سفر مرکل به واشنگتن با هدف اتحاد اروپا و آمریکا در بحران اوکراین
 

 

تصمیم‌گیری درخصوص ارسال تسلیحات نظامی برای حمایت از ارتش اوکراین در نبرد با جدایی‌طلبان شرق این کشور موجب اختلاف میان مقامات آمریکایی و اروپایی شده ‌است. با این حال باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در تلاشند با نمایش دادن اتحادشان در برابر دیدگان جهانیان این اختلاف را ناچیز جلوه دهند، موضوعی که یکی از اهداف غیررسمی دیدار روز گذشته این 2 در واشنگتن بود.
به گزارش الجزیره، آنگلا مرکل در جریان این دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا را در جریان گفت‌وگو‌های آینده برای دستیابی به طرح صلح در اوکراین بحران‌زده قرار داد. اما مسأله حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین تنها موضوع مورد بحث در این دیدار نبود و احیای دوباره سیاست شوروی در جریان جنگ سرد که به دنبال ایجاد شکاف میان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در ناتو، به‌ویژه آلمان است یکی دیگر از محور‌های سفر صدراعظم آلمان به آمریکا بود.
در هفته گذشته آنگلا مرکل به همراه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه با رهبران اوکراین و همچنین ولادیمیر پوتین دیدار کردند، تلاش‌هایی که هرچند نتیجه مشخصی در پی نداشتند اما راه را برای نشست صلح فردا در «مینسک»، پایتخت بلاروس باز کرد.
رهبران فرانسه و آلمان در نظر دارند تا در جریان این مذاکرات که با حضور ولادیمیر پوتین و
پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین برگزار خواهد شد به معاهده صلح ماه سپتامبر که تا به امروز بار‌ها از سوی 2 طرف نقض شده ‌است جان تازه‌ای بدمند. نشست رهبران اروپایی برای حل مناقشه اوکراین بدون حضور آمریکا برگزار خواهد شد.
نشست مینسک درحالی برگزار می‌شود که مرکل و اولاند پیش از این با طرح مسلح کردن نیرو‌های اوکراینی برای عقب نشاندن جدایی‌طلبان که بنابر ادعای آمریکا و ناتو از سوی روسیه تجهیز می‌شوند به شدت مخالفت کرده‌اند. بنابر ادعای مقامات آمریکا و ناتو روسیه علاوه بر حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین خود نیروهایی نیز به اوکراین اعزام کرده ‌است.
بنابر اعلام مقامات کاخ سفید، باراک اوباما که تا پیش از این در برابر درخواست ارسال سلاح به اوکراین مقاومت کرده‌ بود، حالا مشغول بررسی و تصمیم‌گیری در این خصوص است.
مخالفان طرح ارسال سلاح به اوکراین بر این باورند که چنین اقدامی به جنگ غیرمستقیم واشنگتن و مسکو در اوکراین منجر خواهد شد. در چنین شرایطی آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند همچنان بر گزینه دیپلماسی به ‌عنوان تنها راه پایان درگیری‌ها پافشاری   می‌کنند.
«اورسلا فون در لاین»، وزیر دفاع آلمان در این خصوص می‌گوید: «دستیابی به توازن منافع در اوکراین که متضمن یکپارچگی کشور و حد مطلوبی از استقلال جدایی‌طلبان باشد، قطعا امکان‌پذیر است اما از راه شرکت در مذاکرات و نه درگیری نظامی». همچنین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه NBC آمریکا از تلاش‌هایش برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک و تردیدش درخصوص ارسال سلاح به اوکراین خبر داد. کری در پاسخ به سوالی درخصوص ارسال سلاح گفت: «شکی ندارم که کمک‌های اقتصادی مضاعف و برخی کمک‌های دیگر در راه اوکراین است. ما همچنین این موضوع را درک می‌کنیم که هیچ
راه حلی نظامی وجود ندارد.»
وزیرخارجه آمریکا در ادامه گفت: «راه حل دیپلماسی سیاسی است اما آقای پوتین باید تصمیم خود را برای هموار کردن این مسیر اتخاذ کند و ما نیز باید او را آگاه کنیم که تحت هر شرایطی به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تعهد کامل داریم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23161/سفر-مرکل-به-واشنگتن-با-هدف -اتحاد-اروپا-و-آمریکا-در-بحران-اوکراین