انتخابی جام‌جهانی 2026؛
 
نبرد یوز ایرانی و گرگ سفید در تاشکند!
 
تقابل ایران و ازبکستان بدون جهانبخش و نوراللهی
 

[شهروند] ملی‌پوشان ایران در حالی در انتخابی جام‌جهانی 2026 به مصاف ازبکستان می‌روند که برخی از بازیکنان این تیم به علت مصدومیت یا محرومیت قادر به همراهی ملی‌پوشان نیستند و این اتفاق باعث می‌شود تا امیرقلعه‌نویی برای این تقابل، ترکیب و تفکرات دیگری را مدنظر داشته باشد.

 تیم‌ملی فوتبال ایران در چارچوب مرحله دوم رقابت‌های جام‌جهانی 2026 و در بازی دوم مرحله گروهی، امروز (سه‌شنبه)، ساعت 16:30 به مصاف تیم‌ملی ازبکستان می‌رود. شاگردان امیرقلعه‌نویی بازی اول خود را مقابل هنگ‌کنک با پیروزی پشت‌سر گذاشتند و چهار گل به حریف خود زدند تا شروع محکمی در این رقابت‌ها داشته باشند.
تقابل ایران و ازبکستان، سیزدهمین تقابل تاریخ این دو تیم است و هشتمین دیداری است که قرار است در ازبکستان میزبانی شود. در ۱۲ تقابل قبلی، یوزها توانسته‌اند ۱۰ بار پیروز از میدان خارج شوند و یک بار هم ازبکستان برنده میدان بوده است. تنها تساوی دو تیم هم مربوط به بازی دوستانه سال ۱۳۸۸ در ورزشگاه پاختاکور است.
ازبکستان در هفت بازی اخیر خود برابر ایران تنها یک بار توانسته دروازه دومین تیم آسیا را باز کند و در همین فاصله زمانی نیز همواره دروازه‌اش برابر ایران باز شده است. پرگل‌ترین بازی و قاطع‌ترین پیروزی در تقابل دو تیم به سال ۱۹۹۸ و بازی‌های آسیایی برمی‌گردد که شاگردان منصور پورحیدری با هت‌تریک علی دایی و تک گل علی موسوی، ازبکستان را شکست دادند و درنهایت هم قهرمان بازی‌های آسیایی آن سال شدند.
تنها باخت یوزها در مصاف با حریف نام‌آشنای خود به مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برمی‌گردد؛ جایی که شاگردان کارلوس کی‌روش در ورزشگاه آزادی میزبان ازبکستان بودند و با تک گل باکایف شکست خوردند. این دیدار، یازدهمین دیدار تیم‌ملی با سرمربی‌گری امیرقلعه‌نویی در دوره حضور جدید خود روی نیمکت تیم‌ملی است. این مربی در 10 دیدار قبلی 9 پیروزی و یک تساوی به دست آورده است و در این دیدار نمی‌خواهد آمار و کارنامه‌اش رنگ شکست به خود ببیند.
در اردوی ملی‌پوشان بازیکنانی غایب هستند که به دلیل مصدومیت و خط‌خوردن یا محرومیت به خاطر مسائل انضباطی، نمی‌توانند تیم‌ملی را همراهی کنند و این اتفاق باعث می‌شود تا شرایط تیم‌ملی برای این بازی مقداری متفاوت رقم بخورد. امیر قلعه‌نویی برای این بازی ضمن خط‌زدن احمد نوراللهی به دلیل مسائل انضباطی، آریا یوسفی، محمد قربانی و سعید سحرخیزان را هم به دلیل محدودیت اعزام بیش از 25 بازیکن، به تاشکند نبرد و البته علیرضا جهانبخش را نیز به دلیل مصدومیت همسترینگ در جریان دیدار با هنگ‌کنگ از دست داد. البته سرمربی تیم‌ملی با شرایط نامساعدی تیمش را تا تاشکند همراهی کرده است و به دلیل وخامت درد ناشی از سنگ‌کلیه وضعیت سختی را سپری می‌کند و همین اتفاق باعث شد تا قلعه‌نویی نتواند به نشست خبری پیش از این بازی برسد و آنتونیو مانیکونه به جای این مربی به کنفرانس مطبوعاتی آمد.

مانیکونه: ازبکستان رقیب سرسختی برای همه رقباست
آنتونیو مانیکونه، مربی تیم‌ملی فوتبال ایران، که در نشست خبری قبل این بازی به جای امیر قلعه‌نویی به کنفرانس مطبوعاتی آمد، درباره تقابل ایران و ازبکستان گفت: «من به این دلیل در نشست خبری امروز حاضر شدم که سرمربی تیم به دلیل کسالت نمی‌توانست در اینجا باشد، اما مطمئنیم که او فردا با رفع این مسئله تیم‌ملی را رهبری خواهد کرد. ازبکستان تیم پرقدرتی است. آنها تیم دشواری برای تمام حریفان هستند و از بازیکنان بسیار خوبی استفاده می‌کنند. ما در رقابت‌های کافا هم دیدار دشواری برابر این تیم داشتیم و فردا هم کار ساده‌ای برابر این تیم نخواهیم داشت.
تیم‌ملی چندی پیش در تورنمنت کافا با ازبکستان دیدار داشت و ملی‌پوشان موفق شدند این بازی را با پیروزی یک بر صفر پشت‌سر بگذارند. در این نشست خبری،‌ مانیکونه درخصوص تفاوت بازی پیش‌رو، با دیدار قبلی اظهار کرد: «آن موقع هم خیلی خوب بود. ازبکستان خیلی خوب بازی می‌کند. این تیم از سرتکو کاتانچ که مربی خیلی خوبی است، بهره می‌برد. شناخت زیادی از این مربی از زمان حضورش در اسلوونی دارم و تیم‌های او همیشه بازی‌های خیلی خوبی انجام می‌دهند. امیدوارم هستم خیلی خوب بازی کنیم.»
مربی تیم‌ملی فوتبال ایران درباره این مسئله که گفته می‌شود شیوه بازی تیم‌ملی تدافعی است، خاطرنشان کرد: «من با این موضوع موافق نیستم. ما گل‌های زیادی به‌ویژه در ٩ بازی اخیر به ثمر رسانده‌ایم و این نشان‌دهنده نگرش تیمی ماست. البته که یک تیم برای موفقیت هم به دفاع خوب و هم حمله خوب نیاز دارد و فوتبال تنها حمله نیست و یک تیم به هر دو نیاز دارد.»

عزت‌اللهی: حضور بازیکنان ازبکستان در اروپا، نشان‌‌دهنده پیشرفت آنهاست!
سعید عزت‌اللهی، هافبک تیم‌ملی فوتبال ایران، در کنار مانیکونه در نشست خبری حضور داشت و درخصوص تقابل تیمش مقابل ازبکستان گفت: «در این چند روز با وجود کسالت سرمربی تیم‌ملی اما ایشان در کنار تیم حضور داشت و ما با همین روحیه تیمی آماده دیدار برابر ازبکستان می‌شویم. معمولا در مسابقات، نخستین بازی، دیدار دشواری است، اما ما با عملکرد خوبی که داشتیم، هنگ‌کنگ را با چهار گل شکست دادیم، اما با این حال، فردا دیدار دشواری برابر ازبکستان خواهیم داشت.»
هافبک تیم‌ملی فوتبال ایران درخصوص توانایی‌های فنی تیم‌ملی ازبکستان صحبت‌های مختلفی به میان آورد و گفت: «ازبکستان همیشه تیم قابل احترامی برای ما بوده و تا آخرین لحظه جنگیده‌اند. مردم ازبکستان هم بدانند تیم‌شان مقابل تیمی باخته که یکی از بهترین تیم‌های آسیا بوده است. اما ما همیشه تیم ازبکستان  را تحسین کرده‌ایم، چون در این چند سال هر وقت با این تیم بازی کرده‌ایم، پیشرفت را دیده‌ایم. حضور بازیکنان ازبکستان در فوتبال اروپا نیز نشان‌دهنده این پیشرفت است و فکر می‌کنم این پیشرفت ادامه خواهد داشت، ولی برد و باخت‌ها همیشه نزدیک به هم بوده است. ما هم بازیکنان بزرگی داریم که کیفیت‌ این بازیکنان و برنامه‌های کادر فنی در زمین نتیجه را رقم می‌زند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/234496/نبرد-یوز-ایرانی-و-گرگ-سفید-در-تاشکند!