پوتین به‌دنبال گسترش نفوذ روسیه در مصر
 

 

کارشناسان بر این باورند که سفر رئیس‌جمهوری روسیه به مصر، به‌عنوان یکی از حامیان اصلی دولت السیسی با این هدف صورت‌ گرفته‌ است که نشان دهد بحران اوکراین موجب انزوای دولت مسکو نشده ‌است. سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به مصر در شرایطی صورت می‌گیرد که مسکو در دوران تیرگی روابط قاهره و واشنگتن به دنبال گسترش نفوذ خود در پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب است.
به گزارش الجزیره، سفر 2روزه ولادیمیر پوتین به مصر که از روز گذشته آغاز شد نخستین دیدار او از قاهره در 10‌سال گذشته و دوران پس از سرنگونی حسنی مبارک است. رهبران روسیه پیش از این در‌ سال 2005 به مصر سفر کرده‌ و در جریان آن با حسنی مبارک دیدار کرده بودند. ولادیمیر پوتین و دولت روسیه از حامیان اصلی عبدالفتاح السیسی در خارج از جهان عرب هستند که به خاطر سرکوب شدید و مرگبار مخالفانش با انتقادات جدی مقامات واشنگتن مواجه است. سرکوب معترضان در مصر پس از برکناری نظامی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر آغاز شد. ژنرال عبدالفتاح السیسی در زمان برکناری مرسی فرماندهی ارتش مصر را برعهده داشت.
از آن زمان تا امروز صد‌ها نفر از حامیان مرسی کشته‌ شده‌اند و هزاران تن دیگر نیز به زندان افتاده‌اند و احکام سختی برایشان صادر شده ‌است.
کارشناسان همچنین معتقدند پیامی که در سفر رئیس‌جمهوری روسیه به مصر نهفته است نمایش این موضوع است که ولادیمیر پوتین با وجود بحران اوکراین در عرصه بین‌المللی منزوی نشده‌ است. از سوی دیگر مقامات رسمی هدف سفر پوتین به قاهره راه تقویت روابط میان 2 کشور عنوان کرده‌اند.
بنابر اعلام کرملین، رهبران روسیه و مصر در جریان این دیدار به گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان 2 کشور نگاه ویژه‌ای خواهند داشت.
همچنین پیش‌بینی می‌شود پوتین و السیسی در جریان این دیدار به بحث و گفت‌وگو درخصوص عراق، سوریه و لیبی و همچنین درگیری‌های فلسطین و اسراییل نیز بپردازند.
امضای موافقتنامه‌های تجاری نیز در دستور کار مقامات 2 کشور قرار دارد که از آن جمله می‌توان به توافق احتمالی خبرگزاری «روسیا سگودنیا» از روسیه و روزنامه دولتی «الاهرام» مصر اشاره کرد که یک صفحه از شماره روز یکشنبه خود را به مقاله‌ای در مورد رئیس‌جمهوری روسیه اختصاص داد که عنوانش «پوتین، قهرمان دوران» بود.
دولت روسیه پیشتر از «محمد مرسی»، رئیس‌جمهوری پیشین مصر نیز میزبانی به عمل آورده بود و این در حالی بود که روسیه در‌ سال 2003 فعالیت حزب اخوان‌المسلمین را به‌عنوان یک «گروه تروریستی» ممنوع اعلام کرده‌ بود.
با این وجود در‌ سال گذشته، روسیه از نخستین کشور‌هایی بود که ریاست‌جمهوری السیسی در مصر را به رسمیت شناخت. عبدالفتاح السیسی نیز چندی پس از برکناری محمد مرسی به روسیه سفر کرد، این در حالی بود که روابط قاهره و واشنگتن در تیرگی به‌سر می‌برد. السیسی در ماه آگوست 2014 نیز به‌عنوان رئیس‌جمهوری مصر به روسیه سفر کرد.
همچنین قاهره نیز در ماه نوامبر میزبان وزرای دفاع و خارجه روسیه بود. این برای نخستین‌بار بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی چنین دیداری بین مقامات این 2کشور صورت می‌گرفت و طرفین در جریان آن درخصوص طرح خرید اسلحه از سوی مصر به بحث نشستند.
«آنا بورشوسکایا»، یکی از کارشناسان موسسه شرق نزدیک در واشنگتن درخصوص این دیدار می‌گوید: «پوتین همچنان به بهره‌برداری از سیاست‌های مبهم و متناقض غرب در خاورمیانه ادامه می‌دهد». وی در ادامه عنوان کرد: «تا زمانی که واشنگتن به انتقاد از سیر قهقرایی دموکراسی در مصر ادامه دهد راه را برای نفوذ پوتین در مصر به بهای از دست رفتن منافع ایالات متحده باز نگاه خواهد داشت».


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23160/پوتین-به‌دنبال-گسترش -نفوذ-روسیه-در-مصر