در جلسه هیات دولت و حیاط دولت چه گذشت؟
 
از رشد ۸ درصدی ترانزیت کالا تا آزمون استخدامی وزارت بهداشت
 

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در جنایت هولناک بمباران بیمارستان غزه محکومیت صرف کفایت نمی‌کند، توقف هر چه سریعتر ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را ضروری دانست و محاکمه و مواخذه عاملان و حامیان این جنایات را بعنوان تضمینی برای حیات انسانی و حفظ حقوق بشر خواستار شد. سید ابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه در جلسه هیات دولت، ضمن محکومیت شدید جنایت شنیع رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان «معمدانی» در غزه و تسلیت به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه، همه فلسطینیان و امت اسلامی گفت: «اگر چه رژیم سفاک صهیونیستی در سال‌های حیات ننگین خود، همواره همه قوانین بین‌المللی و اصول انسانی را زیرپا گذاشته بود، اما جنایت بمباران مردم بی‌دفاع و مجروحی که به بیمارستان پناه برده بودند، نقطه عطفی در کارنامه سیاه او محسوب می‌شود.»

در جلسه هیات دولت و حیاط دولت چه گذشت؟
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات، احمد وحیدی وزیر کشور، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، جواد اوجی وزیر نفت، وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیات دولت و حیاط دولت به اظهار نظر پیرامون وقایع روز پرداختند و به خبرنگاران پاسخ دادند.

کاهش نرخ بیکاری در ۲۱ استان
پیش از سخنان رئیس جمهور در جلسه هیات دولت، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به انتشار گزارش مرکز آمار درباره شاخص‌های اشتغال در سه ماهه دوم امسال و مقایسه تابستان ۱۴۰۲ با ۱۴۰۱، گفت: «بر اساس این گزارش حدود ۱ میلیون ۳۵۰ تا ۱ میلیون ۴۰۰ هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده که از این میزان ۹۰۷ هزار آن اشتغال خالص بوده است.»
همچنین بر اساس این گزارش نرخ بیکاری در این مدت در ۲۱ استان کاهشی بوده و عمده منابع صرف شده برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید مردمی بوده و تقریبا حدود یک پنجم این منابع از محل منابع عمومی و تسهیلات بانک‌ها تامین شده است.

به ثمر رسیدن پروژه های بر زمین مانده در قزوین و کردستان
در ادامه محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور درگزارشی از سفر خود به ۲ استان قزوین و کردستان از به ثمر رسیدن وعده‌های چند ۱۰ سال بر زمین مانده در این استانها خبر داد و گفت: «تکمیل اتصال کردستان به راه‌آهن، اجرای چندین طرح بزرگ آب‌رسانی، سدسازی، ساخت تصفیه‌خانه و احداث خطوط انتقال آب، رسیدن عملیات تکمیل فرودگاه سقز به مراحل پایانی، سرعت بالای ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی در قزوین و پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی جاده الموت-قزوین بخشی از این اقدامات هستند.»

رشد ۸ درصدی ترانزیت کالا از مسیر ایران
وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به آمار رشد ۸ درصدی ترانزیت کالا از مسیر ایران در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ گفت: «سهولتی که در انعقاد توافقات دوجانبه با کشورهای همسایه ایجاد شده، نویدبخش اتفاقات خوبی در افزایش حجم تبادلات و ترانزیت کالا از کشور است.» وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسیر ایران برای به‌عنوان یک گذرگاه اصلی ترانزیت کالا در منطقه و جهان در حال پذیرفته شدن از سوی کشورهای مختلف است، گفت: «ایران هم راه است و هم راه‌حل؛ راه‌حلی برای شکست بن‌بست‌هایی که بعضا در جابجایی کالا در منطقه و دنیا هست.»

زمان تاخیر در شبکه اینترنت 30 درصد کاهش یافته است
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «دو ماهی است که زمان تاخیر در شبکه اینترنت 30 درصد کاهش یافته است و هر روز برای ارتقاء کیفیت شبکه در تلاشیم. امسال در آینده نزدیک آزمایش کپسول زیستی را داریم و تست های زیربنایی نسل کپسول های زیستی که ساخته شده گرفته می شود و این مسیر را  طی می کنیم و کار سختی است و باید زودتر شروع می کردیم. پروژه بزرگ فیبر نوری را  شروع کردیم و تفاهم نامه آن را  افتتاح می کنیم.  هفته پیش در کازرون بودم و به منزل چندین نفر و اداره های مختلف رفتم و  سرعت هایی که به مردم دادیم  80 برابر سرعت فعلی است. کارهای زیرساختی را انجام می دهیم تا مساله اینترنت را حل کنیم.»

ساماندهی مهاجران در حال انجام است
احمد وحیدی وزیر کشور نیز گفت: «واقعه قتل آقای مهرجویی تلخ بود و افکار عمومی را جریحه‌دار کرد. این جنایتی است که رخ داده و فراجا با جدیت مسأله را دنبال می‌کند و سرنخ‌هایی هم به‌دست آمده و امیدواریم قاتل و یا قاتلین نهایی شناسایی شوند. این‌که این قتل با قتل‌های زنجیره‌ای نسبت داده شود، اظهارات ناصحیحی است و جای سوال است که چرا این مسائل مطرح می‌شود. مردم بدانند که برخی همواره به دنبال ناامن‌سازی روانی جامعه هستند و می‌کوشند یک مسأله را در سایر موضوعات تفسیر کنند. این حرف از اساس غلط است.» وی درباره سوال دیگری تاکید کرد: «نگرانی‌ها نسبت به مهاجران افغانستانی در برخی شهرها مورد قبول است و ساماندهی در حال انجام است. اتباع غیرقانونی باید از کشور بروند. ایجاد افغانستان‌ستیزی در کشور محکوم و غلط است و آن را قبول نداریم.»

پیگیری شکایت فلسطین در دادگاه بین‌المللی کیفری
معاون حقوقی رییس‌جمهور به وزیرامورخارجه پیشنهاد کرد تا در اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی در غزه نسبت به پیگیری شکایت فلسطینیان از جنایات صهیونیست‌ها در دادگاه بین‌المللی کیفری با همراهی سایر کشورهای اسلامی اقدام کند. محمددهقان روز چهارشنبه در حاشیه حیاط دولت این درخواست را مطرح کرد و گفت: «از وزیرامور خارجه می‌خواهم تا در اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی در غزه نبست به پیگیری شکایت فلسطینیان از جنایات صهیونیست‌ها در دادگاه بین‌المللی کیفری با همراهی سایر کشورهای اسلامی اقدام کند.»

کاهش سود بازرگانی انواع لاستیک وارداتی خودروهای سواری
علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه دولت با توجه به افزایش قیمت‌هایی که به تازگی در حوزه بازار لاستیک خودرو اتفاق افتاده بود، برنامه‌ریزی لازم را انجام داده بود، گفت: «با موافقت هیات وزیران سود بازرگانی انواع لاستیک‌های وارداتی خودروهای سواری کاهش پیدا می‌کند.» وی در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی با بیان اینکه امروز زمانی برای اتحاد علیه این ماشین مسلح در جهان است، ادامه داد: «وحشی‌ترین قبایل تاریخ هم خطوط قرمز را رعایت می‌کردند. رژیم صهیونیستی هیچ بویی از انسانیت نبرده است. آمریکا و صهیونیست‌ها باید در دادگاه‌های جهانی محاکمه شوند. تاریخ در برابر کسانی که این ایام را دیدند و سکوت کردند قضاوت خواهد کرد.» سخنگوی دولت در ادامه گفت: «یکی دیگر از مصوبات جلسه امروز مصوبه‌ای بود که برای پیش‌بینی و تعیین مهلت تامین منابع تسویه باقی‌مانده بدهی دولت به گندم کاران اتخاذ شد. امروز با هماهنگی خوبی که میان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد صورت گرفت منابعی برای تسویه باقی مانده بدهی دولت به گندم کاران پیش بینی شد که ظرف همین چند روز هم اجرایی خواهد شد.»

آزمون استخدام وزارت بهداشت امروز برگزار می‌شود
میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور هم در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «آزمون استخدامی وزارت بهداشت برای جذب ۲۲ هزار کادر درمان از میان ۱۱۱ هزار داوطلب با اولویت جذب پرستاران دوران کرونا روز پنجشنبه برگزار می‌شود.» وی اعلام کرد که آزمون استخدام کادر درمان و نیروی وزارت بهداشت برای جذب ۲۲ هزار کادردرمانی با حضور ۱۱۱ هزار داوطلب و با اولویت جذب پرستاران دوران کرونا روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه برگزار می‌شود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: «برای آن دسته از پرستارانی که در ایام کرونا در بیمارستان خدمت داشتند امتیاز ویژه ای هم در نظر گرفته شده است.»

پیشرفت فاز ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه حیاط دولت به خبرنگاران گفت: «در ابتدای دولت سیزدهم پروژه‌های ۲ و ۳ نیروگاههای اتمی بوشهر محدود بود و حدود ۲۰۰ نفر فعالیت می‌کردند اما اکنون نزدیک به ۳ هزار نفر در همه زمینه‌ها فعالیت می‌کنند. دولت هوشمند که در امتداد دولت الکترونیک مطرح شده است، در واقع به دنبال این است که از سیستم اتوماسیون اداری از کاغذ به حوزه دیجیتال انتقال یابد که یکی از همین موارد ارتباطات و دیگری بحث مجوز هاست.»

در کلانشهرها بنزین یورو ۵ توزیع می‌کنیم
جواد اوجی وزیر نفت نیز اتصال کارت بانکی به کارت سوخت را موضوعی در حال مطالعه‌ و غیر قطعی دانست و گفت: «در کلان‌شهرها در زمان وارونگی دما تلاش می‌کنیم سوخت یورو ۵ توزیع کنیم تا آلودگی کمتر هوا را شاهد باشیم. بنزین سوپر داریم ولی کم است. در کلان‌شهرها در زمان وارونگی دما تلاش می‌کنیم سوخت یورو ۵ توزیع کنیم تا آلودگی کمتر هوا را شاهد باشیم. همچنبن درباره اتصال کارت بانکی به کارت سوخت در حال مطالعه‌ هستیم و این موضوع هنوز قطعی نیست.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/232316/از-رشد-۸-درصدی-ترانزیت-کالا-- تا-آزمون-استخدامی-وزارت-بهداشت