جزییات پرواز مرگبار در گفت‌وگو با رئیس هلال‌احمر رامسر مطرح شد
 
جسد ‌داماد عربستاني در تور ماهيگيري صيادان محلي
 

 

شهروند| جسد داماد عربستانی كه تنها 6روز از ازدواجش می‌گذشت، توسط صیادان محلی پیدا شد. اين در حالي است كه هنوز اثري از خلبان هواپيما پيدا نشده و نيروهاي امدادي همچنان در حال جست‌وجو هستند  .
5 روز پیش يعني روز 13بهمن‌ماه، یک هواپیمای آموزشی - تفریحی متعلق به شرکت خصوصی بال طلایی، در آسمان رامسر و چابکسر در حال پرواز بود که به علت مه غلیظ و کاهش دید به 800متر، ارتباط آن با برج مراقبت، قطع و لحظاتي بعد ناپديد شد.
پس از اطلاع ماموران امدادي از اين حادثه آنها تحقيقات خود را در اين خصوص آغاز كردند و به جست‌وجوي اين هواپيما پرداختند. از همان لحظات نخست مشخص شد كه این هواپیما دوسرنشین داشته که مسافر آن تبعه عربستان بوده است. خلبان هواپیما یک ایرانی به نام «مهدی قلی» بوده و مسافر هواپیما نیز یک تبعه عربستانی بود که «حبیب بن شعیب بن محمد خبیت» نام داشت.
روزهاي اول به دلیل شرایط نامطلوب جوی، عملیات جست‌وجو برای هواپیمای تفریحی 2نفره به کندی انجام شد. گروه‌های مختلف امدادی از جمله هلال‌احمر برای یافتن این هواپیما در مناطق مختلف ییلاقی و کوهستانی حضور يافتند و به جست‌وجو پرداختند. در حالي‌ كه ماموران در اطراف شهر، مناطق جنگلی و ساحلی به‌دنبال ردپایی از خلبان و تنها مسافر هواپیمای تک‌موتوره بودند، خبر رسيد كه يكي از چرخ‌هاي هواپيما در تور ماهيگيري در دريا پيدا شده است.
در حالی ‌که تیم‌های تجسس در استان گیلان به‌دنبال هواپیمای ناپدید شده بودند، گروه‌های مختلفی از هلال‌احمر مازندران، محیط‌بانی، جنگل‌بانی، دریابانی، نیروهای مردمی و هیأت کوهنوردی استان نیز در حوزه دریایی و جنگلی در جست‌وجوی این هواپیما بودند كه در نهايت ساعت 4:30 صبح ديروز اعلام شد جسد يكي از سرنشین‌هاي اين هواپیمای تک‌موتوره
 آموزشی‌ - تفریحی، پیدا شده كه اين جسد متعلق به سرنشين عربستاني هواپيماست.
حسین درخشان، سخنگوی سازمان امدادونجات، درخصوص کشف جسد سرنشین هواپیمای ناپدید شده در گیلان گفت: «جسد این سرنشین تبعه عربستان توسط صیادان محلی در دریا و در روستای چیلوردسر در بخش نشتا در تنکابن کشف شده که جهت ادامه کار تحویل مراجع قانونی داده شده است.»
درخشان وي ادامه داد: «جست‌وجوها برای کشف خلبان این هواپیمای ناپدید شده همچنان ادامه دارد».
علیرضا شیروانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر رامسر در گفت‌وگو با «شهروند» در اين خصوص گفت: «حبیب بن شعیب بن محمد خبیت» سرنشين عربستاني هواپيما كه شنبه‌شب گذشته جسدش در تور ماهيگيري صيادان محلي پيدا شد، تازه دامادي بود كه با همسرش براي ماه‌عسل به ايران آمده بودند. اين زن و شوهر تازه 6 روز بود كه با يكديگر ازدواج كرده بودند و به دليل اين‌كه بيشتر بستگان و خانواده‌هايشان در قم زندگي مي‌كنند، ايران را به‌عنوان محل ماه‌عسل خود انتخاب كرده بودند. اين زوج از عربستان به مشهد آمدند و بعد از زيارت به قم رفتند. آنها پس از ديدار با خانواده‌هايشان رامسر را به‌عنوان مقصد بعدي خود انتخاب كردند. اين زن و شوهر عربستاني بعد از اين‌كه در رامسر مستقر شدند به فرودگاه آمده تا براي تفريح هواپيمايي را كرايه كنند اما از آن‌جايي كه هواپيماهاي كرايه‌اي تك‌سرنشين است و اجازه ورود دو سرنشين را به آن نمي‌دهند، حبيب مجبور شده كه به تنهايي سوار هواپيما شود و اطراف را بچرخد. براي همين همسر وي سوار هواپيما نمي‌شود.»
وي ادامه داد: «اين مرد عربستاني به همراه خلبان ايراني ساعت 12:27 دقيقه پرواز كردند و درست چند دقيقه بعد از سوي خلبان به برج مراقبت خبر رسيد كه به دليل مه غليظ خلبان نمي‌تواند هيچ كجا را ببيند. چند لحظه بعد از اين پيام هواپيما از رادار خارج شده و ناپديد شد.»
به گفته شيرواني هنگام پرواز اين خلبان و سرنشين آن شرايط آب‌وهوا كاملا مساعد و آفتابي بوده و هيچ مه غليظي ديده نمي‌شده است، ولي درست چند لحظه بعد از پرواز به‌طور ناگهاني هوا مه‌آلود مي‌شود. چراكه هنگام پرواز شرايط آب‌وهوا كاملا بررسي مي‌شود.
رئیس جمعیت هلال‌احمر رامسر افزود: «جسد اين مرد عربستاني به خانواده‌اش و برادرانش كه از عربستان به ايران آمده بودند و تحويل داده شد ولي همسرش هنوز مشخص نيست كه در ايران باشد يا به عربستان برگشته باشد.»
شيرواني در ادامه گفت: «مهدي قلي خلبان اين هواپيما كه هنوز اثري از وي پيدا نشده است، نيز يكي از خلبانان حرفه‌اي ارتش بوده و به‌عنوان مربي خلباني نيز خدمت مي‌كرده است. اين مرد 60ساله داراي فرزندان زيادي است که پس از مفقود شدن وي در اين‌جا حضور يافتند. مهدي قلي ساكن لاهيجان بود و از بازنشستگان نيروي انتظامي محسوب مي‌شد. وي از خلبانان باسابقه دوره جنگ بود، او خلبان
 سی 130 بود و چند ‌سال به ارتش خدمت کرده است.»
يكي از همكاران اين خلبان ايراني نيز به خبرنگار «شهروند» گفت: «خلبان مهدي قلي را خيلي زياد نمي‌شناختم. فقط مي‌دانم او روز قبل از وقوع حادثه هم با همین هواپیما پرواز کرده بود و در گذشته نيز چند وقتی برای این شرکت کار می‌کرد اما در دور جدید همکاری‌ها تازه 2 روز بود که با شرکت قرارداد بسته بود. از آنجايي كه روز اول ورود او به اين شركت من در آن‌جا نبودم، تنها روز حادثه و پيش از پرواز با او آشنا شدم.»
پسر خلبان ايراني نيز در گفت‌وگوي كوتاه با «شهروند» در حالی‌ که به شدت نگران بود، گفت: «پدرم جزو خلبانان ماهر بود و ساعت‌های پروازی زیادی را در مناطق عملیاتی داشت. ولي الان به دليل اين‌كه نگراني‌هايمان بيشتر شده و حال روحي خوبي نداريم حتي قدرت صحبت كردن هم ندارم.»
در حال حاضر جست‌وجوها برای يافتن اين خلبان ايراني از سوي امدادگران همچنان ادامه دارد و نيروهاي امدادي در تلاشند تا اثري از اين خلبان پيدا  كنند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23180/ جسد-‌داماد--عربستاني- در-تور-ماهيگيري-صيادان-محلي