تعامل با این مردان، در را به روی سوءاستفاده باز می‌کند. برخی با چاپلوسی، قلدری و تهدیدِ دختران و والدین آنها، به دنبال تصاویر جنسی هستند. «نیویورک‌تایمز» تعاملات جداگانه‌ای را در «تلگرام»، اپلیکیشن پیام‌رسانی، رصد کرد؛ جایی که مردان آشکارا درباره سوءاستفاده جنسی از کودکانی که در اینستاگرام دنبال می‌کنند، به هوس‌بافی می‌پردازند و این پلتفرم را تحسین می‌کنند، چرا که به راحتی این تصاویر را در دسترس قرار می‌دهد.

اقتصاد تولید محتوا از 250 میلیارد دلار در سراسر جهان فراتر رفته
تعاملات نگران‌کننده در اینستاگرام زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی به‌طور روزافزون بر چشم‌انداز فرهنگی تسلط دارند و اینترنت به‌عنوان یک مسیر شغلی دیده می‌شود. تقریبا از هر سه کودک زیر 13 سال یک نفر اینفلوئنسری را به‌عنوان هدف شغلی برمی‌شمارد و 11 درصد از کسانی که در نسل Z بین سال‌های 1997 تا 2012 متولد شده‌اند، خود را اینفلوئنسر توصیف می‌کنند. به گفته بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی «گلدمن ساکس» (Goldman Sachs)، اقتصاد به‌اصطلاح خالق (اقتصادی نرم‌افزاری که به تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها اجازه می‌دهد تا از خلاقیت‌های خود درآمد کسب کنند) از 250 میلیارد دلار در سراسر جهان فراتر رفته و برندهای آمریکایی بیش از 5 میلیارد دلار در سال برای اینفلوئنسرها هزینه می‌کنند.

کودکانی که برای شهرت اینترنتی به راه  اینفلوئنسرها می‌روند
در «اقتصاد خالق» امروزی، شرکت‌ها اغلب برای جذب مشتریان جدید به اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند. کسانی مانند بازیگران و مدل‌های آمریکایی، که  میلیون‌ها دنبال‌کننده در اینستاگرام دارند، این پدیده را به تجارتی بزرگ تبدیل کرده‌اند. دختران جوان برای انجام همین کار تلاش می‌کنند. در دنیای ورزش و ...، کودکان و نوجوانان در تکاپو هستند تا سفیران برندهای محصولات و پوشاک شوند.

ترویج شیءانگاری و استفاده ابزاری از بدن دختران/ درآمد 6 رقمی اینفلوئنسرهای کودک
کارشناسان بهداشت و فناوری اخیرا هشدار داده‌اند که شبکه‌های اجتماعی «خطر آسیب عمیق» را برای دختران به دنبال دارد. محققان دریافتند مقایسه مداوم با همتایان آنها و فیلترهای تغییر چهره باعث ایجاد احساسات منفی در مورد ارزش خود و ترویج شیءانگاری و استفاده ابزاری از بدن آنها می‌شود. اما بر اساس تحقیق نیویورک‌تایمز، جست‌وجوی شهرت آنلاین، به‌ویژه از طریق اینستاگرام، این پدیده اغلب سمی را به شدت تقویت کرده و والدین را تشویق می‌کند تا تصاویر فرزندان‌شان را تبدیل به کالا کنند. بر اساس مصاحبه‌ها، برخی از اینفلوئنسرهای کودک درآمدهای 6 رقمی دارند.

من واقعا نمی‌خواهم از فرزندم در اینترنت سوءاستفاده شود
«من واقعا نمی‌خواهم از فرزندم در اینترنت سوءاستفاده شود.» این را کائلین، مادری در ملبورن استرالیا، مانند الیسا و بسیاری از والدین دیگر در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید. او گفت: «اما او اکنون این کار را مدت‌ها انجام داده است. چه کنیم؟ فقط آن را متوقف کنیم و نادیده بگیریم؟» در بررسی این فضای رو به رشد، نابسامان و بی‌قاعده، نیویورک‌تایمز 2.1 میلیون پست اینستاگرامی را تجزیه و تحلیل کرد، ماه‌ها چت‌های آنلاین پدوفیل‌های حرفه‌ای را زیر نظر گرفت و هزاران صفحه از گزارش‌های پلیس و اسناد دادگاه را بررسی کرد. خبرنگاران همچنین با بیش از 100 نفر از جمله والدین در آمریکا و سه کشور دیگر، فرزندان آنها، کارشناسان ایمنی کودکان، کارمندان شرکت‌های فناوری و دنبال‌کنندگان این حساب‌ها مصاحبه کردند که برخی از آنها مجرمان جنسی محکوم‌شده بودند.

به دسته‌ای از هیولاها غذا داده‌ام/ اگر می‌توانستم به عقب برگردم، قطعا این کار را انجام نمی‌دادم
در مصاحبه‌ها و نظرات آنلاین، والدین گفتند که فرزندان‌شان از حضور در شبکه‌های اجتماعی لذت می‌بردند یا برای آینده شغلی مهم بود. اما برخی تردید داشتند و نگران بودند. کائلین، که دخترش اکنون 17 سال دارد، گفت نگران است که دوران کودکی با لباس‌های ورزشی آنلاین برای مردان بزرگسال، به او آسیب زده باشد. او به مادران هشدار داد که فرزندان خود را اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی نکنند: «با خرد و دانشی که اکنون دارم، اگر می‌توانستم به عقب برگردم، قطعا این کار را انجام نمی‌دادم. من احمقانه و ساده‌لوحانه به دسته‌ای از هیولاها غذا داده‌ام و عمیقا پشیمانم.»
 سکوت در برابر شکارچیان جنسی/ دستگیری والدین برای بهره‌کشی از کودکان
صاحبان اکانت‌هایی که تصاویرغیراخلاقی یا شکارچیان جنسی احتمالی را به اینستاگرام گزارش می‌دهند معمولا با سکوت یا بی‌تفاوتی مواجه می‌شوند. در طول هشت ماه، نیویورک‌تایمز بیش از 50 گزارش درباره مطالب مشکوک تهیه و فقط یک پاسخ دریافت کرد. «متا»، شرکت مادر اینستاگرام، بر اساس یک مطالعه داخلی در سال 2020، دریافت که 500 هزار حساب کاربری کودک در اینستاگرام هر روز تعاملات «نامناسب» دارند. اندی استون، سخنگوی متا، در بیانیه‌ای به نیویورک‌تایمز گفت که والدین مسئول حساب‌ها و محتوای آنها هستند و می‌توانستند در هر زمان آنها را حذف کنند. نیویورک‌تایمز دریافت که اینستاگرام هر از چند گاهی حساب‌های کودک - اینفلوئنسر را به دلایل نامشخص یا برای اینکه افراد آنها را نامناسب می‌دانند، حذف می‌کند. در موارد شدید، والدین و عکاسان به دلیل بهره‌کشی از کودکان دستگیر یا محکوم شده‌اند، اما به جز مواردی که شواهدی از تصاویر غیرقانونی وجود دارد، بیشتر این فعالیت‌ها توجه مجریان قانون را جلب نمی‌کند.

فالوئرهای کودک – اینفلوئنسرها در لیست مجرمان جنسی
دنیای گسترده فالوئرهای کودک - اینفلوئنسرها در اینستاگرام شامل مردانی می‌شود که به جرم جنایات جنسی متهم یا محکوم شده‌اند و کسانی که در فضا‌هایی خارج از پلتفرم تصاویر سوءاستفاده جنسی از کودکان، از جمله دختران در اینستاگرام، را به اشتراک می‌گذارند. نیویورک‌تایمز حساب کاربری اینستاگرام یکی از فالوئرها را که با نام مستعار jizzquizz » » شناخته می‌شد، اما مردی 39 ساله به نام «جوشوا روبل» بود، ردیابی کرد. او در سال 2008 به اتهام تجاوز جنسی به دختری 15 ساله محکوم شد و در لیست مجرمان جنسی نیوجرسی قرار دارد. شرکت اینستاگرام گفت که پس از گزارش نیویورک‌تایمز دو حساب کاربری از این دست را حذف کرده است.

اینستاگرام، مِنویی برای ارضای هوس‌بازی‌
با پایش چندین اتاق چت (chat rooms) تلگرام، روزنامه نیویورک‌تایمز مردانی را یافت که صفحات اینستاگرام کودکان و خدمات اشتراک را به عنوان منوهایی برای ارضای هوس‌بازی‌هایشان در نظر می‌گیرند. آنها اطلاعات مربوط به والدینی را که پذیرای تولید و فروش مجموعه‌های خصوصی تصاویر هستند، مبادله می‌کنند. یک گروه با بیش از 4000 عضو بسیار سازماندهی‌شده بود، دارای بخش سوالات متداول و یک صفحه گوگل که نزدیک به 700 کودک را ردیابی و آنها را با هشتگ‌ها شناسایی می‌کرد تا به اعضا کمک کند آنها را در تاریخچه طولانی چت پیدا کنند. لوگوی گروه دست یک کودک را در دست یک بزرگسال نشان می‌داد. نیویورک‌تایمز از مرکز کانادایی حمایت از کودکان، سازمانی که بر استثمار آنلاین کودکان نظارت می‌کند، خواست لینک‌ها و سایر محتواهای بالقوه غیرقانونی ارسال‌شده توسط این گروه‌های تلگرامی و جاهای دیگر را بررسی کند. این مرکز تصاویر سوءاستفاده جنسی از کودکان را شامل چندین مدل اینستاگرام زیر سن قانونی از سراسر جهان و همچنین ویدیوهای جنسی از دیگران، از جمله دختران زیر 13 سال و نوجوانان را شناسایی کرد.

خوشحالم که این مادران جدید دختران‌شان را فاحشه می‌کنند
مردان این گروه‌ها اغلب ظهور اینستاگرام را به عنوان عصر طلایی برای استثمار کودکان تحسین می‌کنند. یکی از آنها نوشت: «خیلی خوشحالم که این مادران جدید دختران‌شان را فاحشه می‌کنند؛ و منابع بی‌نهایتی از آنها وجود دارد؛ فقط صفحه کاوش اینستاگرام خود را رِفرش کنید، در آنجا کودکان تر و تازه‌ و باطراوتی هستند.» گروه کوچکی از مردان از این هم فراتر می‌روند و روابط تجاری با مادران ایجاد می‌کنند.

چه مادر احمقی هستم / نمی‌فهمیدم بهره‌کشی و سوءاستفاده جنسی چه بود
مادر یک دختر ورزشکار که قبل از اینکه متوجه شود این مردان شکارچی کودکان هستند با موارد مشابهی برخورد و پیام‌های تهدیدآمیزی از چندین نفر از آنها دریافت کرده بود، می‌گوید: «با نگاهی به گذشته، احساس می‌کنم چه مادر احمقی هستم، من نمی‌فهمیدم بهره‌کشی و سوءاستفاده جنسی چه بود.» گاهی اوقات این مردان سعی می‌کنند با مادران عاشقانه‌های مجازی ایجاد کنند، پیشنهاد حمایت از آنها را پیش می‌کشند و در صورتی که آنها با مردان دیگر تعامل داشته باشند، به دلیل احساس مالکیت و سلطه‌جویی عصبانی می‌شوند. مادر این دختر ورزشکار که نخواست نامش فاش شود، گفت: «تقریبا مثل این است که دختران تبدیل به پول شوند.» نیویورک‌تایمز دریافت که این احساس مالکیت و حسادت می‌تواند منجر به باج‌گیری شود.

درخواست از مادر برای آزار جنسی دختر
کاربری با نام مستعار « Instamodelfan» که پیام‌های تهدیدآمیزی برای الیسا ارسال می‌کرد، حداقل به پنج حساب دیگر که توسط مادران اداره می‌شد، پیام‌های تهدیدآمیز باج‌خواهی فرستاد. هنگامی که یکی از مادران پاسخ داد، او خواست که مادر کودکش را مورد آزار جنسی قرار دهد و عکس‌ها و فیلم‌ها را برای او بفرستد. او نپذیرفت و با مجریان قانون تماس گرفت. نیویورک‌تایمز با فردی به نام « Instamodelfan» در «تلگرام» ارتباط برقرار کرد که گفت که او مادران را تهدید کرد، زیرا معتقد بود مردان دیگر تصاویر غیرقانونی از کودکان دریافت می‌کنند و او آنها را برای خود می‌خواست. خبرنگاران همچنین اطلاعاتی را از یک منبع اطلاعاتی ناشناس دریافت کردند -که بعداً متوجه شدند که با باج‌گیر مرتبط است- که نشان می‌دهد برخی از والدین تصاویر مبتذل جنسی از دختران خود تهیه کرده‌ بودند.

حد مجاز برای مسدود کردن پدوفیل‌ها!
بر اساس مصاحبه‌ها و مطالب ارائه‌شده توسط والدین، شرکت «متا» اقدامی درباره گزارش‌های متعددی که والدین ارائه کردند، انجام نداد و حتی کسانی را که سعی در کنترل و نظارت بر فالوئرهای خود داشتند، محدود کرد. به گفته آنها، اگر والدین تعداد زیادی حساب فالوئر را در یک روز مسدود کنند، «متا» توانایی آنها را برای مسدود کردن یا دنبال کردن دیگران کاهش می‌دهد. مادر دو کودک در ایالت آریزونا که نخواست نامش فاش شود، گفت: «به یاد می‌آورم که به من گفتند به حد نصاب خود رسیده‌ام. یعنی چه؟ برای امروز به حد مجاز محدود کردن پدوفیل‌ها رسیده‌ام. عالی است!»

پیشنهاد رابطه جنسی با کودک؛ 65 هزار دلار برای یک ساعت
اندی استون، سخنگوی متا، گفت: «دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است یک حساب کاربری با محدودیت‌هایی بر اساس فعالیت آن اکانت مواجه شود و به همین دلیل دشوار است که بدانیم چرا والدین با این مشکلات مواجه شده‌اند. حتی برخی از تخلفات فاحش منجر به اقدام «متا» نشد. یکی از والدین عکس مستهجنی را که در پیامی مستقیم ارسال شده بود، گزارش کرد. یکی دیگر گزارشی از یک حساب کاربری‌ داد که عکس‌های کودکان را با زیرنویس‌های نامناسب بازنشر می‌کرد. سومی از کاربری گزارش داد که به دخترش پیشنهاد رابطه جنسی با 65 هزار دلار برای یک ساعت داده بود. در پاسخ به این سه گزارش، «متا» یا گفت که این ارتباطات «دستورالعمل‌های» آن را نقض نمی‌کند یا کارکنانش برای بررسی آنها وقت ندارند. در موارد دیگر، «متا» به والدین گفت برای تشخیص اینکه محتوا «احتمالا» نقض قوانین است یا خیر، به «فناوری» خود متکی است. به‌طور جداگانه، نیویورک‌تایمز گزارش‌هایی دریافت کرد، از جمله ارتباط با سایت‌هایی که توسط مرکز کانادایی حمایت از کودکان به عنوان تجارت غیرقانونی تصاویر برهنه کودکان شناسایی شده بودند. هیچ یک از این گزارش‌ها پاسخی از سوی «متا» دریافت نکردند.مترجم : فرشته کیانی

  ایمنی کودکان هدف نیست
یکی از بازرسان سابق  شرکت«متا» که خواست نامش فاش نشود، به نیویورک تایمز گفت: «گاهی می‌شنوید که «من این حساب را گزارش کردم، دخترم را آزار می‌داد، چرا او برگشته است؟» نیرو، منابع و سیستم‌های کافی برای مقابله با همه اینها وجود ندارد. سندی در سال 2020 که در جریان یک شکایت منتشر شد، ایمنی کودکان را با عنوان «غیر هدف» در «متا» توصیف کرد. در این سند آمده بود: «اگر ما کاری را اینجا انجام دهیم، خوب است. اما اگر اصلا کاری انجام ندهیم، این هم خوب است.» این شکایت علیه «متا» و سایر شرکت‌ها مطرح شد که ادعای خسارت ناشی از استفاده از شبکه‌های اجتماعی را داشتند. وکلای شاکیان از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد این سند خودداری کردند. در اسنادی دیگر از سال 2018 درباره دادخواستی که ادعای خسارت مشابهی را مطرح می‌کرد، یکی از مدیران ارشد فیس‌بوک به مدیر اجرایی اینستاگرام گفته بود که اگر تغییراتی ایجاد نشود، فیس‌بوک و اینستاگرام به‌طور عمده می‌توانند خدمات کشف قربانیان گسترده را ارائه دهند؛ کنایه‌ای به شواهد قابل توجه از سوءاستفاده در این پلتفرم‌ها.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/241516/معصومیت-بر-باد-رفته -در-شبکه‌های-اجتماعی-