کنعانی:‌ بخش زیاد توافق ایران و عراق اجرا شده است
 

 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص قرارداد امنیتی ایران و عراق گفت: «توافق میان طرفین حاصل اراده دو طرف برای تعمیق همکاری‌ها، به‌ویژه امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق، بود. توافق امضاشده تا حدود قابل توجهی اجرا شده و کمیته مشترکی ناظر بر آن شکل گرفته و فعالیتش را ادامه می‌دهد. ایران بر ضرورت تکمیل روند اجرای این توافقنامه تأکید می‌کند. ما در چارچوب روابط دوستانه انتظار داریم مقامات عراق در اجرای کامل توافقنامه، گام‌های تکمیلی خود را بردارند.» ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.
 نشست سازمان همکاری اسلامی در جده و حضور ایران
سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سازمان همکاری اسلامی در جده و حضور ایران گفت: «ما رخداد مهمی را در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با فلسطین شاهدیم. این دومین نشست وزرای خارجه این سازمان است. هم نشست اول و هم دوم محصول تلاش دیپلماتیک ایران و تعدادی از کشورهای عضو است.»
 ادعاها درباره میدان گازی آرش و بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس
کنعانی درخصوص ادعاها درباره میدان گازی آرش و بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: «ما در این ارتباط مواضع خودمان را مبتنی بر قواعد حقوقی اعلام کردیم. طرح ادعاهای بی‌اساس هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. ما در ارتباط با این موضوع براساس مذاکرات دوجانبه با دولت کویت و همواره بر همکاری سازنده تأکید کردیم و در گفت‌وگوها بر تداوم مذاکرات حقوقی و فنی تأکید کردیم. نگاه ما در مناسبات با همسایگان نگاه مبتنی بر ایجاد فضای مثبت و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف است. طرح این موضوعات در فضای رسانه‌ای کمک‌کننده نیست.»
 حق‌آبه ایران از هیرمند براساس معاهده موجود یک حق اثبات شده است
کنعانی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند گفت: «حق‌آبه ایران براساس معاهده موجود یک حق اثبات شده است. آنچه ما انتظار داریم این است که مقامات سرپرستی افغانستان ورای اظهارات در عمل هم متعهد باشند و بر مبنای محاسبات حقوقی، حقوق آبی ایران را تامین کنند.»
 مشارکت گازی ایران و پاکستان
کنعانی درباره مشارکت گازی ایران و پاکستان گفت: «به‌دنبال پیگیری‌های مقامات ایران و مذاکرات مستمر هیأت‌های انرژی دو کشور، طرف پاکستانی متعهد شد فاز اول این پروژه را به طول 80کیلومتر اجرایی کند. اجرای این پروژه در کمیته انرژی دولت پاکستان هم به تصویب رسید.»
 توافقات ایران و مجارستان
سخنگوی وزارت خارجه درخصوص توافقات ایران و مجارستان گفت: «سفر وزیر خارجه مجارستان به ایران به میزبانی وزارت اقتصاد با هدف برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی انجام شد. گفت‌وگوها در این زمینه بین دو کشور برگزار شد. مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در استمرار مشورت‌ها صورت گرفت و فرصتی بود تا طرفین ابعاد و زمینه‌ها برای گسترش مناسبات اقتصادی را مورد گفت‌وگو قرار دهند.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/241486/-کنعانی:‌-بخش-زیاد-توافق-ایران-و-عراق-اجرا-شده-است