اخبار دیپلماسی
 

 

پافشاری نتانیاهو برای سخنرانی علیه ایران در کنگره آمریکا
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به مخالفت‌ها نسبت به سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا گفت: برای صحبت کردن علیه ایران به هر کجا که لازم باشد می‌روم. به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز یک‌شنبه در نشست هفتگی با اعضای کابینه خود در واکنش به مخالفت‌های اخیر نسبت به سفرش به واشنگتن برای سخنرانی در کنگره در ماه مارس، گفت که برای صحبت کردن علیه ایران به هر جایی می‌رود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، ابراز نگرانی کرد و گفت: تعهد ایران برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای تا پایان ماه مارس یک خطر برای اسراییل محسوب می‌شود و اسراییل از هیچ کار و اقدامی برای جلوگیری از این توافق بد دریغ نخواهد کرد.
به نوشته روزنامه تایمز آو اسراییل، نتانیاهو درحالی این اظهارات را بیان کرده است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دو بار با یکدیگر دیدار کردند. مقامات آمریکایی در مونیخ تأکید کردند که واشنگتن خواستار رسیدن به توافق در ضرب‌الاجل 30 ژوئن‌ سال 2015 است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهارات خصمانه‌اش علیه ایران مدعی شد: قدرت‌های جهانی و ایران در حال دویدن به سمت توافقی هستند که به ایران اجازه می‌دهد خود را با سلاح هسته‌ای تجهیز کند؛ اتفاقی که موجودیت اسراییل را به خطر خواهد انداخت. وی در ادامه با اشاره به دیدارهای اخیر کری و ظریف، گفت که تلاش آنها برای رسیدن به یک توافق سیاسی تا پایان ماه مارس اسراییل را مجبور می‌کند که دست به اقدام بزند و این عزم آنها نشان‌دهنده لزوم اقدام ما برای جلوگیری از این توافق بد و خطرناک است.

پوتین: غنی‌سازی حق ایران است
رئیس‌جمهوري روسیه گفت: ایران حق فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ازجمله غنی‌سازی اورانیوم را دارد. به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به نقش مهم روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: موضع ما براساس این اعتقاد است که ایران حق فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز را ازجمله غنی‌سازی اورانیوم و البته تحت نظارت آژانس بین‌المللی اتمی دارد. وی افزود: امیدواریم که با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران کسی به دنبال منافع یکجانبه درباره موضوعی که به راه حلی متوازن نیاز دارد، نباشد.

ولید معلم:  روابط دمشق - تهران راهبردی است
وزیر خارجه سوریه روابط کشورش با ایران را راهبردی توصیف کرد. به گزارش ایسنا، ولید معلم گفت: روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب اسلامی راهبردی بوده است. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم درباره روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب اسلامی راهبردی بوده است و ما همواره به‌ویژه در جریان جنگ عراق علیه ایران به اعراب گفته‌ایم که شما در این جنگ به چه کسی خدمت می‌کنید؟! ولید معلم در این گفت‌وگو به بررسی دیگر تحولات کشورش پرداخت و درخصوص حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه نیز اظهار داشت: مشارکت نیروهای حزب‌الله در مقابله با تروریسم در سوریه، از عاقلانه‌ترین تصمیم‌های این حزب به‌عنوان عملیاتی پیشدستانه برای مقابله با پس لرزه‌های تروریسم است. اگر اعراب رهنمودهای سیدحسن نصرالله را درک و از آنها استفاده می‌کردند، می‌توانستند خطر را از کشورهای شان دور کنند.

سفیر ایران خبر داد:سفر قریب‌الوقوع روحانی به کویت
سفیر کشورمان در کویت از سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان به کویت در آینده‌ای نزدیک خبر داد. علی‌رضا عنایتی در گفت‌وگو با روزنامه النهار با بیان این‌که سفر حسن روحانی به کویت همچنان پابرجاست گفت که هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نشده است اما این سفر در پاسخ به سفر شیخ صباح الاحمد به تهران خواهد بود. این دیپلمات ایرانی درخصوص مذاکرات ایران و کویت بر سر صادرات گاز به کویت نیز بیان کرد: از آن‌جا که گاز کالایی استراتژیک به شمار می‌رود، مذاکرات دراین‌باره نیازمند دقت بیشتر است و از سوی طرف ایرانی، ما آماده انتقال گاز به کویت هستیم و کویتی‌ها هم آماده واردات آن هستند چرا که به آن نیازمندند. اراده و آمادگی وجود دارد، همچنان که عرضه و تقاضا هم هست، بنابراین مانعی برای ورود به چارچوب اجرایی وجود ندارد. سفیر کشورمان در کویت در ارزیابی از به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز در عربستان گفت: ما به دنبال روابطی نمونه بین ایران و عربستان هستیم، همان‌طور که در روابط بین ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود دارد. عربستان هم (از این امر) مستثنی نیست. ان شاءالله در دوره پادشاهی ملک سلمان وارد دوره جدیدی از روابط خواهیم شد که منطقه را راضی کند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23163/اخبار----دیپلماسی