روز سوم جشنواره در یک نگاه
 

 

اولین نمایش فیلم در سومین روز از جشنواره چهل‌ودوم، به «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی اختصاص دارد؛ فیلمی که ساعات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی دو نفر از مبارزان زمان رژیم پهلوی را به تصویر می‌کشد. با این حال، به‌رغم این خلاصه جذاب فیلم، اما در جلب نظر و توجه اهالی رسانه چندان موفق نبود و در زمان نمایش آن یکی از سردترین نمایش‌های سه روز اول جشنواره را شاهد بودیم. با اینکه فارغ از کمبودهایی که تا حد زیادی ناشی از نوع نگاه بهروز افخمی به موضوع و رویکرد فیلمش بودند؛ «صبح اعدام» از نظر فنی و تکنیکی، فیلمی قابل قبول نشان داد، به‌خصوص بازیگرانی چون مسعود شریف در نقش طیب، ارسطو خوش‌رزم در نقش حاج اسماعیل، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر و محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی که حضوری پذیرفتنی داشتند.

«شه‌سوار» دومین ساخته حسین نمازی بعد از فیلم «شادروان» یک کمدی اجتماعی است که داستانی نامتعارف را به نمایش گذاشته. فیلمی کمدی- اجتماعی که همانند فیلم قبلی کارگردان، «شادروان»، از بازیگران بسیاری از جمله مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، عزت‌الله رمضانی‌فر و امیر دژاکام بهره برده است. فیلم داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که بعد از درگذشت پدرشان -در جریان عروسی که چندبار به‌هم خورده- تصمیم می‌گیرند این خبر را از مهمانان پنهان کنند!

«قلب رقه» ساخته خیرالله تقیانی‌پور اما اتفاق بزرگ روز بود که با روایتی که از اتفاقات گروه‌های تروریستی در سوریه ارائه می‌دهد، فیلمی دلپذیر و جذاب نشان داد که قطعا در اکران عمومی نیز حرف‌های زیادی می‌تواند داشته باشد.

«صبحانه با زرافه‌ها» اما چهارمین فیلم روز گذشته بود. فیلمی پرستاره از سروش صحت -با بازی بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هوتن شکیبا، بیژن بنفشه‌خواه و البته هادی حجازی‌فر- که به‌نظر می‌رسد اثری دیگر در رابطه با دنیای ذهنی فانتزی سروش صحت خواهد بود که حالا دیگر به نوعی صاحب امضا شده و با اتکا به همین امضا، کنجکاوی بسیاری پیرامون آثارش وجود دارد. درباره این فیلم نکته مهم، فضای متفاوت آن نسبت به کلیت سینمای ایران و دوز فانتزی است که کم‌کم دارد در فیلم‌های سروش صحت تبدیل به اتفاقی عادی می‌شود.

ویژگی‌های جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر
هشت درام اجتماعی، ۶ فیلم در ژانر دفاع مقدس و جنگ، سه فیلم از تاریخ معاصر ایران و چهار فیلم در ژانرهای کمدی، تاریخ اسلام، کودک و ورزشی ترکیب فیلم‌های جشنواره را تشکیل می‌دهند. ترکیبی متفاوت که نشان از رونق درام‌های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها در فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر دارد.
از میان ۲۲ فیلم اعلام شده، ۶ فیلم به طور مشخص به سینمای جنگ اختصاص دارند؛ «احمد»، «آسمان غرب» و «مجنون» سه پرتره از شهیدان احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید مهدی زین‌الدین را روایت می‌کنند و «قلب رقه» و «میرو» نیز در ادامه همین ژانر قرار می‌گیرند.
جشنواره امسال هم همانند سال پیش از لحاظ حضور فیلمسازان برجسته و نام‌آور دستش خالی است و حضور تعداد کمی از چهره‌های شناخته‌شده باعث شده است این جشنواره ستاره‌های اندک و انگشت‌شماری داشته باشد؛ در بین کارگردانان مسعود جعفری‌جوزانی، بهروز افخمی و بهروز شعیبی تنها چهره‌های این حوزه هستند. همچنین به جز «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی نام هیچ فیلمساز زن دیگری در میان فیلمسازان به چشم نمی‌خورد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/239680/روز-سوم-جشنواره-در-یک-نگاه