گشت و گذار مجازی
 

 

غزه و تداوم پایداری، فوت کردن شمع 45 سالگی انقلاب و ادامه واکنش‌ها به ناکامی ملی‌پوشان
آغاز پنجمین ماه از جنگ غزه، واکنش‌های کاربران به 45 سالگی انقلاب و نتایج تیم ملی فوتبال اهم موضوعاتی بودند که طی 24 ساعت اخیر توسط کاربران فضای مجازی به آن‌ها پرداخته شد.  

گذر انقلاب از 45 سالگی و واکنش‌ها به دستاوردسازی برای پهلوی‌
ورود انقلاب اسلامی به چهل و ششمین سال حیات خود در فضای مجازی نیز بازتاب‌های خود را داشت. موضوعات مورد علاقه فعالان شبکه‌های اجتماعی در این حیطه بسیار متنوع است. این میان برخی به تبیین چرایی وقوع انقلاب اسلامی پرداخته، تعدادی شمارش دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی طی 4 دهه و نیم گذشته را مدنظر قرار داده و کسانی نیز پاسخگویی به آن‌هایی را که مشغول سفیدشویی چهره نظام پهلوی هستند در دستور کار خود قرار داده‌اند. در همین رابطه کاربری در شبکه ایکس نوشت: «اونایی که فکر می‌کنن اگه پهلوی تا الان مونده بود ایران تبدیل به ترکیبی از ژاپن و سوئیس شده بود، فراموش نکنن سال 57 که محمدرضا دُمش رو گذاشت روی کولش و رفت 53 سال از سلطنت پهلوی‌ها می‌گذشت و رشد کشور طی نیم قرن حکمرانی این پدر و پسر با توجه به پتانسیل انسانی و اقتصادی موجود خیلی کمتر از حد انتظار بود. حالا اگه فکر می‌کنین قرار بوده طی سال‌های بعدش اتفاق دیگه‌ای بیفته معلوم می‌شه که اونقدرا هم توی باغ نیستین!» کاربری دیگر سطحی‌نگری را اصلی‌ترین شاخصه آن‌هایی که برای دوران پهلوی - دیده یا نادیده - دلتنگی می‌کنند برشمرد و در پستی توئیتری چنین آورد: «همه کسانی که برای دوران شاه دلشون یه ذره شده رو می‌شه در دو دسته طبقه‌بندی کرد. اول اونایی که اون دوران رو درک کردن ولی حافظه‌شون ضعیفه و یادشون رفته داستان چی بود. دوم بچه‌هایی که به خاطر کم کاری صدا و سیمای ملی، مشتری شبکه خالی‌بند و خدانیامرز من‌و‌تو شدن و هرچی اون نشون داد رو حق و حقیقت مسلم در نظر گرفتن. این من‌و‌تو بود که روی پوسیدگی‌های پهلوی رنگ روغنی براق زد و آشغال‌ها رو داد زیر فرش.» یک کاربر نیز با برشمردن نتایج انقلاب اسلامی طی 45 سالی که از پیروزی آن می‌گذرد، تبیین این دستاوردها را وظیفه‌ای مهم عنوان کرد و نوشت: «چیزهایی «هست» که وجود دارن ولی به خاطر کم‌کاری خودی‌ها به چشم نمیان. چیزهایی هم هست که وجود ندارن و «نیست» هستن ولی به دلیل تبلیغات دروغ تبدیل به «هست» شدن. پیشرفت‌های دوره پهلوی از نوع همین «نیست‌»هایی هستن که با جهد سلطنت‌طلب‌ها تبدیل به «هست» شدن.»    

ورود غزه به پنجمین ماه مقاومت و واکنش‌های کاربران به این موضوع
128 روز از جنگ غزه گذشت و دورخیز نتانیاهو برای حمله به رفح، بیم افزایش تلفات انسانی را بیش از پیش افزایش داده است. این میان افشای جنایات اسرائیل و انتقاد از مجامع و نهادهای جهانی که به رغم مسئولیت‌شان قدمی برای جلوگیری از این مصیبت انسانی برنداشته و نمی‌دارند، همچنان در دستور کار فعالان شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. در این خصوص کاربری داخل حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «چهار ماه گذشت، وارد ماه پنجم شدیم و غزه قهرمان همچنان لجوجانه مقاومت می‌کند. غزه یاوری ندارد؟ چه باک! زیرا امروز مصداق بارز این کلام سیدالشهداست که فرمودند بترس از ظلم به کسی که جز خدا یاوری ندارد.» کاربری نیز جلب شدن توجه جهانیان به مسئله فلسطین را مهم‌ترین دستاورد طوفان الاقصی برشمرد و طی پستی توئیتری آورد: «هنوز و همچنان خاله زنک‌های سیاسی «طوفان الاقصی چه خاصیتی داشت؟» لقلقه زبان‌شان است. یعنی نمی‌فهمید که خاصیت آن طنین‌انداز شدن نام غزه بر زبان پیر و جوان، از واشینگتن تا جاکارتاست؟ طوفان الاقصی همچنان ادامه دارد و کار می‌کند، این بار نه در کیبوتص‌ها که در سراسر جهان.» یک کاربر هم با انتشار عکس یک سرباز تا دندان مسلح اسرائیلی که شهروندی فلسطینی را برهنه و دست بسته روی صندلی نشانده، اینگونه شرح نوشت: «این فرد شجاع‌ترین سرباز جهان است. البته در مقابل افراد بی‌سلاح و دست و پا بسته! اما این پایان داستان نیست.»

ادامه واکنش‌ها پیرامون ناکامی تیم ملی فوتبال در مسابقات جام ملت‌ها
شکست تیم‌ملی فوتبال و توقف در پله ماقبل فینال که حسرت قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا را به 52 سال رساند، همچنان از موضوعات مورد بحث در فضای مجازی است. در این بحث‌ها موارد مختلفی از جمله ضرورت تقویت کادر فنی، لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت، پرهیز از خودتحقیری، لزوم اعتماد به مربیان ایرانی، دیدن نقاط مثبت در کنار نقاط منفی، لزوم تعویض نسل بازیکنان، دعوت کادر فنی و فدراسیون به داشتن سعه صدر در برابر انتقادها، پرهیز از غرض‌ورزی رنگی و باندی، و... را می‌توان مشاهده کرد. در ادامه تعدادی از واکنش‌های کوتاه کاربران شبکه‌های اجتماعی را می‌خوانیم. «بعضی‌ها بعد از این شکست یاد الگوی توسعه اقتصادی کشورهای عربی و درآمد سرانه قطر افتاده‌اند! خودتحقیری ممنوع»، «برخلاف نظر مجید جلالی، حتماً قلعه‌نویی از مورینیو بهتر نیست! ولی تیمش بد بازی نمی‌کرد انصافاً. یه مربی تمرین دهنده خارجی خوب بذارین کنارش جواب می‌ده»، «ما همیشه یا از اون ور بوم می‌افتیم یا از این ور. یک دهم اعتماد و زمانی که به کیروش داده شد رو خرج این کادر ایرانی کنیم، شاید فرجی شد»، «چون ژاپن رو بردیم از ژاپن بهتر نیستیم. چون به قطر باختیم از قطر بدتر نیستیم. باید یاد بگیریم واقعیت‌ها رو ببینیم به دور از احساسات.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/240025/گشت-و-گذار-مجازی