رئیس جمهور در مجمع معاونان اداری و مالی دستگاه‌های اجرایی:
 
بسترهای فسادزا را اصلاح کنید
 
شرکت ‌ها نباید حیاط خلوت دستگاه‌ها شوند
 

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه قوانین باید شفاف شوند، گفت: «تحول و اصلاح هر دستگاهی در گروی کارسنجی است. شناخت نیرو و گماردن آن به کاری که شایسته او است بر عهده مسئولان و دستگاه های اجرایی است.» رئیس جمهور در چهارمین مجمع معاونان اداری و مالی دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه امیدوارم این نشست برای ارتقای انضباط اداری و مالی و شفافیت در ادارات و سازمان ها و شرکت های دولتی تاثیر گذار باشد، افزود: «رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی در ابتدای سال بر ضرورت تحول تاکید کردند و فرمودند باید به یک تحول بیندیشیم برای رسیدن به تحول باید وضع موجود را خوب ببنیم و وضع مطلوب را تصور و با برنامه به آن برسیم و فاصله این دو باید کاسته شود.»
 باید در فرآیند ها تجدید نظر شود
وی دومین گام در تحول را تحول در فرایندها برشمرد و افزود: «باید در فرایندها تجدید نظر کنید. اگر فرایندی با کُندی و بی دقتی مواجهه است باید اصلاح شود. یک بار فرایندها را بازنگاهی کنید و ببینید می‌توان فرایندها را کوتاه تر و دقیق تر و کارآمدتر کرد.» رئیس جمهور سومین گام تحول را در کارآمدی توصیف کرد و گفت: «تحول نهادی باید صورت گیرد تا مجموعه ای که ماموریتی به او محول شده در این انجام ماموریت کارآمد و پاسخگو باشد. تحول نهادی باید به نحوی صورت گیرد که مجموعه ها در انجام ماموریت ضمن کار آمدی، بتوانند پاسخگو هم باشند. پاسخگویی در ۴ حوزه است نخست محضر پروردگار متعال، دوم‌ پاسخگویی به عموم شهروندان، سوم پاسخگویی به ارباب رجوع و چهارمین حوزه پاسخگویی به سلسله مرتب اداری و سازمانی و دستگاه های ناظر و بازرسی و حسابرس است.»
 کارآمدی دستگاه ها در گرو کارسنجی است
وی در ادامه صحبت های خود گفت: «رهبری به سه قوه درباره تنقیح قوانین امر فرمودند. ابلاغ قوانین به صورت منقح شده بسیار مهم است. تعارضات، ناسخ و منسوخ، مطلق و مقید، عام وخاص. گاهی در یک جا به یک قانون استناد می‌شود و در جای دیگر به قانون دیگری مستند می‌شود.برای شفافیت منقح شدن قوانین اهمیت دارد و در این رابطه هر سه قوه مسئولیت دارند. رئیسی با تاکید بر اینکه نیروی اداری امانت‌های الهی هستند و باید در جهت ماموریتی که به دستگاه محول شده استفاده شوند، گفت: «کارآمدی دستگاه‌ها در گرو کارسنجی است. شناخت نیرو و گماردن به کاری که شایسته است بسیار اهمیت دارد.»
 نظامات کنترلی در جهت تداوم اعتماد به مدیران است
وی با تاکید بر اینکه نظامات کنترلی در جهت تداوم اعتماد به مدیران است، گفت: «کنترل ها موجب می شود امانتداری و اعتماد تداوم یابد، نظارت به معنای بی اعتمادی نیست، نظارت به معنای تداوم اعتماد است. رفع تبعیض در پرداخت ها بسیار اهمیت دارد و نظام عادلانه پرداخت از ضرورت های کشور است.» رئیسی فناوری های نوین در جهت انضباط اداری و مالی را از نکات مهم برشمرد و گفت: «انضباط مالی و ادرای در سازمان بسیار اهمیت دارد و معتقدیم کارآمدی موجب افزایش اعتماد عمومی، نشاط اجتماعی و سرمایه اجتماعی کشور خواهد شد. مردم انتظار کارآمدی از نظام اداری دارند.»
 یکی ازمسائل ضروری ما افزایش بهره وری است
رئیسی مسئولیت پذیری را بسیار مهم دانست و گفت: «این در کارآمدی نظام تاثیر مهمی دارد و ما به نظام تشویق قبل از تنبیه اعتقاد داریم زیرا باید بین فردی که خوب کار می‌کند با فردی که کم کار می کند تفاوت قائل شد. ارزیابی دقیق عملکردها بسیار اهمیت دارد.» وی کیفی سازی کار اداری و نیروی انسانی و میزان بهره وری را از دیگر موضوعات مهم برشمرد و گفت: «به وزرا هم گفته‌ام جلساتی با معاونان بگذارید که نیروی انسانی و بودجه و امکانات با میزان بهره‌وری تطابق داشته باشد و بهره‌وری را افزایش دهید. یکی از مسائل ضروری ما افزایش بهره وری است.»
 بسترهای فسادزا اصلاح شود
رئیس جمهور در بخش دیگری تاکید کرد: «بسترهای فسادزا  را اصلاح کنید. اصلاح بستر فسادزا کاری می کند که اگر انگیزه جرم بوجود آید، ابزار جرم در اختیار فرد متخلف نباشد و اگر احیانا ابزاری در اختیار قرار گرفت، سازوکار به نحوی تنظیم شده باشد که به قولی دستگاه آلارم بدهد.»
 شرکت‌ها نباید حیاط خلوت دستگاه ها شوند
رئیسی انجام تحول در نظام اداری و کارآمد کردن این نظام را منوط به دستان توانای مسئولان دانست و گفت: «همه باید تلاش کنند تا انضباط اداری و مالی محقق شود. شرکت‌ها نباید حیاط خلوت دستگاه شوند و شماها اجازه ندهید. دستگاهی که دریافت و پرداخت و جذب نیروی انسانی اش با خود این شرکت‌ها  مقید به قوانین کشور عمل کند محل اشکال است. باید تبین کنید و جلسه بگذراید و اقدامات را در راستای عدالت شفاف بیان کنید تا پچ پچ اداری شروع نشود. انضباط اداری اهمیت دارد. در نظام ادرای کار زیادی انجام می‌شود اما این شرایط باید متحول شود.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/237828/بسترهای-فسادزا--را-اصلاح-کنید -