گزارش «شهروند» از ترکیب سریال‌های تلویزیون در سال تقارن مهم‌ترین مناسبت‌های صداوسیما
 
بازگشت تلویزیون به فرمول‌های قدیمی موفقیت
 

 

[شهروند] کارنامه تلویزیون همواره با معیار موفقیت یا عدم‌موفقیت در جلب ‌نظر مخاطبان در مناسبت‌های مهمی از قبیل تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان سنجیده شده است که صداوسیما در این دو مقطع زمانی بیشترین مخاطبان بالقوه را دارد و به برنامه‌سازان امکان بیشتری برای جلب توجه مخاطبان می‌دهد. برای همین هم هست که این دو مناسبت جزو ایام طلایی آنتن محسوب می‌شوند و تلویزیون -به‌خصوص در این یکی دو دهه اخیر- تمام تلاشش را برای موفقیت در مناسبت‌های نوروز و ماه رمضان به انجام می‌رساند و البته به این دلیل هم هست که اگر بخواهیم خاطره‌ساز‌ترین سریال‌های تلویزیون را انتخاب کنیم، بی‌شک در میان‌شان اکثریت با سریال‌های مناسبتی مربوط به نوروز یا ماه رمضان خواهد بود.
حالا اینکه امسال (تا سه سال دیگر) شاهد تقارن این دو مناسبت مهم خواهیم بود، در عین اینکه می‌تواند شانس یا فرصتی برای تلویزیون به شمار آید، بدشانسی یا تهدید هم هست که یکی از دو مناسبت پرمخاطب صداوسیما را از دور خارج می‌کند و بدتر از آن اهالی تلویزیون برای رسیدن یک مناسبت پرمخاطب دیگر باید 12 ماه دیگر انتظار بکشند. با این حال، اگر بنا را بر استفاده تلویزیون از این شانس یا فرصت قرار دهیم و بگوییم که بنا به ذات همیشگی نوروز صداوسیما تدارک و تهیه زیادی‌ برای این روزها دیده، اما مهم‎ترین چیزی که خود را به رخ می‌کشد، کمبودهایی است که در این زمینه قابل مشاهده است که از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌هایشان می‌توان جای خالی برنامه‌های مجری‌محوری چون «عصر جدید»، «خندوانه» و سایر برنامه‌های مشابه را یادآوری کرد که چند سالی است از شبکه‌های مختلف رخت بربسته‌اند و تمام وزن بار را بر دوش سریال‌هایی گذاشته‌اند که هیچ‌گاه آن فراگیری و محبوبیت لازم برای تحمل چنین باری را نداشته‌اند.
به سیاق دو سه سال اخیر امسال نیز تلویزیون بیشترین حساب را روی سریال‌هایش کرده است. آثاری که البته روز گذشته ترکیب کلی‌شان اعلام و مشخص شد در یک ماه اول سال 1403 سریال‌های «زیرخاکی ۴»، «نون‌خ۵»، «رستگاری» و «هفت سر اژدها» از سریال‌سازانی چون جلیل سامان، سعید آقاخانی، مسعود ده‌نمکی و ابوالقاسم طالبی روی آنتن خواهند رفت. فهرستی که حداقل روی کاغذ پتانسیل لازم برای محبوبیت و جذابیت را دارد؛ تا در عمل چه پیش آید! سریال‌هایی که قرار است -حداقل اینکه مدیران تلویزیون امیدوارند- بعد از چند‌سال فترت، خاطره آثار موفق نوروزی و ماه رمضانی از قبیل «جایزه بزرگ»، «مرد هزار چهره»، «متهم گریخت»، «بزنگاه»، «اغما»، «او یک فرشته بود»، «زیرزمین» و «وفا» را که در حوالی دهه‌های 70 و 80 خیابان‌ها را خلوت می‌کردند
زنده کنند.
 «زیرخاکی ۴»، «نون‌خ۵»، «رستگاری» و «هفت سر اژدها»؛ اینها فهرست شبکه‌های مختلف تلویزیون در مناسبت‌های عید نوروز -و ماه مبارک رمضان- خواهد بود، این در حالی است که هفته‌ها و ماه‌های پیش صحبت از پخش نوروزی سریال‌هایی چون «بدل» علی مسعودی، «مهیار عیار» سیدجمال سیدحاتمی و «رویای نیمه شب» حسن آخوندپور نیز بود که البته برخی از عوامل این سریال‌ها از منتفی‌شدن پخش سریال‌هایشان در نوروز خبر دادند.

شبکه دنباله‌ها
شبکه یک سیما برای نوروز امسال سریال‌های «زیرخاکی ۴» و «نون‌خ۵» را برای مخاطبانش تدارک دیده است. «زیرخاکی ۴» البته از ابتدای ماه رمضان -و یک هفته مانده به نوروز- آغاز می‌شود و «نون‌خ5» هم دومین سریال این شبکه است که پس از ایام سوگواری شب‌های قدر از نیمه دوم فروردین روانه آنتن خواهد شد.
«زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان و بازی پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گیتی قاسمی، رایان سرلک، نسرین نصرتی و اصغر نقی‌زاده که در سال‌های اخیر همواره نامش به عنوان یکی از گزینه‌های نوروزی مطرح بوده، امسال بالاخره در ایام ماه رمضان روی آنتن خواهد رفت. این سریال که از مجموعه‌های پرمخاطب سیما در چند سال گذشته بوده، در سه سری گذشته به نحوی جذاب وقایع مرتبط با انقلاب اسلامی و تاریخ جنگ تحمیلی را در قالب کمدی روایت کرده و ظاهرا در سری چهارم این مجموعه نیز همین روند دنبال شده و بخشی از این سریال در شهرک دفاع مقدس فیلمبرداری شده است.
فصل پنجم سریال کمدی «نون‌خ» ساخته سعید آقاخانی، اما، که بعد از سوگواری‌های شب‌های قدر روی آنتن خواهد رفت، ۲۵ قسمت دارد که ۱۰ قسمت آن در چابهار می‌گذرد. این سریال که سری اول آن سال 1398 به نمایش درآمد، تاکنون در نوروزهای ۱۳۹۸، ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ از شبکه یک سیما پخش شده و ظاهرا این روند امسال نیز ادامه خواهد یافت. گفتنی است که حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، امیر سهیلی، هومن حاجی‌عبداللهی، سیروس میمنت، مجید یاسر، بیژن بنفشه‌خواه، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، هدیه بازوند، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، ندا قاسمی، ماشاالله وروایی و صهبا شرافتی بازیگران این سریال هستند.

بالاخره رستگاری
شبکه دوی سیما در روزهای تعطیلات نوروز میزبان سریال «رستگاری» خواهد بود. سریالی به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و بازی محمود پاک‌نیت، حمیدرضا هدایتی، علیرضا استادی، رامین راستاد، مهدی سلوکی، رامبد شکرآبی، کاوه سماک‌باشی، افشین سنگ‌چاپ، حسن اسدی، رضا توکلی، نفیسه روشن، پوراندخت مهیمن، سولماز حصاری، ساقی زینتی و بیش از 20 بازیگر تلویزیونی دیگر که بعد از اینکه در نوروز و بعد از آن هم ماه رمضان سال گذشته نتوانست روی آنتن برود و ناکام ماند، امسال با استفاده از تقارن زمانی این دو مناسبت به عنوان گزینه شبکه دو برای این دو مناسبت مهم روی آنتن خواهد رفت. نکته مهم درباره این سریال این است که مسعود ده‌نمکی در این سریال دوباره به سنت ساخت سریال‌های ماورایی و معناگرا در ماه رمضان بازگشته -که چند سالی می‌شد به فراموشی سپرده شده بود- و یک بار دیگر پای شیطان و فرشته و برزخ را وسط کشیده است. مسعود ده‌نمکی که تاکنون آثاری چون «دارا و ندار»، «معراجی‌ها»، «دادستان» و «آزادی مشروط» را در ژانرهای مختلفی برای تلویزیون ساخته، باید دید با سریال ماورایی و معناگرای جدیدش ناکامی‌های سال‌های اخیرش را به فراموشی خواهد سپرد یا نه!

اژدهای هفت‌سر
چهارمین سریال نوروزی امسال هم درام سیاسی «هفت سر اژدها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی است که از شبکه سه پخش خواهد شد. سریالی که بعد از سریال پربیننده «به کجا چنین شتابان» جدیدترین فعالیت طالبی در تلویزیون خواهد بود و از این‌رو که این فیلمساز در سینما نیز بعد از ساخت فیلم‌های «قلاده‌های طلا» در سال ۹۰ و «یتیم‌خانه ایران» در سال ۹۳ به مدت 9 سالی می‌شود که فیلمی نساخته، حالا در نوروز امسال بازگشت کنجکاوی‌برانگیزی می‌تواند داشته باشد.
درباره سریال تلویزیونی «هفت سر اژدها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی -که نام قبلی آن «طلاق» بود- باید گفت که این سریال یک درام سیاسی درباره یک‌سری مسائل اجتماعی بحث‌برانگیز است و به پرونده‌های کلان مفاسد اقتصادی می‌پردازد. مجید واشقانی، جعفر دهقان، حمید صفت، محمدرضا رهبری، حمید گودرزی، زنده‌یاد شهرام عبدلی، شیلر کی، مینو شیخان، عسل غروی، علیرضا جلیلی و مهدی شاکریان از جمله بازیگران این سریال هستند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/241452/بازگشت-تلویزیون-به-فرمول‌های---قدیمی-موفقیت