اخبار جهان
 

 

واشنگتن و آنکارا در آستانه توافق برای آموزش مخالفان سوری
یک مقام دولت ترکیه از امضای توافق آنکارا و واشنگتن برای آموزش و تجهیز مخالفان سوری طی روزهای آتی خبر داد. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «ما در روزهای آینده یادداشت تفاهمی با آمریکا درخصوص اجرای یک برنامه برای تجهیز و آموزش مخالفان سوری امضا خواهیم کرد.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین گفت که این برنامه آموزشی به احتمال زیاد از ماه مارس آغاز خواهد شد. براساس گزارش‌های رسانه‌های محلی قرار است در مجموع 15‌هزار مخالف سوری در یک بازه زمانی 3ساله در ترکیه، اردن و عربستان آموزش ببینند. قرار است 2‌هزار تن از این مخالفان سوری به ترکیه بروند و در این کشور آموزش ببینند. روز گذشته همچنین منابع نظامی عراق از ورود 1400سرباز آمریکایی به یکی از پایگاه‌های نظامی استان الانبار در غرب عراق خبر دادند.

دیلی تلگراف:لیبی دروازه ورود داعش به اروپا است
روزنامه دیلی تلگراف به نقل از منابع وابسته به داعش مدعی شد که این گروه تروریستی در نظر دارد تا با استفاده از خاک‌ لیبی و کشور‌های شمال آفریقا به ایتالیا و مناطق جنوبی اروپا نفوذ کند. این روزنامه انگلیسی در شماره روز گذشته خود نوشت اسنادی که موسسه انگلیسی کوییلیام که یک اندیشکده ضد افراط‌گری است، از آن مطلع شده نشان می‌دهد که داعش برنامه‌هایی در دست دارد که براساس آن اعضای این گروه قصد دارند از کشتی‌ها و قایق‌های مهاجرت غیرقانونی به اروپا استفاده کنند و خود را به ایتالیا و جنوب قاره اروپا برسانند. این اسناد همچنین نشان می‌دهد که داعش برای حمله به کشتی‌های باری و تجاری که در دریای مدیترانه به سمت اروپا و بالعکس حرکت می‌کند، نقشه‌هایی در دست دارد.

اتحادیه اروپا 212‌میلیون یورو به فلسطین کمک می‌کند
اتحادیه اروپا اعلام کرد 212‌میلیون یورو برای حمایت مالی از فلسطینی‌ها در ‌سال 2015 میلادی اختصاص داده است. به گزارش ایرنا، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمک جدید این اتحادیه صرف خدمات آموزشی، اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی فلسطینی‌ها خواهد شد. «وهانس‌هان» کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور سیاست همجواری و گسترش اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه به راه‌حل تأسیس دو کشور مستقل متعهد است و از این‌رو، به حمایت‌هایش از تشکیلات خودگردان فسطین و ارایه خدمات اولیه اجتماعی ادامه می‌دهد. کمک 212‌میلیون یورویی اتحادیه اروپا به فلسطین، شامل 130‌میلیون یورو حمایت مالی مستقیم و 82‌میلیون حمایت مالی از فعالیت آژانس پناهجویان فلسطینی سازمان ملل (آنروآ) است.

فرانسه به دنبال فروش 36 جنگنده رافائل به قطر
فرانسه پس از امضای قرارداد فروش جنگنده‌های رافائل به مصر مذاکرات دیگری را برای فروش 36 فروند از این جنگنده به قطر آغاز کرد و برخی از منابع نیز از ورود این مذاکرات به مراحل نهایی خبر می‌دهند. به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه فرانسوی اعلام کرد که مذاکرات فرانسه و قطر برای فروش 36 جنگنده رافائل به دوحه وارد مراحل نهایی شده است. این درحالی است که امارات ‌سال 2011 پیشنهاد فرانسه برای خرید 60 جنگنده رافائل را رد کرده بود. تحلیلگران احتمال دادند که به دنبال اقدام شرکت‌های اروپایی و روسی برای صادرات تولیدات نظامی خود پاریس وارد رقابت شدیدی در امضای قراردادهای نظامی در آینده شود.

درگیری شدید نمایندگان پارلمان ترکیه بر سر افزایش اختیارات پلیس
اختلاف نمایندگان پارلمان ترکیه در جریان بررسی طرح جنجالی افزایش اختیارات پلیس منجر به هرج و مرج و درگیری قانون‌گذاران با یکدیگر شد. به گزارش تسنیم، درحالی‌که حزب عدالت و توسعه ترکیه قصد دارد تا طرح افزایش قدرت و اختیارات پلیس را در پارلمان به تصویب برساند، بررسی این طرح طی شب گذشته منجر به درگیری بین نمایندگان شد. خبرگزاری دوغان نیوز نیز گزارش داد که 5 نماینده مخالف در نزاع و درگیری شب گذشته در پارلمان ترکیه، زخمی شدند که سر 2 نفر از آنها بر اثر اصابت چکش مخصوص رئیس پارلمان ترکیه، شکسته شده است. 4 نفر از نمایندگان زخمی برای درمان به بیمارستان منتقل شدند و نشست بعدی پارلمان ترکیه به امروز چهارشنبه موکول شده است. مخالفان نگران آن هستند که این طرح موجب شود تا یک دولت پلیسی تحت نظارت و قدرت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور، تشکیل شود. نمایندگان پارلمان ترکیه پیش از این از تاکتیک‌های مختلفی استفاده کرده بودند تا بحث درخصوص این طرح جنجالی را به تأخیر بیندازند. طرح موسوم به «اصلاح امنیت کشور»، پس از اعتراضات اکتبر گذشته کردها از سوی حزب عدالت و توسعه به پارلمان ارایه شده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/24098/اخبار--جهان