گزارش «شهروند» از مراسم نکوداشت داوطلبان برتر کشور
 
همراهی ۲میلیون و ۷۰۰هزار داوطلب در مسیر خدمات داوطلبانه
 

 

  [ شهروند]  مراسم گرامیداشت روز جهانی داوطلب با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری، مسئولان فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ، مسئولان عالی‌رتبه جمعیت هلال‌احمر و همچنین داوطلبان منتخب جمعیت هلال‌احمر در برج میلاد برگزار شد.
در این مراسم، رئیس جمعیت، رئیس سازمان داوطلبان و نماینده دفتر ولی‌فقیه در جمعیت، در رابطه با  اقدامات داوطلبانه و بشردوستانه سخنرانی کردند. در پایان مراسم جمعی از داوطلبان برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

امید و فراتر از آن ایمان
در ابتدای این مراسم وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، با تاکید بر اینکه اگر هلال‌احمر ایران اکنون جزو پنج جمعیت برتر جهان از نظر خدمات امدادی و مشارکت داوطلبانه است، آن را مرهون خدمات داوطلبان هلال‌احمر هستیم، گفت: «سازمان ملل در سال۱۳۶۴ شمسی، ۱۴ آذر را به عنوان روز جهانی داوطلب نام‌گذاری کرده است. این سازمان شعار امید و فراتر از آن ایمان را به عنوان شعار روز جهانی داوطلب امسال مطرح کرده است. امروز بیش از 2میلیون و 700هزار نفر به عنوان داوطلب با جمعیت هلال‌احمر همکاری دارند.»

ما مطالبه‌گری جدی برای دفاع از لباس و حرفه‌مان داریم
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، در مراسم گرامیداشت روز جهانی داوطلب که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: «خدمات داوطلبی، کار خیر و برنامه‌هایی که هلال‌احمر انجام می‌دهد، به ارزش‌های دینی و رفتار و کردار ائمه معصوم برمی‌گردد.»
او افزود: «زمانی که جنگ غزه رخ داد، ده‌ها هزار تن اقلام غذایی، امدادی، دارویی و زیستی جمع‌آوری شده و این میزان کمک مردمی در طول جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بوده است که هلال‌احمر بتواند این همه اقلام را جمع‌آوری کند. تعداد بی‌شماری از امدادگران و نجاتگران اعلام آمادگی برای اعزام به غزه کرده‌اند و این مسئله به غیرت دینی همکاران ما برمی‌گردد.»
کولیوند گفت: «ما خود را یک رابط بین توان توانمندان و نیاز نیازمندان می‌دانیم و سعی کرده‌ایم عدل و حق را رعایت کنیم، اگر کسی کالایی، فکری، اندیشه‌ای یا کاغذی هدیه می‌کند که در جایی خاص هزینه شود، حتما آن را همان جا هزینه می‌کنیم و گزارشش را هم اعلام و شفاف‌سازی می‌کنیم، هلال‌احمر سرمایه‌های اجتماعی خوبی دارد.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: «ما مطالبه‌گری جدی برای دفاع از لباس و حرفه‌مان داریم، در این شرایط باید به مردم غزه با توجه به تکلیف و مسئولیت‌مان کمک کنیم.»
صلیب‌سرخ باید از کشته‌شدن کودکان توسط رژیم صهیونیستی جلوگیری کند. صلیب‌سرخ برای انتقال کمک‌های دارویی و مواد غذایی به مردم مظلوم فلسطین باید محدودیت‌های موجود را بشکند.
خدمات «داوطلبانه و‌ با ایمان» یک عبادت والا و ارزشمند است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در این مراسم به تبیین و تشریح فعالیت داوطلبانه براساس آموزه‌های دینی و معارف قرآنی پرداخت.
او در آغاز سخنان خود با تبریک این روز به خانواده بزرگ جمعیت هلال‌احمر از زحمات و تلاش‌های صورت‌گرفته در عرصه داوطلبی در کشور تقدیر کرد.
او فلسفه وجودی نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را بر پایه حس بشردوستی و با اراده آزاد و بدون انگیزه سودجویانه برشمرد و تصریح کرد: «اگر می‌خواهید در این عرصه با استعانت از معرفت قرآنی حرکت کنید، باید خدمات داوطلبانه در راه خدا و با اخلاص در عمل همراه باشد.»
او خدمات داوطلبانه در هلال‌احمر‌ برمبنای اهداف نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را حرکتی برای کاهش رنج بشر و ایجاد صلح، صفا، برابری و برگرفته از حس بشردوستی دانست.
نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه با اشاره به اینکه اهداف و اصول جمعیت هلال‌احمر منطبق با آموزه‌های اسلامی است، خاطرنشان کرد: «عمل داوطلبی به مانند عمل صالح با ایمان ارزشمند است، بر اساس منابع دینی، داوطلبی یک عبادت والاست.»

«داوطلبی» نماد انسانیت و ایمان به خداست
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه «داوطلبی» نماد انسانیت و ایمان به خداست، گفت: «انقلاب اسلامی‌ برای ارائه خدمات داوطلبی به مردم تبلور یافت.»
سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، خطیب نماز جمعه تهران، در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی داوطلب اظهار کرد: «داوطلب‌شدن جهت خدمت به آحاد بشر از مهم‌ترین ارکان و اصول ادیان الهی به‌ویژه دین مبین اسلام است. برای یک انسان مسلمان اگر بخواهیم شناسنامه‌ای را تعریف کنیم از آیات قرآن‌کریم به‌خوبی می‌توان استفاده کرد و این شناسنامه از سه رکن برخوردار است. رکن اول ارتباط انسان با خداوند سبحان است. رکن دوم رابطه عبودیت به معنای واقعی کلمه است، یعنی انسان خداشناسی که در مسیر عبودیت گام برمی‌دارد و این عبودیت در نماز تجلی پیدا می‌کند. رکن سوم انسان در تراز قرآن، انسان در ارتباط با مردم است.»
ابوترابی‌فرد گفت: «کسانی که خدمات داوطلبانه انجام می‌دهند، جان و هستی خود را به میدان می‌آورند تا جان دیگری حفظ شود و زمینه سعادت دیگری فراهم شود.»

تقدیر از داوطلبان برتر
سالن همایش‌های برج میلاد در روز جهانی داوطلب، میزبان داوطلبان برتر کشور بود. از شهرهای دور و نزدیک آمده بودند تا در مراسم نکوداشت داوطلبان شرکت کنند.  پزشکان خیراندیش، واقفان، نیکوکاران، حامی داوطلبان، خیریه‌ها و انجمن‌‌های مختلفی در یک سال گذشته جمعیت هلال‌احمر را همراهی کرده بودند. سازمان داوطلبان در این مراسم از جمعی از این داوطلبان و خیریه‌ها، به نمایندگی از تمام اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر تقدیر کرد. داوطلب فداکار، داوطلب ایثارگر، داوطلب خیر، داوطلب امدادگر و  داوطلب پزشک عناوینی بود که به بهانه آن جمعی از داوطلبان مورد تقدیر قرار گرفتند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/235471/همراهی-۲میلیون-و-۷۰۰هزار-داوطلب-در-مسیر-خدمات-داوطلبانه