از سوی تیم جراحی بیمارستان مسیح دانشوری انجام شد:
 
اولین پیوند قلب مصنوعی در کنار قلب نارسا در ایران
 

 

شهروند| عمل پیوند قلب مصنوعی برای نخستین‌بار در کشور توسط تیمی از جراحان و متخصصان مرکز پزشکی مسیح دانشوری وابسته به دانشگاه شهید بهشتی روی یک بیمار 57 ساله که دچار نارسایی شدید قلبی بود، انجام شد.
علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری روز سه‌شنبه 21 بهمن ماه و با اعلام این خبر گفت: برای نخستین‌بار در ایران تیم متخصصان قلب و ریه بیمارستان مسیح دانشوری در کنار دیگر متخصصان، پیوند قلب مصنوعی در کنار قلب نارسا در روز سه‌شنبه انجام شد و تیم پزشکان فوق‌تخصص قلب این بیمارستان به سرپرستی ضرغام احمدی و شریف کاشانی و با همکاری خاقانی پزشک ایرانی مقیم آمریکا در یک همکاری تیمی بسیار نزدیک با سایر گروه‌های پزشکی موفق به انجام اولین عمل LVAD در کشور شدند.
او با تشریح این دستاورد مهم افزود: «دستگاه مورد استفاده برای بیمار از طریق جراحی در بطن چپ کارگزاری شده و موتور آن در بیرون از حفره قلب در بین عضلات شکم قرار می‌گیرد. سپس یک لوله به آئورت وصل‌شده و موتور خون بطن چپ را به داخل آئورت می‌راند و به این ترتیب به‌طور مستقیم دستگاه گردش خون توسط یک پمپ مکانیکی موردحمایت قرار می‌گیرد. نیروی محرکه این دستگاه باطری است که به کمربند بیمار متصل است و می‌تواند تا 24 ساعت کار کند و قابل شارژ است.»
ولایتی اضافه کرد: «با قرار دادن قلب مصنوعی در کنار قلب نارسا امکان انجام عملیات گردش خون وجود دارد و درواقع قلب مصنوعی در کنار قلب نارسا  قرار گرفته و خون را از داخل قلب دریافت و به داخل شاهرگ اصلی بدن منتقل می‌کند و به جای قلب نارسا که نمی‌تواند عملیات پمپا‍‍‌ژ  را به خوبی انجام دهد قرار می‌گیرد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23235/ اولین-پیوند-قلب-مصنوعی-در-کنار-قلب-نارسا-در-ایران