معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به «شهروند»:
 
رشد ناگهانی قیمت خودرو در‌ سال آینده بعید است
 

 

علی اکبرزاده| به گواه آمارهای منتشره، قریب به اتفاق تولیدات صنعتی کشور در 10ماهه ‌سال‌جاری با رشد همراه بوده‌اند. رشدی که تبلور اصلی آن در صنعت خودرو نمود پیدا کرده است؛ صنعتی که میزان تولیدات خود در بخش‌های مختلف را به رشد بیش از 60‌درصدی رسانده و موفق شده تا مقطع کنونی (کمتر از 40 روز مانده به پایان سال) از مرز یک‌میلیون دستگاه بگذرد و به نوعی به هدفگذاری 1.2میلیونی برای‌ سال‌جاری نزدیک شود. در همین حال محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت که از معدود مدیران بالادستی است که همچنان از دولت پیشین به یادگار مانده، در نشستی خبری به میان خبرنگاران آمد. او ضمن اخباری در مورد آمار تولید در حوزه‌های مختلف به سوالات خبرنگاران درخصوص واردات و قیمت خودرو، یارانه صنعت و فعالیت‌های صنایع کوچک پاسخ داد. گزیده‌ای از صحبت‌های وی را در ادامه می‌خوانید.
87‌هزار واحد تولیدی در کشور فعال هستند
معاون امور صنایع وزارت صنعت در مورد آمار واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در کشور و تعداد آنان گفت: هم‌اکنون 87‌هزار واحد تولیدی در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد 80‌هزار واحد کوچک، 40‌هزار واحد متوسط و 3‌هزار واحد بزرگ تولیدی به شمار می‌آیند. افزون بر این محصولات پتروشیمی در 10ماهه نخست امسال 40‌میلیون تن تولید شد که این میزان نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته که 35‌میلیون تن بوده و 12‌درصد رشد را تجربه کرده است. در الیاف اکرلیک هم در 10ماهه امسال 22‌هزار تن تولید داشتیم که این رقم نسبت به 15.5‌هزار تن‌ سال گذشته 41‌درصد رشد داشته است. وی با بیان این‌که در حوزه فرش ماشینی نیز با تولید 71‌میلیون مترمکعب 7‌درصد رشد داشته‌ایم، تصریح کرد: در بخش لوازم خانگی طی 10ماهه نخست امسال 23‌درصد رشد داشته‌ایم که از این میان در حوزه یخچال‌فریزر 35‌درصد و در بخش ماشین لباسشویی 15‌درصد افزایش تولید را شاهد بوده‌ایم. صالحی‌نیا اضافه کرد: تولید محصولات فولادخام در 10ماه امسال 14‌میلیون تن بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه خود در‌ سال گذشته که حدود 13‌میلیون تن بوده شاهد رشد 7.5‌درصدی است.
تولید خودرو از مرز یک‌میلیون دستگاه گذشت
وی در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با افزایش تولید خودرو نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: در بحث خودروهای سواری 80‌هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ایم که این رقم 61‌درصد رشد را نشان می‌دهد، البته در بخش وانت نیز با تولید 125‌هزار دستگاه رشد 53‌درصدی و در اتوبوس و مینی‌بوس رشد 15‌درصدی و در کامیون و کشنده‌ها با تولید 14‌هزار و 500دستگاه شاهد رشد 150‌درصدی بوده‌ایم. صالحی‌نیا با بیان این مطلب که خوشبختانه در 18بهمن امسال تولید خودرو از یک‌میلیون دستگاه عبور کرده است، اظهار داشت: در 15بهمن‌ماه حدود 986‌هزار دستگاه خودرو تولید شده اما امروز به جرات می‌توانم بگویم ما از مرز تولید یک‌میلیون، دستگاه گذشته‌ایم و امیدواریم تا پایان ‌سال به اهداف خود که تولید بیش از یک‌میلیون و 100‌هزار دستگاه است دست پیدا کنیم.
افزایش ناگهانی قیمت خودرو
در‌ سال آینده بعید است
محسن صالحی‌نیا در ادامه این نشست در پاسخ به سوال «شهروند» مبنی بر این‌که «ارزیابی شما از قیمت خودرو با توجه به متغیر‌های اقتصادی و درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت در‌ سال آتی چیست،‌ گفت: در قیمت نهایی یک محصول نخست باید قیمت کارخانه به اضافه عوارض پرداختی مورد توجه قرار گیرد؛ اما در رابطه با هزینه‌های مرتبط با تولید و هزینه‌های سربار به اضافه نیروی انسانی و هزینه مالی موضوعاتی مطرح است که تماما در اختیار خودروساز نیست اما به اعتقاد بنده افزایش ناگهانی قیمت در‌ سال آینده بعید به نظر می‌رسد. وی تصریح کرد: خودروسازان می‌توانند هزینه‌های سربار خود را با افزایش حجم تولید جبران کنند. علی‌القاعده بازار خودرو براساس فرمول شورای رقابت فعالیت می‌کند و ما نیز نظارت عالی را انجام می‌دهیم. صالحی‌نیا در مورد پیش‌بینی تعرفه واردات خودرو در‌ سال آینده نیز گفت: پیشنهاد جدیدی در این مورد مطرح نشده و درخواستی از طرف خودروسازان نیز برای تعیین تعرفه واردات خودرو نداشتیم. وی در پاسخ به این سوال که طبق مصوبه سال‌های قبل باید تعرفه واردات خودرو هر ‌سال 5‌درصد کاهش یابد، اظهار داشت: آن مصوبه هیچ‌وقت اجرایی نشد و هیچ‌کدام از بندهای مصوبه به مرحله اجرا نرسیدند. وی تأکید کرد: به احتمال زیاد، تعرفه فعلی واردات خودرو برای‌ سال آینده نیز رعایت خواهد شد.
رشد 24‌درصدی صادرات غیرنفتی
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارت صنعت با اشاره به این‌که در بخش صادرات غیرنفتی نیز با رشد 24‌درصدی 42.5‌میلیارد دلار صادرات انجام داده‌ایم، گفت: در واردات 15‌درصد رشد داشته‌ایم که اگر بخواهم آن را به صورت جزئی مطرح کنم در کالاهای واسطه‌ای رشد 60‌درصدی در کالاهای سرمایه‌ای رشد 15 تا 20‌درصدی و در کالاهای مصرفی رشد 15 تا 20‌درصدی واردات را تجربه کرده‌ایم.
2300‌میلیارد تومان برای 517 واحد صنعتی
صالحی‌نیا در رابطه با میزان تسهیلات دریافتی واحدهای صنعتی نیز به ارایه توضیحاتی پرداخت و افزود: تسهیلات دریافتی واحدهای صنعتی با تأکید بر سرمایه در گردش طی 9ماهه نخست امسال حدود 74‌هزار ‌میلیارد تومان بوده که این رقم 31‌درصد کل تسهیلات بخش صنعت و معدن را شامل می‌شود. وی با اعتقاد بر این‌که سهم صنعت و معدن باید به عدد 37‌درصد از تسهیلات می‌رسید، گفت: از منابع ریالی صندوق توسعه ملی نیز که قرار بود از‌ سال 91 تا 93، 10‌درصد منابع در اختیار بخش صنعت قرار گیرد نیز وجوهی پرداخت شده است. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در سال‌های 91 و 92، 842واحد صنعتی فقط توانسته‌اند 2‌هزار و 600‌میلیارد تومان از تسهیلات صندوق توسعه ملی را دریافت کنند. این در حالی است که باید این ارقام برای تحقق 10‌درصدی سهم صنعت از منابع صندوق توسعه ملی تا 6‌هزار و 500‌میلیارد تومان می‌رسید. صالحی‌نیا با اشاره به این‌که در‌ سال‌جاری تاکنون 760 واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده‌اند، اظهار داشت: از این میزان 2300‌میلیارد تومان منابع در اختیار 517واحد صنعتی قرار گرفته است. وی همچنین درخصوص وضع سخت تولیدکنندگان در صنایع کوچک نیز گفت: متغیرها نشان می‌دهد در بخش‌های مختلف رشد صنعتی محقق شده که بی‌شک این نتیجه فعالیت‌های صنایع کوچک نیز است اما با این همه، وجود مشکلات در این بخش را رد نمی‌کنم.
هیچ یارانه‌ای تاکنون به صنعت
 اختصاص نیافته است
وی در ادامه این نشست خبری در رابطه با یارانه بخش صنعت نیز اظهار داشت: براساس قانون مقرر شد، 5‌هزار و 400‌میلیارد تومان از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص پیدا کند، از این منابع 1200‌میلیارد تومان به بخش صنعت اختصاص داشت اما تاکنون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نسبت به تخصیص این منابع به خزانه وزارت صنعت اقدامی را انجام نداده تا منجر به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی شود. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که در هفته گذشته نیز وزیر صنعت پیگیری‌های لازم را در این رابطه از معاونت برنامه‌ریزی انجام داده است، گفت: اما هنوز اقدام مفیدی در این رابطه صورت نگرفته است. صالحی‌نیا با تأکید بر این‌که اگر قرار باشد در ماه‌های پایانی ‌سال این منابع در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد تا 31تیر این فرصت وجود دارد که یارانه در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد، اظهار داشت: تمام تلاش خود را برای دریافت تسهیلات بخش تولید از مسئولان مربوطه انجام خواهیم داد.
استدلال‌های وزارت صنعت در مورد عدم‌انحصار در بازار خودرو
معاون وزیر صنعت در واکنش به بحث‌های مطرح شده از سوی رئیس شورای رقابت مبنی بر سهم 70‌درصدی دو شرکت در واردات خودرو و وجود انحصار در این بازار گفت: ضوابط برای شرکت‌های واردکننده یکسان است و الزامات ارایه خدمات پس از فروش و وجود تعمیرگاه برای شرکت‌ها برابر است. وی تصریح کرد: اگر شرکتی توانسته سهم بالاتری از بازار داشته باشد، به ارایه خدمات پس از فروش مطلوب و قیمت‌گذاری مناسب مربوط می‌شود. وی تأکید کرد: از نظر ما این موضوع به معنی وجود انحصار در بازار خودروهای وارداتی نیست. صالحی‌نیا ادامه داد: هریک از واردکنندگان که شرایط مناسبی را در خدمات پس از فروش داشته باشند، محدودیتی برای واردات نخواهند داشت. وی از ارایه دو نامه در مورد وضع بازار خودروهای وارداتی از سوی وزارت صنعت به دولت خبر داد و گفت: یازدهم دی‌ماه نامه‌ای به رئیس سازمان مدیریت ارایه شد و یازدهم بهمن‌ماه نیز نامه‌ای از سوی وزیر صنعت به رئیس‌جمهوری، معاون اول وی و نوبخت رئیس سازمان مدیریت ارایه شد. وی توضیح داد: در این نامه‌ها استدلال‌های وزارت صنعت در مورد لزوم ساماندهی بازار واردات خودرو و خدمات پس از فروش مطرح شد.

87‌هزار واحد تولیدی فعال در کشور وجود دارد
واحدهای تولیدی، اشتغالزایی 3/3‌میلیون نفری ایجاد کردند
تولید خودرو از مرز یک‌میلیون دستگاه گذشت
واردات با رشد 15‌درصدی به 43‌میلیارد دلار رسید
صادرات با رشد 24‌درصدی به 42‌میلیارد دلار رسید
سهم تولید از هدفمندی تا آخر‌ سال پرداخت نشود، نمی‌سوزد
ضوابط واردات خودرو برای 36 شرکت حاضر یکسان است
صنایع کوچک هم بر رشد تولید نقش داشته‌اند


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23167/ رشد-ناگهانی-قیمت-خودرو-در‌-سال-آینده-بعید-است-