گزارش «شهروند» از افزایش نفوذ وزارت نفت در فوتبال
 
شوک نفتی به راه‌آهن
 
علی لطیفی در‌ گفت‌وگو با «شهروند»: بازیکنان بعد از این بازی، تمرین را تحریم می‌کنند
 

شهروند| پرونده باشگاه راه‌آهن با واگذاری این باشگاه قدیمی به شرکت نفت، ظاهرا ختم به خیر شده است. باشگاه تهرانی که بعد از تخلفات بابک‌زنجانی در اختیار دادستانی قرار داشت، به‌عنوان بخشی از بدهی‌های این فرد به وزارت نفت واگذار شد و قرار است وزارت نفت در مورد وضع این باشگاه ازجمله واگذاری احتمالی از طریق مزایده تصمیم‌گیری کند.
سومین زیرمجموعه لیگ‌ برتری وزارت نفت
تیم سازنده تهرانی که از زمان دستگیری بابک‌زنجانی به حراج گذاشته شده بود، عاقبت سومین تیم لیگ‌ برتری قرار گرفته زیر چتر حمایتی شرکت نفت نام گرفت. در اولین اقدام، حمید منوچهری به ‌عنوان سرپرست جدید تیم فعالیت می‌کند اما آیا قوانین کنفدراسیون آسیا به شرکت نفت اجازه می‌دهد توأمان نفت تهران، نفت مسجدسلیمان و حالا راه‌آهن را زیر نگین خود بگیرد؟ هوشنگ نصیرزاده، رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال در این ‌باره توضیح می‌دهد: «در بند 5 ماه 18 اساسنامه انضباطی فدراسیون فوتبال آمده اگر باشگاه‌های دولتی هیأت‌مدیره مستقل داشته باشند می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. فقط در صورتی خلاف قانون محسوب می‌شود که این باشگاه‌ها با یک هیأت‌مدیره و مدیرعامل اداره شوند. فراموش نکنید همین حالا وزارت صنایع 3 تیم در لیگ برتر دارد؛ فولاد، ذوب آهن و سپاهان اما چون هیأت‌مدیره و مدیرعامل مجزا دارند، خلافی مرتکب نشده‌اند.»
شائبه یک  هم‌خانوادگی
مساله دیگر، نگرانی بابت اتفاقی است که قبلا در بازی بین 2 هم‌خانواده سابق به نام‌های ابومسلم و پاس رخ می‌داد؛ توافق بین تیم‌های یک زیرمجموعه بر سر موضوعی به نام بقا. البته که در فوتبال حرفه‌ای روز دنیا این مسأله کاملا حل شده است ولی شایعاتی به وجود‌آمده مبنی بر این‌که حالا که نفت مسجدسلیمان و راه‌آهن در خطر سقوط هستند، آیا می‌توان گفت که امکان رخ دادن یک توافق در هفته‌های پایانی یا حسابگری در بازی‌های رودررو وجود دارد؟
مشکل مالی و احتمال واگذاری دوباره
موضوع سوم اما کلیدی‌تر از مبحث دوم به نظر می‌رسد. باشگاه راه‌آهن در حال حاضر پولی در بساط ندارد و بازیکنان این تیم حقوق معوقه خود را نگرفته‌اند. حالا باید دید تیمی که برخی بازیکنانش مدعی بستن قرارداد 12‌هزار تومانی هستند، زیر سایه اسپانسر جدیدش توان بیرون آمدن از باتلاق را دارد یا در به روی پاشنه چند ماه اخیر می‌چرخد. البته این احتمال هم وجود دارد که وزارت نفت قصد بر فروش امتیاز راه‌آهن کند و آن وقت است که دوباره شوک جدی‌تری به باشگاه ریشه‌دار تهرانی وارد می‌شود.
سرمربی خوش‌بین نیست
علی لطیفی، سرمربی راه آهن به اتفاقات رخ داده پیرامون تیمش خوش‌بین نیست. او به «شهروند» می‌گوید:  «اینکه با ورود وزارت نفت شرایط مان بهتر شود یا بدتر مشخص نیست اما امیدوارم هر چه سریع‌تر پول به باشگاه تزریق شود. بازیکنان در این چند روز مثل ابتدای نیم فصل دوم قصد نداشتند تمرین کنند و بازهم به خاطر من که به آنها رو انداختم، حاضر شدند به تمرین بپردازند. بعد از بازی این هفته مطمئنا در صورت عدم پرداخت مطالبات، بازیکنان تمرین را تحریم می‌کنند.» در آستانه بازی با ملوان، لطیفی به دلیل حضور در مراسم ختم پدرش همراه تیم راه‌آهن به انزلی نرفت و قرار بود عصر دیروز، جداگانه به انزلی برود. از طرفی عادل کلاه‌کج در تمرین روز گذشته راه‌آهن دچار مصدومیت شد و همراه تیم به انزلی نرفت. با این وضع باید دید یا راه‌آهن، غول دیروز و تیم آشفته دیروز با جرعه نفت به حیات دیرپای خود ادامه می‌دهد یا اتفاقات دیگری در راه است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23301/ شوک-نفتی-به-راه‌آهن