چندی پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مدعی شده بود که شهرداری تهران درصد تکالیف خود در قانون هوای پاک را انجام داده و گفته بود: شهرداری حدود 6، 7 وظیفه در قانون هوای پاک داشته که همه وظایفمان را به خوبی انجام دادیم و کارهایی که کردیم حتی فراتر از آن هم بوده است.
در رابطه با این اظهارات شهردار تهران، زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران، گفت: به استناد ماده 7 قانون هوای پاک، شهرداریها مکلف هستند که یک سری ناحیههای کاهش آلودگی هوا به نام LEZ(منطقه کمانتشار) ایجاد کنند که این کار انجام شده اما بررسیهای ما نشان میدهد که تاثیر زیادی در کاهش ترافیک هوای تهران ندارد. در واقع طراحی شهرداری برای طرح LEZ به گونهای نیست که تاثیری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد چرا که این طرح به راحتی فروخته میشود و حتی برای خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند تنها تخفیف در هزینه طرح در نظر گرفته میشود.وی ادامه داد: پیشنهادمان این است که در طرح بازنگری اتفاق بیفتد و اداره کل محیط زیست تهران پیشنهادهایی را هم برای اصلاح طرح LEZ به استانداری اعلام کرده است که از طریق شهرداری تهران پیگیری شود.معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران اظهار کرد: بر اساس ماده 6 قانون هوای پاک، یکیدیگر از تکالیف شهرداری تهران در قانون هوای پاک مربوط به بحث نظارت بر مراکز معاینه فنی است. ستاد معاینه فنی شهرداری تهران تقریباً ستاد فعالی است اما ایرادی که وجود دارد این است که وقتی شهرداریها در مراکز معاینه فنی هم ناظر و هم ذینفع باشند، ممکن است نظارت به درستی انجام نشود. ما این موضوع را در کارگروه معاینه فنی استانداری تهران مطرح کردیم و تقاضا داریم که این بخش هم توسط شهرداری مورد بازنگری قرار بگیرد.
عبادتی افزود: به استناد ماده 9 قانون هوای پاک، شهرداری و دهیاریها باید توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام دهند. در این زمینه عملکرد شهرداری تهران از زمانی که قانون مصوب شده خیلی قابل قبول نبوده است. الان بیش از 45 درصد ناوگان تاکسیرانی شهرداری فرسوده است که البته اقداماتی در رابطه با نوسازی ناوگان تاکسی در دوره مدیریت شهری جدید انجام شده اما هنوز هم از تکالیف عقب هستند. در رابطه با ناوگان اتوبوس هم در حال حاضر کمتر از 2000 دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعال هستند که جوابگوی جمعیت فعلی شهر تهران نیست و بر اساس اعلامی که خود شهرداری تهران در جلسات مختلف انجام داده، بیش از 10 هزار اتوبوس لازم است.
وی تأکید کرد: شهرداری در این تکلیف خود بسیار عقب است و چند سال است که در این بخش عملکرد قابل قبولی نداشته است اما در دوره جدید اقدامات خوبی انجام شده که البته چندین سال طول میکشد تا این اتوبوسها به ناوگان حمل و نقل پایتخت اضافه شوند.